Volkswagen Golf klarte seg godt i Euro NCAPs siste test Foto: Euro NCAP
Volkswagen Golf klarte seg godt i Euro NCAPs siste test Foto: Euro NCAPVis mer

Årets viktigste kollisjonstest: Golf og Mercedes A-klasse

To av de viktigste kompaktklassebilene er testet hos Euro NCAP, og her er det ganske enkelt katastrofe om de ikke begge oppnår beste karakter.

Volkswagen Golf og Mercedes A-klasse er blant høstens aller heteste nyheter. Førstnevnte må kunne kalles årets viktigste bilnyhet, og nye A-klasse på sin side vil trolig løfte salget betraktelig for Mercedes' minste modell.

Nå har de begge vært i aksjon hos Euro NCAP, og alt annet enn fem stjerner i denne testen ville vært en katastrofe for begge produsenter. Og det skjer fortsatt at enkelte bommer, men både Golf og A-klassen ender på 5 av 5 poeng. Til tross for det er det likevel klare forskjeller når vi tar tallene nærmere for oss, og forklaringen får du her:

Golf-tallene under lupen

Golf oppnår 94 prosent uttelling på voksenbeskyttelse. Det er bra, men rekorden i denne klassen har Volvo V40 med 98 prosent.

Interessant nok hadde forgjengeren, altså Golf VI, 97 prosent. Noen forbedring av voksenbeskyttelsen kan man derfor ikke skryte av. De få prosentene som kunne vært bedre, kom stort sett til uttrykk i stolpetesten, hvor bilen støter kraftig sammen med en stolpe rett fra siden. Da forekom det noe skade på brystet til føreren.

Test: Nye Volkswagen Golf

Barnebeskyttelsen har imidlertid blitt noe bedre. Her scorer Golf 89 prosent, mot 84 prosent tidligere. Det er også bedre enn overnevnte V40. Også fotgjengerbeskyttelsen er forbedret, med 65 prosent mot 61 prosent for forgjengeren. Opp til V40s rekord på 88 prosent er det dog et lite stykke. Vi nevner V40 fordi den har satt standarden i denne klassen når det gjelder sikkerhet.

Volkswagen Golf klarte seg godt i Euro NCAPs siste test Foto: Euro NCAP
I denne testen klarte faktisk forgjengeren seg bedre


A-klasse-tallene under lupen

Mercedes A-klasse presterer på omtrent samme nivå som Golf. Voksenbeskyttelsen vurderes til 93 prosent og klarer seg med det som forventet. A-klasse gjør det likevel noe bedre i den vanskelige stolpetesten, men taper litt i frontkollisjonstesten hvor beskyttelsen av beina til de i forsetene var hakket dårligere.

Barnebeskyttelsen er noe dårligere i A-klasse enn i Golf. Her klarer A-klasse 81 prosent, hvilket uansett helt klart er godkjent. Fotgjengerbeskyttelsen gis 67 prosent, hvilket også er helt greit.

Prøvekjørt: Mercedes A-klasse

Sikkerhetsutstyr

Både Golf og A-klasse vurderes også på sikkerhetsutrustning. I praksis handler dette foreløpig om at ESP er standard og velfungerende, samt setebeltepåminnere og fartsbegrenser. A-klasse klarte seg best her, med 86 prosent mot Golfs 71.

I praksis er forskjellen at Golf ikke har beltepåminnere som standard i baksetet.

Ingen ny standard, men jobben gjort

Selv om verken A-klasse eller Golf setter noen ny sikkerhetsstandard, må jobben betraktes som gjort. De er på nivå med konkurrentene og kan trygt markedsføres med 5 av 5 stjerner. Det samme er tilfellet med en rekke SUVer som også har blitt testet nå.