Årets miljøbil: Finalistene kåret

Tre finalister er nå kåret - samtlige er japanske. "Årets miljøbil"-tittelen vil i år gå til Honda, Mitsubishi eller Toyota.

World Car of the Year-juryen har tatt utgangspunkt i 22 bilmodeller og har nå valgt ut tre finalister. De tre er:

• Honda FCX Clarity
• Mitsubishi i-MiEV
• Toyota iQ

Det som er interessant med dette finaleheatet, er blant annet at verken europeisk eller amerikansk bilindustri nådde opp. Det som er like interessant, er at finalistene er representanter for tre helt ulike veier til en mer miljøvennlig bilverden. Honda FCX Clarity er en brenselcellebil, Mitsubishi i-MiEV er en ren elbil mens Toyota iQ har klassiske bensin- og diesel forbrenningsmotorer

iQ

Sistnevnte bruker i første rekke størrelse og vekt for å redusere forbruket og kan skilte med tittelen "verdens minste fireseter". Toyota iQ kan forøvrig sies å være den mest interessante av finalistene. iQ vil bli lansert i Norge allerede i begynnelsen av mai og vil altså bli et reelt alternativ for norske og andre europeiske nybilkjøpere.

FINALIST I: Honda FCX Clarity Vis mer

Hva med deg?

Hvilken tror du vinner? (Avsluttet)
Honda FCX Clarity(42%) 167
Toyota iQ(36%) 143
Mitsubishi i-MiEV(22%) 86
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Både Honda FCX Clarity og Mitsubishi i-MiEV er foreløpig et godt stykke unna serieproduksjon.

Legg forøvrig merke til at Toyota iQ også er en av tre finalister til hovedprisen, "Årets verdensbil".

19 biler ute

De tre finalistene slo altså ut 19 konkurrenter. Blant disse er den elektriske sportsbilen Tesla Roadster, hydrogenversjonen av Mazda RX8 og elbilversjonene av Mini og Smart Fortwo. Også BMW 335d Blue Performance, Citroën C1, Mini Cooper D, Volvo C30 1.6D DRIVe og Volvo S80 2.5 Flexifuel er blant de utstemte.

Det er forøvrig interessant å merke seg at listen over kandidater til prisen "Årets miljøbil" inneholder biler som Audi Q7 3.0 TDI og Chevrolet Tahoe Hybrid, Mercedes-Benz GL 320 BlueTec. Det er nok bra for World of the Car-juryens troverdighet at ingen av disse havnet i finalen.

9. april

Hvilken av de tre finalistene som stikker av med den endelige seieren blir annonsert den 9. april.

Da annonseres også vinnerne av de tre andre prisene; "Årets verdensbil", "Årets sportsbil" og "Årets designbil". Vi har allerede skrevet om Årets verdensbil og Årets sportsbil og kommer snart tilbake med en artikkel om finalistene designklassen.

Flere krav

FINALIST I: Mitsubishi i-MiEV Vis mer


For å kvalifisere seg til Årets miljøbil-prisen, som forøvrig offisielt kalles "World Green Car", må kandidatene oppfylle flere kriterier. Blant annet må den aktuelle bilmodellen være ny eller kraftig modifisert - samt være i salg i minst ett stort marked året forut for prisutdelingen. Det finnes imidlertid et smutthull for prototyper, noe som tillater disse å stille så lenge de antas å ha potensial for serieproduksjon i nær fremtid ("experimental prototype with potential near-future application"). Forutsetningen er at prototypene finnes i minst ti eksemplarer og gjøres tilgjengelig for World Car of the Year-juryen.

Under 0,5 liter per mil

Deltakelse i miljøbil-klassen forutsetter også at den aktuelle bilen tilfredsstiller minst ett av følgende kriterier:

- Kraftkilde og teknologi er spesielt utviklet for å fremme bilens miljø-egenskaper.

- Og/eller: Bilene klarer seg med mindre enn 0,5 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring.

- Og/eller: Bilen tilfredsstiller minst ett av følgende utslippskrav: EU5, US EPA Tier 2, Bin2 og/eller California SULEV.

Siden 2006

FINALIST III: Toyota iQ Vis mer


Sammenlignet med det europeiske konseptet Car of the Year ("Årets bil"), som har holdt det gående siden 1964, er den globale World Car of the Year Awards ("Årets verdensbil") en relativt fersk aktør på arenaen for bilutmerkelser. World Car of the Year Awards ble etablert så sent som i 2004 og delte ut sin første pris i 2005.

I motsetning til den europeiske Årets bil-juryen, som kun deler ut én pris, begynte World Car of the Year å dele ut fire priser fra og med 2006. De fire prisene kalles "Årets verdensbil" (World Car of the Year), "Årets sportsbil" (World Performance Car), "Årets miljøbil" (World Green Car) og "Årets designbil" (World Car Design of the Year).

Internasjonal jury

World Car of the Year-juryen består for tiden av hele 59 motorjournalister fra 25 land fordelt på alle de seks bebodde verdensdelene. Blant annet er Kina, India, New Zealand og Saudi-Arabia representert. Sverige er et av ni vest-europeiske land med dommere i juryen.

Annerledes avstemming

For å komme frem til Årets verdensbil- og Årets sportsbil-prisene stemmer juryen først frem ti delfinalister. Deretter stemmes det over tre finalister, før juryen til slutt stemmer over en vinner.
Årets miljøbil-prisen stemmes frem på en helt annen måte. Her gjennomgås samtlige kandidater av en egen fagjury bestående av tre personer. Fagjuryen velger ut fem delfinalister og deretter stemmer den ordinære juryen tre av disse frem til finalen. Til slutt stemmer den ordinære juryen frem en vinner.

Heltysk

Så langt har kun tre biler fått hedersbetegnelsen "Årets miljøbil": Honda Civic Hybrid stakk av med den første prisen i 2006, mens Mercedes-Benz E 320 CDI Bluetec vant i 2007. I 2008 gikk prisen til BMW 118d, som er en fremtredende representant for BMWs Efficient Dynamics-teknologi.

Følg med videre, i løpet av kort tid kommer vi med en tilsvarende artikkel om Årets designbil.

Les også:
Årets verdensbil: Finalistene kåret
Årets sportsbil: Finalistene kåret

Les mer om internasjonale bilkåringer her.