<b>NYE TIDER:</b> Dette er superluksus-sedanen Aston Martin Lagonda. Lite igjen av DB9-designen her... Foto: OMAN AIR
NYE TIDER: Dette er superluksus-sedanen Aston Martin Lagonda. Lite igjen av DB9-designen her... Foto: OMAN AIRVis mer

Aston Martin: Fornyelse på gang

Ny plattform, nye motorer, tett samarbeid med Mercedes-AMG: Aston Martin står foran en ny epoke.

Omsider fikk Aston Martin en ny sjef - og det er ingen ringere enn Andrew Palmer, hentet fra Nissan, som erstatter Ulrich Bez, som har "regjert" siden Aston Martin ble uavhengige fra Ford.

Nytt og mere nytt

Det går på alle måter mot en ny tid for den ærverdige britiske sports- og luksusbilprodusenten Aston Martin. I april i år annonserte de at det skal komme en helt ny generasjon modeller. Og det er "helt ny" som er det viktige her. Det innebærer nemlig at de kommende modellene vil være basert på helt nye arkitektur, som medfører utviklingen av en ny produktplattform.

14 år på samme basis

Alle som har fulgt Astons historie kan se at det var på tide med fornyelse på dette område, da dagens modeller fortsatt i bunn og grunn er basert på plattformen som ble introdusert med Aston Martin Vanquish av første generasjon - for 14 år siden.

Men den eksklusive briten har levd godt på sin vakre design - som har nådd en uvanlig stor grad av oppslutning i bilverdenen.

Allerede i dag kommer det signaler om fornyelse også på design-nivå. Det er jo grenser for hvor lenge man kan leve på Henrik Fiskers ny-klassiske design som ble introdusert med DB9.

Her er to eksempler: Partneren Zagatos kreasjon med det utrolige navnet Aston Martin Virage Shooting Brake Zagato - og den helt nye luksussedanen, Aston Martin Lagonda:

Foto: ZAGATO
Foto: ZAGATO
Foto: ZAGATO
Foto: ZAGATO


Foto: ZAGATO
Foto: ZAGATO
Foto: ZAGATO
Foto: ZAGATO
Foto: ZAGATO


Fra 6 til 12

Når det gjelder motorer, var det opprinnelig 6-sylindrede motorer som gjaldt, men fra 70-tallet overtok V8-arkitekturen. Det er denvi testet i siste generasjon V8 Vantage. I dag dominerer V12-modellene.

Det var allerede med modellen DB7, utviklet under Ford-eierskapet, at grunnlaget for dagens V12-motorisering ble lagt. 6.0-maskinen har vært å finne i både Vanquish, DB9, DBS, sedanen Rapide og V12 Vantage - for å ende opp i 2. generasjon Vanquish, som er toppmodellen til produsenten fra Gaydon per i dag.

Bevart eksklusivitet

Ved siden av de nevnte modellrekkene har Aston vært flinke til å sende svært eksklusive små serier, og unike modeller, ut på markedet. Dette har ofte foregått i samarbeid med de mest velrenommerte designhusene som Zagato (senest med Aston Martin Zagato Centennial), og Bertone - se for eksempel denne stasjonsvognversjonen av Rapide.

Og Aston minnet publikum om sine opprinnelige røtter som rendyrket sportsbilprodusent, med 100-års jubileumsmodellen CC100.

Neste generasjon vil få motorer fra Mercedes-AMG som en del av en samarbeidsavtale mellom de to produsentene. Det dreier seg om en ny V8-motor som er på trappene, men vi vet at AMG er gode på V12-konfigurasjonen også, så hvem vet?