JUBILEUMSBILEN: Aston Martin fyller 100 i år og i denne anledning vises denne høyst eksklusive speedsteren frem. CC100, heter den. Foto: Aston Martin
JUBILEUMSBILEN: Aston Martin fyller 100 i år og i denne anledning vises denne høyst eksklusive speedsteren frem. CC100, heter den. Foto: Aston MartinVis mer

Aston Martin CC100: Jubileumsbilen

Aston fyller 100 med en gedigen gave til seg selv.

Aston representerer fortsatt noe svært spesielt i bilverdenen, en kombinasjon av britisk sofistikert sportslighet, luksus og tradisjon.

Men at de skulle oppnå å bli 100 år var det få som hadde trodd. I dag har de imidlertid en råsterk modellrekke å vise til, og ikke minst: De har sjelden nærmet seg salgstallene de har prestert de siste årene.
Aston Martins historie i bilder

Feirer med sport

Det er litt spesielt at det er en rendyrket sportsbil som presenteres i denne anledningen, for dagens Aston Martin-modeller har ikke en sportslig stamtavle à la Jaguar eller Bentley, for ikke å nevne det mye yngre (nylig fylt 60), spesialiserte - og langt mindre sofistikerte - sportsbilmerket Lotus. Men året 1959 peker seg ut som det året som ga merket den sportsbilreferansen (og dermed påskuddet), som er nødvendig for å kunne presentere noe slikt som dette. Stirling Moss vant nemlig 1.000 kilometersløpet på Nürburgring det året i en Aston Martin DBR1 (Se det første bildet i fotoalbumet nedenfor).

Hyper-eksklusiv shooting-brake fra Aston Martin

Dette er inspirasjonskilden: Aston Martin DBR1, seiersbilen til Stirling Moss fra 1959. Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
JUBILEUMSBILEN: Aston Martin fyller 100 i år og i denne anledning vises denne høyst eksklusive speedsteren frem. CC100, heter den. Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Foto: Aston Martin
Dette er inspirasjonskilden: Aston Martin DBR1, seiersbilen til Stirling Moss fra 1959. Foto: Aston Martin


Nürburgring-løp (igjen)


Og her er altså bursdagsgaven til Aston Martin fra... Aston Martin. Bilens fulle navn er Aston Martin CC100 Speedster Concept og toppsjef Ulrich Bez innrømmer å ha gitt den det noe enklere kallenavnet "DBR 100". Men om den har "konsept" inavnet fordi det er en første prototype, er den fullt kjørbar og Bez selv rattet den rundt Nürburgring under 24-timersløpet der den 19. mai. Løpet foregikk for øvrig under forferdelige værmessige forhold og også legenden Sir Stirling Moss deltok i oppvisningen.

Kraftfull V12

Bilen har et karosseri i karbon og er utstyrt med den nå velkjente V12-motoren med seks liter slagvolum og en toppeffekt som ikke er oppgitt for denne barchetta-en, men som er på 573 hestekrefter i den nyeste Aston-modellen utstyrt med denne motoren, annen generasjon Aston Martin Vanquish. Det burde holde til å levere de oppgitte ytelsestallene: En toppfart begrenset elektronisk til 300 kilometer i timen og en akselerasjonstid fra 0 til 100 på litt over fire sekunder. Som vanlig gjør ikke Aston noe forsøk på å slå de aller raskeste superbilene når det kommer til rene ytelser.

Krevende oppgave

Designen er et kapitel for seg og kombinerer tradisjon og Astons moderne og bortimot alment applauderte formspråk. Toseteren ble designet og utviklet på under et halvt år ved Astons hovedkvarter i Gaydon under overoppsyn av sjefsdesigner Marek Reichman. Ansvarlig for eksteriørdesign er Miles Nurnberger og han uttalte i anledning lanseringen den 19. mai: – Oppgaven var svært enkel, men meget krevende. Den gikk ut på å skape noe som gjenspeiler merkets 100-årige historie og samtidig peker i retning av merkets fremtid.

Og Nurnberger fortsetter: – Ideen om et speedster-konsept som hinter til vinnerbilene på Le Mans og Nürburgring i 1959 kom raskt og vi fikk fullstendig frihet til å gi form til denne bilen.

For vår del biter vi oss merke i annen del av oppgaven som har med det å stake ut kursen fremover å gjøre. Det vi ser her kan tyde på at sportslighet vil vektlegges tyngre i fremtiden enn det har blitt gjort gjennom store deler av merkets historie.

Vi gleder oss til fortsettelsen...