Årets store nyhet fra Ford

Konseptbilen Verve var løfterik. Her er produksjonsmodellen.

Vi har tidligere vist de spenstige konseptbilene ved navn Verve her på DinSide. De ble presentert i tre forskjellige varianter - en for det asiatiske markedet (bilutstillingen i Guangzhou i 2007), en for det amerikanske (bilutstillingen i Detroit i vinter) - og selvsagt en europeisk versjon, som vi fikk beskue i Frankfurt høsten 2007.

Global, men ikke verdensbil

Hva skjulte seg så bak disse konseptene? Jo, nyeste generasjon Ford Fiesta (som vi for øvrig annonserte allerede tidlig på våren), som nå er offisiell og som er en global satsning fra Ford. Det betyr ikke at Ford igjen prøver seg med en "verdensbil"; de tre hovedmarkedene, Asia, Europa og Amerika, får hver sin - noe spesifikke - utgave.

Fords Polo-konkurrent

Ford Fiesta ble i 1976 lansert som Fords småbil og konkurrent til biler som Renault 5, Fiat 127 og Peugeot 104 - og kanskje særlig for å kontre Volkswagen Polo som var blitt lansert året før. (VW Polo var for øvrig en VW-utgave av Audis småbil Audi 50, som ble lansert i 1974 og som avgikk ved en tidlig død i 1978).

Vis mer

Årets store nyhet fra Ford

  1. Bildene av nye Ford Fiesta
Vis mer


Etter 32 år er det blitt solgt over 12 millioner Fiestaeri verden og modellen har modnet betraktelig.Småbiler er ikke hva de engang var, og både når det gjelder kjøredyktighet og komfort hevder de fleste nylig utviklede bilene i klassen seg riktig bra.

Sikkerhet og utstyr

Nye Fiesta har fått sitt formspråk definert gjennom Fords nylig utviklede designfilosofi, "Kinetic Design" som skal gi et inntrykk av dynamikk - som om bilen er i bevegelse selv når den står stille, for å sitere Fords designsjef Martin Smith. Når det gjelder konstruksjonen skal bilen ifølge Ford gi inntrykk av å være samtidig både lett og solid, og både når det kommer til sikkerhet og utstyrsnivå lover Ford at nykommeren skal by på mer enn man er vant med i denne kategorien - blant annet muligheten for å få bilen utstyrt med syv kollisjonsputer. ESP (antiskrensprogram) er selvfølgelig standard. Både konstantfartsholder, nøkkelløs adkomst og -start samt drivstoffylling uten tanklokk og beskyttelse mot fylling av feil drivstoff, skal bli tilgjengelig.

60 til 120 hester

I utgangspunktet vil nye Fiesta tilbys med et utvalg av tre bensinmotorer (60, 82 og 120 hestekrefter) og to dieselmotorer (68 og 90 hester). Ford lover at kjøredynamikken som merket de siste årene er blitt kjent for, er ytterligere forsterket i den siste generasjonen Fiesta, samtidig som forbruk og utslipp reduseres. En særskilt økonomisk "Econetic"-utgave som vises på bilutstillingen i London i disse dager, skal bli spesielt miljøgunstig med et utslipp av kun 98 gram CO2 per kilometer, ifølge produsenten.

Optimisme for Norge

Til Norge kommer nye Fiesta i høst. Bilen er allerede blitt vist til selgerne og ifølge den norske Ford-importørens sjef, Tormod Skofsrud, gleder forhandlerne seg til å få de første kundene inn i bilen. Målet er intet mindre enn at Fiesta skal bli Norges mest solgte småbil.

Priser vil vi komme tilbake til når disse blir klare.

  • Store bilder finner du her!
  • Se her hvor nær vi var å gjette hvordan bilen ville bli!
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder