En av disse bilene vil bli tildelt den gjeve tittelen World Car of the Year 2010. Fra venstre Volkswagen Polo, Toyota Prius og Mercedes-Benz E-klasse. Foto: Per Ervland
En av disse bilene vil bli tildelt den gjeve tittelen World Car of the Year 2010. Fra venstre Volkswagen Polo, Toyota Prius og Mercedes-Benz E-klasse. Foto: Per ErvlandVis mer

Årets verdensbil 2010: Finalistene kåret

Den gjeve "Årets verdensbil"-tittelen vil i år gå til Mercedes-Benz, Toyota eller Volkswagen.

Det begynte med 30 valgbare kandidater. For en måned siden sjaltet World Car of the Year-juryen ut 20 av dem og satt igjen med ti delfinalister. Nå har juryen gjennomført nok en avstemming og har endt opp med tre finalister til tittelen "Årets verdensbil":

  • Mercedes-Benz E-klasse: Stor premiumsedan og -stasjonsvogn fra Tyskland
  • Toyota Prius: Tredje generasjon folkelig hybridbil fra Japan
  • Volkswagen Polo: Femte generasjon folkelig småbil fra Tyskland

Hvilken av disse tre fortjener etter ditt syn å vinne kåringen? Si din mening i vår uhøytidelige avstemming.

Utvelgelsen av de tre finalistene innebærer at følgende syv delfinalister er ute av leken: Audi Q5, BMW X1, Chevrolet Cruze, Kia Soul, Mazda 3, Opel Insignia (Buick Regal) og Porsche Panamera.

The double til Polo?

FINALIST: Volkswagen Polo. Vant den europeiske kåringen for 2010. Vis mer


Faste DinSide-lesere vil huske at Volkswagen Polo i november i fjor vant den europeiske "Årets bil 2010"-kåringen. Hvis Polo også skulle ta "Årets verdensbil 2010"-tittelen, vil den i tilfelle bli den første bilen som vinner begge de to utmerkelsene samme år. Legg også merke til at "Årets verdensbil 2009"-tittelen gikk til Volkswagen Golf. Hvis Polo skulle stikke av med prisen i år, vil Volkswagen være det første merket som har vunnet prisen to ganger - og attpå til to ganger på rad.

Ikke no tullball, skrev DinSide etter prøvekjøring av femte-generasjon Polo i fjor vår. En bil som kanskje ikke er så spennende, men som vi liker likevel.

Også Mercedes-Benz E-klasse nyter tydeligvis stor respekt på tvers av landegrensene. E-klasse ble nemlig også valgt ut blant de syv finalistene i den europeiske kåringen.

Også DinSide er begeistret for bilen. Tidligere i vinter beskrev vår journalist Mercedes E-klasse stasjonsvogn som den beste stasjonsvognen på det norske markedet i dag.

Ulik vurdering av Prius

FINALIST: Toyota Prius. Kom ikke engang til finalen i den europeiske kåringen. Vis mer


Men den mest interessante finalisten er egentlig Toyota Prius. Mens Prius ifølge World Car of the Year-juryen altså er blant de tre beste bilene som ble introdusert i fjor, mente den europeiske Car of the Year-juryen at Prius ikke en gang fortjente å være blant deres syv finalister. Den svært ulike vurderingen av Prius underbygger påstander om at den europeiske Car of the Year-juryen er euro-sentrert. Som vi skrev i denne artikkelen har Car of the Year-tittelen i løpet av kåringes 46-årige historie kun tre - 3 - ganger gått til ikke-europeiske modeller.

DinSide betegnet Prius som en innertier etter vår test i fjor sommer.

Toyota iQ

Når det er sagt, skal det understrekes at minibilen Toyota iQ faktisk kom til den europeiske Car of the Year-finalen og at den til slutt endte opp med 337 poeng, bare 10 poeng mindre enn vinneren Volkswagen Polo. iQ er ikke med i årets World Car of the Year-kåring - rett og slett fordi den var med i fjor, da den kom til finalen.

1. april

Hva mener du?

Hvilken fortjener å bli Årets verdensbil 2010? (Avsluttet)
Mercedes-Benz E-klasse(46%) 1113
Ingen av dem(21%) 502
Volkswagen Polo(18%) 440
Toyota Prius(16%) 379
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvilken av de tre finalistene som stikker av med den endelige seieren blir annonsert den 1. april. Da annonseres også vinnerne av de tre andre prisene; "Årets sportsbil", "Årets miljøbil" og "Årets designbil". Vi kommer snart tilbake med egne artikler om finalistene i disse grenene.

Ny aktør

Sammenlignet med det europeiske konseptet Car of the Year ("Årets bil"), som har holdt det gående siden 1964, er den globale World Car of the Year Awards ("Årets verdensbil") en relativt fersk aktør på arenaen for bilutmerkelser. World Car of the Year Awards ble etablert så sent som i 2004 og delte ut sin første pris i 2005, da Audi A6 fikk den gjeveste prisen. Årets pris blir derfor den sjette i rekken.

Internasjonal jury

FINALIST: Mercedes-Benz E-klasse. Kom også til finalen i den europeiske kåringen. Vis mer


World Car of the Year-juryen består for tiden av hele 59 motorjournalister fra 25 land fordelt på alle de seks bebodde verdensdelene. Blant annet er Kina, India, New Zealand og Saudi-Arabia representert. Sverige er et av ni vest-europeiske land med dommere i juryen.

I motsetning til den europeiske Årets bil-juryen, som kun deler ut én pris, begynte altså World Car of the Year å dele ut fire priser fra og med 2006. De fire prisene kalles Årets verdensbil (World Car of the Year), Årets sportsbil (World Performance Car), Årets miljøbil (World Green Car) og Årets designbil (World Car Design of the Year).

Mange kriterier

Finalistene vi omtaler i dag, kjemper om den gjeveste av de fire prisene - Årets verdensbil. World Car of the Year-juryen bedømmer de ulike kandidatene til hovedprisen i henhold til en rekke faktorer, deriblant design, ytelser, kjøreegenskaper, komfort og brukervennlighet. I tillegg vurderes sikkerhet, miljøegenskaper, signifikans og følelsesmessig appell ("wow-factor").

Følg med videre, i løpet av kort tid kommer vi med tilsvarende artikler om de andre World Car of the Year-klassene.

Vis mer


Tidligere "Årets verdensbil"-vinnere:

2009: Volkswagen Golf
2008: Mazda 2
2007: Lexus LS 460
2006: BMW 3-serie
2005: Audi A6

Les også:

  • Årets bil 2010: Vinneren er kåret
  • Årets verdensbil 2009: Vinneren er kåret
  • Her finner du mye mer stoff om internasjonale bilkåringer
  • DinSide Motors juveler