Aston Martins nye luksusbil

Aston Martin har holdt oss på pinebenken lenge, men her er omsider produksjonsklare Rapide.

Nå har vi i noen tid kunnet bivåne febrilsk testaktivitet fra Aston Martins side, blant annet med testkjøring på Nürburgring med et bare delvis tildekket eksemplar av den kommende luksussedanen Rapide.

Rene linjer

Vi fikk stifte bekjentskap med en konseptversjon av bilen på bilutstillingen i Genève allerede i 2006 - den var blitt vist i Detroit to måneder før. Disse bildene viser at det ikke er stor forskjell på "konseptet" og produksjonsmodellen. Linjene fremstår i våre øyne som hakket renere, og de små luftinntakene i støtfangeren forsvinner. En ny, diskret knekk følger hele bilens side hvilket gjør at lyset brytes på en elegant måte.

Seks liters V12

Under panseret vil man finne den velkjente V12-motoren med et slagvolum på seks liter og hvis effekt ifølge Automotive News ikke vil overstige 500 hestekrefter - det snakkes om 486. (DBS skal fortsatt være flaggskipet med sine 517 hestekrefter, noe nye V12 Vantage også har fått tildelt). I og med bilens størrelse og vekt vil denne bilen altså tilhøre luksussegmentet i større grad enn sportsbilsegmentet der fetter DB9 representerer GT-klassen. For å ta eksempelet Bentley er DB9s motstykke Continental GT mens Rapides er Continental GT Flying Spur. Rapide burde greie en toppfart nær 300 km/t og 0 til 100 på cirka 5 sekunder.


Bygges i Østerrike

Interiøret i Rapide vil være som i DB9 foran mens baksetepassasjerene naturligvis vil få det mer behagelig med egen "inngang", bedre benplass og LCD-skjermer montert i hodestøttene. Panoramatak i glass ser ut til å bli standard. I motsetning til Astons kupémodeller er det annonsert at Rapide skal produseres i Østerrike (av alle steder, vil noen kanskje si), ved Magna Steyrs fabrikk - kjent for å ha bygget blant annet både BMW X3, Jeep Grand Cherokee og Jeep Commander. Men dette vil nok bli kronen på verket for fabrikken i Graz.

Rapide skal vises under bilutstillingen i Genève tidlig i mars og bilen skal komme i salg om "noen måneder". Prisen i USA forventes å ligge rundt 200.000 dollar (ca. 1,4 millioner kroner), noe som nok minst må dobles med tanke på det norske markedet.

Her kan du se vår bildespesial med 60 bilder av historiske Aston Martin-modeller.