Asiater og amerikanere taper

Japanske, koreanske og amerikanske biler har blitt mindre populære de siste fem årene. Franske biler gjør det derimot stadig bedre, sammen med tsjekkiske Skoda.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mange av de japanske merkene har opplevd en katastrofal nedgang i salget de siste fem årene. Aller verst har det gått utover Nissan og Mitsubishi, som nesten har fått halvert sine markedsandeler her i landet siden 1997. Men også Honda, Suzuki og Mazda har fått stadig større problemer med å kapre norske kunder.

I 1997 hadde de japanske merkene 31,1 prosent av det norske nybilmarkedet for personbiler. Ved utgangen av 2001 var tallet nede i 27,8 - en tilbakegang på 3,3 prosentpoeng. Hadde det ikke vært for Toyota, ville tallene sett enda verre ut. Toyota har økt sin markedsandel med imponerende 2,9 prosentpoeng de siste fem årene - og hadde i fjor hånd om hele 13,4 prosent av det norske nybilsalget.

Problemer for sør-koraenerne

Også de sør-koreanske merkene har mistet tiltrekningskraften. Hyundai hadde i 1997 en markedsandel på 3,7 prosent - av et nybilsalg på nesten 128.000 biler. I 2001 var markedsandelen sunket til 2,0 prosent - av et totalsalg på bare 92.000 biler.

Også Kia har hatt problemer med å få skikkelig fotfeste her i landet. Kias markedsandel har sunket fra 1,0 prosent i 1997 til 0,6 prosent i 2001.

Katastrofe for Chrysler

HJELPER IKKE: Spennende modeller som PT Cruiser har ikke hjulpet. Chrysler har tapt hele 1,1 prosentpoeng siden 1997. Vis mer

Men koreanerne har tross alt fortsatt en samlet markedsandel på 3,2 prosent. Det er mer enn man kan si om de amerikanske merkene, som gjør det usedvanlig dårlig i Norge. Ved utgangen av fjoråret var amerikanernes samlede markedsandel nede i latterlige 0,3 prosent. Det betyr at de ble solgt bare 309 amerikanske biler totalt. Til sammenligning kan det nevnes at sør-koraeanske Daewoo, som på ingen måte er noe stort merke i Norge, alene kom opp i 590 biler.

Den store tilbakegangen for amerikanerne skyldes nesten ene og alene Chryslers katastrofale tap av markedsandeler - fra 1,4 prosent i 1997 til 0,3 prosent i 2001.

Fransk suksess

I den andre enden av skalaen finner vi de franske merkene, som samlet sett har hatt en voldsom fremgang - hele 3,3 prosentpoeng. Det betyr at de franske bilene har gått like mye frem som de japanske har gått tilbake. Aller best har det gått for Peugeot, som alene har økt sine markedsandeler med 2,8 prosentpoeng og i 2001 hadde en markedsandel på hele 6,7 prosent.

Også Citroën har gjort det godt og har i løpet av de siste fem årene kjempet seg til en fremgang på 1 prosentpoeng. Renault derimot, har falt fra 4,3 til 3,8 prosent.

Medgang for Skoda

RASER FREM: Volkswagen-eide Skoda har gjort det svært godt i Norge og er nå oppe i 3,1 prosent markedsandel. Vis mer

De store vinnerne de siste fem årene er altså Toyota og Peugeot, med en fremgang på henholdsvis 2,9 og 2,8 prosentpoeng. Men også tsjekkiske Skoda har hatt suksess i Norge. Mens Skoda i 1997 kun hadde 1,2 prosent av det norske nybilmarkedet, var tallet i 2001 kommet opp i 3,1 prosent - en fremgang på 1,9 prosentpoeng. Det betyr at det nå selges langt flere Skoda her i landet enn det selges italienske, britiske og amerikanske biler til sammen.

Opel og Ford i problemer

Også tyske biler har samlet sett blitt mer populære. Dette til tross for at Ford og Opel har tapt henholdsvis 0,9 og 1,0 prosentpoeng siden 1997. Men dette tapet oppveies ved at alle de andre tyske merkene har gått frem.

Luksus-merker øker

DYR, MEN POPULÆR: BMW har i likhet med Audi og Mercedes-Benz vunnet nye markedsandeler. I tillegg er disse merkene svært populære blant bruktimportørene. Vis mer

Volkswagen har gjort det aller best og har gått like mye frem som Ford har gått tilbake - 0,9 prosentpoeng. Volkswagen var dermed i fjor oppe i en markedsandel på 13,4 prosent. Men også luksus-merkene Audi, BMW og Mercedes-Benz har vunnet nye markedsandeler, henholdsvis 0,5, 0,5 og 0,7 prosentpoeng. Og dette er interessant. For disse tre merkene er også blant de aller mest populære merkene blant bruktimportørene. At de norske importørene til tross for dette har klart å kapre nye markedsandeler er oppsiktsvekkende - og tyder på at stadig flere nordmenn er villige til å legge mye penger i bil.

Saab frem, Volvo tilbake

Også Saab har sett en positiv utvikling i Norge de siste fem årene og har gått frem 0,5 prosentpoeng. Samtidig har Volvo hatt en tilsvarende negativ utvikling, noe som betyr at de to svenske merkenes samlede markedsandel står uendret på 6,2 prosent.

Oversikten over situasjonen for de tyske merkene finner du her. Trykk deretter på pilene nederst i artikkelen for å komme til neste land.

Produsentlandenes andel av det norske nybilsalget
LandAndel
2001
Andel
1997
Frem/
tilbake
1Tyskland42,341,60,7
2Japan27,831,1- 3,3
3Frankrike13,710,53,2
4Sverige6,26,20
5Sør-Korea3,25,2- 2,0
6Tsjekkia3,11,21,9
7Italia1,10,90,2
8Spania1,00,90,1
9England0,90,60,3
10USA0,31,5- 1,2
     
Tallene angir de enkelte produsentlandenes andel av det norske nybilsalget i prosent

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere biltrend-artikler