Årets sportsbil 2009: Finalistene kåret

"Årets sportsbil"-tittelen vil i år gå til Corvette, Nissan eller Porsche.

World Car of the Year-juryen har nemlig gjennomført nok en avstemming, der de 10 delfinalistene er redusert til tre finalister. De tre er:

• Amerikaneren Corvette ZR1
• Japaneren Nissan GT-R
• Tyskeren Porsche 911 Carrera

Nesten 3.600 stemmer

Det betyr at juryen er svært samstemt med våre lesere, som i løpet av de siste ukene har avgitt 3.595 stemmer. Hele 665 av disse (18 prosent) gikk til den japanske superkupeen Nissan GT-R, som dermed vant DinSides avstemming. Tradisjonsrike Porsche 911 Carrera fikk 484 stemmer (13 prosent) og erobret tredjeplassen. Vår fjerdeplass gikk til den tredje finalisten - Corvette ZR1 - som ble tildelt 400 stemmer (11 prosent).

RS6 ute

FINALIST I: Corvette ZR1 Vis mer

Hva med deg?

Hvilken tror du vinner? (Avsluttet)
Nissan GT-R(52%) 500
Porsche 911 Carrera(28%) 270
Corvette ZR1(20%) 194
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Andreplassen i vår avstemming gikk imidlertid til Audi RS6, som fikk 539 stemmer (15 prosent). Den internasjonale World Car of the Year-juryen var imidlertid ikke enig om at den usedvanlig motorsterke familiebilen fortjente å havne i finalen.

Også BMW 135i Coupé/Cabriolet, Lamborghini Gallardo LP560-4 og Mercedes-modellene C- og SL 63 AMG røyk ut av finalen. Det samme gjelder konkurrentene Mitsubishi Lancer Evolution X og Subaru Impreza WRX STi.

108 av våre lesere (3 prosent) mente forøvrig at ingen av de 10 delfinalistene fortjente tittelen "Årets verdensbil". Dette er et meget lavt tall, som kan tolkes som at hele 97 prosent av de stemmende leserne fant en bil de likte blant de ti delfinalistene. Samtlige resultater finner du her.

9. april

Hvilken av de tre finalistene som stikker av med den endelige seieren blir annonsert den 9. april.

Da annonseres også vinnerne av de tre andre prisene; "Årets verdensbil", "Årets miljøbil" og "Årets designbil". Vi har allerede skrevet om Årets verdensbil og kommer snart tilbake med egne artikler om finalistene i miljø- og designklassene.

Performance car

FINALIST II: Nissan GT-R Vis mer


For å forstå årets sportsbil-kåringen, er det viktig å informere om at World Car of the Year-organisasjonen ikke bruker betegnelsen "sportsbil". I stedet brukes termen "performance car", en betegnelse som favner videre enn sportsbil-begrepet. Årsaken til at vi likevel har valgt å bruke benevnelsen "Årets sportsbil", er at det ikke finnes noe godt, norsk begrep som sier det samme som "performance car".

Flere krav

Hvis vi ser nærmere på kriteriene som må oppfylles for å kunne delta i kåringen, viser det seg imidlertid at sportslighet anses som en dyd i denne klassen. World Car of the Year-organisasjonen krever nemlig at bilene har en "spesifikk og åpenbar orientering mot ytelse eller sportslighet" ("a spesific and overt performance or sports orientation").

I tillegg må de nominerte tilfredsstille flere formelle krav. Bilene må være nye eller kraftig ansiktsløftede ("substantially revised"), de må produseres i minst 500 eksemplarer per år (redusert fra 1.000 i 2007) og må være i salg på minst to kontinenter før 1. januar det aktuelle kåringsåret.

I likhet med bilene i hovedklassen (World Car of the Year) må de også være i salg i flere markeder ("minimum number of markets"). Hvor mange markeder som menes her, er merkelig nok ikke spesifisert av arrangøren.

Siden 2006

FINALIST III: Porsche 911 Carrera (bildet viser en GT2) Vis mer


Sammenlignet med det europeiske konseptet Car of the Year ("Årets bil"), som har holdt det gående siden 1964, er den globale World Car of the Year Awards ("Årets verdensbil") en relativt fersk aktør på arenaen for bilutmerkelser. World Car of the Year Awards ble etablert så sent som i 2004 og delte ut sin første pris i 2005.

I motsetning til den europeiske Årets bil-juryen, som kun deler ut én pris, begynte World Car of the Year å dele ut fire priser fra og med 2006. De fire prisene kalles "Årets verdensbil" (World Car of the Year), "Årets sportsbil" (World Performance Car), "Årets miljøbil" (World Green Car) og "Årets designbil" (World Car Design of the Year).

Internasjonal jury

World Car of the Year-juryen består for tiden av hele 59 motorjournalister fra 25 land fordelt på alle de seks bebodde verdensdelene. Blant annet er Kina, India, New Zealand og Saudi-Arabia representert. Sverige er et av ni vest-europeiske land med dommere i juryen.

Heltysk

Så langt har kun tre biler fått hedersbetegnelsen "Årets sportsbil". Samtlige er tyske og to av tre hadde fire ringer i fronten. Det første året vant Porsche Cayman S (2006), mens Audi RS4 og Audi R8 stakk av med seirene i henholdsvis 2007 og 2008.

Fordi Audi RS6 ikke kom til finalen, mistet Audi muligheten for å gjøre hat-trick. Porsche 911 Carrera er imidlertid fortsatt med, noe som åpner muligheten for to seire til Porsche og fortsatt heltysk dominans.

Følg med videre, i løpet av kort tid kommer vi med tilsvarende artikler om de andre World Car of the Year-klassene.

Les også:
Stem på årets sportsbil 2009
Årets verdensbil: Finalistene kåret

Les mer om internasjonale bilkåringer her.