<b>HØYTEKNOLOGISK DIESEL:</b> Volkswagen-konsernet er langt fremme når det gjelder dieselteknologi, og deres tekniske sjef mener dieselmotstanderne prater tull. Her ser vi en Audi RS 5 TDI med dieselmotor og et høyspenningsbatteri som tilsammen gir lynrask akselerasjon fra start. Foto: AUDI
HØYTEKNOLOGISK DIESEL: Volkswagen-konsernet er langt fremme når det gjelder dieselteknologi, og deres tekniske sjef mener dieselmotstanderne prater tull. Her ser vi en Audi RS 5 TDI med dieselmotor og et høyspenningsbatteri som tilsammen gir lynrask akselerasjon fra start. Foto: AUDIVis mer

- At diesel er verre for luftkvaliteten er tøv

På motor-symposiet som nylig ble avholdt i Wien, forsvarte Volkswagen-sjefene dieselteknologien.

Det er mye snakk om drivstoffet diesel om dagen, og svært ofte er det med negativ slagside når fokus er på forurensning og skadelige utslipp.

Dette har ført til at flere byer i Europa har innført eller planlegger å innføre, begrensninger av bruk av dieseldrevne kjøretøy - særlig i perioder med høy lokal luftforurensning.

Også i Oslo vurderes det nå seriøst å innføre forbud mot bruk av dieselbil enkelte dager. Dette medfører usikkerhet for urbane bilkjøpere som er avhengige av bilen hver dag, men det bekymrer også bilprodusentene selv, som i tur og orden - og samlet rykker ut for å forsvare moderne dieselteknologi, senest for få uker siden, som britiske Daily Telegraph nylig rapporterte.

Nedslående målinger

PUSTEVANSKER: Dieselbiler kritiseres ofte for sine skadelige lokale utslipp. Volkswagen mener moderne dieselteknologi løser problemet. Foto: OLAV OLSEN/NTB SCANPIX Vis mer


I den sammenheng kompliserer det selvsagt ytterligere saken at undersøkelser som nylig er gjennomført viser at selv nye dieselbiler har mye høyere utslipp enn lovet av skadelige nitrogenoksider, som er spesielt skadelig for folk med astma og andre luftveislidelser i tettbygde strøk.

Men under motor-symposiet som nylig ble holdt i Wien, kom altså Volkswagen-konsernet med en av de tydeligste uttalelsene til forsvar for dieselmotor vi har sett på lenge.

- Tullprat

- TULLPRAT! Det er svaret fra Volkswagens teknologisjef, Dr. Heinz-Jacob Neusser (bildet) til diesel-motstanderne. På bildet viser han den nye ladbare VW C Coupé Concept for publikum i Shanghai. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer


Wolkswagens øverste ansvarlige for drivlinjer, Heinz-Jakob Neusser, sa nemlig rett ut at de som på generelt grunnlag kritiserer dieselmotorer av den grunn at den skal avgi mer skadelig forurensning lokalt, farer med tullprat.

- Å demonisere dieselmotoren betyr å motarbeide målene for klimapolitikken, hevdet han overfor journalistene som var til stede, ifølge bloggen til det amerikanske nettstedet til Car and Driver.

Kraftig motor-offensiv

Volkswagen-konsernet går derfor mot strømmen, og presenterte like godt et imponerende motorprogram for fremtiden.

Der er hovedingrediensene 3-sylindrede høy-effektive bensinmotorer (1.0-litersmotor med elektrisk turbo og hele 272 hestekrefter!), en kraftig fornyet W12-motor på over 600 hestekrefter, og altså: Flere nye motorer med ny og langt renere dieselteknologi.

Må utvikles parallelt

Det er dette som er Volkswagens bakgrunn for å kritisere generelle tiltak mot diesel: Idéen er at man, parallelt med utvikling av fremtidens rene alternativer til fossilmotorer, må forbedre eksisterende motorteknologi og gjøre den så ren som mulig all den tid markedet ikke plutselig vil dreie fra en teknologi til en annen, men at dette er en progressiv og kontinuerlig prosess.

At dieselmotorer er blitt bedre på flere måter merker vi godt når nye versjoner kommer. For et drøyt år siden kjørte vi legenden Golf GTI mot den råeste dieselversjonen, GTD, i duell og dieselen klarte seg slett ikke så verst.

Hva Volkswagen-konsernet kan få til med dieseldrevne biler fikk vi et eksempel på i fjor sommer da Audi presenterte en RS5 TDI som akselererer fra start fortere enn selv en Audi RS6.