Volkswagens BlueMotion-teknologi, her representert ved Passat, Polo og Golf, ble tildelt prisen Årets miljøbil 2010. Det finnes også en BlueMotion-utgave av modellen Touran.
Volkswagens BlueMotion-teknologi, her representert ved Passat, Polo og Golf, ble tildelt prisen Årets miljøbil 2010. Det finnes også en BlueMotion-utgave av modellen Touran.Vis mer

Årets miljøbil 2010: VW vant

Volkswagens BlueMotion-biler er utnevnt til World Green Car 2010.

Utmerkelsen Årets miljøbil 2010 gikk altså ikke til en enkelt bilmodell, men til Volkswagens BlueMotion-teknologier. Årsaken til at vi skriver "teknologier" i flertall, er at BlueMotion-betegnelsen i praksis er en samlebetegnelse på en rekke drivstoffbesparende tiltak. Blant disse er optimalisert aerodynamikk, motorstyring og girutveksling, girskiftindikator, start-stopp-teknologi og dekk med ekstra lav rullemotstand.

Tre av fire priser

Volkswagen har laget egne BlueMotion-utgaver av både Polo, Golf og Passat, og disse modellene deler dermed World Green Car 2010-prisen (det finnes også en BlueMotion-utgave av Touran).

Miljøbil-prisen kommer på toppen av det faktum at Volkswagen Polo ble tildelt utmerkelsen Årets verdensbil 2010 og at Volkswagen-eide Audi mottok prisen Årets sportsbil 2010 for R8 V10.

Mange hybrider

Vis mer
«En annen merkverdighet ved denne kåringen, er at Skoda GreenLine ikke engang kom til semifinalen. Skoda eies av Volkswagen-konsernet og oss bekjent er Skodas GreenLine-teknologi nærmest identisk med Volkswagens BlueMotion-teknologi.»



Opprinnelig var det 13 kandidater som tilfredsstilte valgbarhets-kriteriene (mer informasjon lenger ned i artikkelen). Blant disse var BMW 7-serie, Lexus HS250h, Lexus RX450h, Hyundai Elantra Hybrid, Kia Forte Hybrid, Ford Fusion Hybrid og Mercedes-Benz S400 Hybrid.

De to sistnevnte ble forøvrig av en ekspertjury plukket ut som to av fem semifinalister. Verken Ford eller Mercedes-Benz nådde imidlertid opp da selve hovedjuryen (59 motorjournalister) stemte frem tre finalister. Disse ble - i tillegg til Volkswagens BlueMotion-biler - hybridbilene Honda Insight og Toyota Prius.

Les vår test av Volkswagen Passat BlueMotion

Overraskende dieselvennlig jury

Volkswagen Passat Vis mer


De to japanske og - etter vårt syn - langt mer avanserte bensinbaserte hybridbilene, ble imidlertid vraket til fordel for europeisk dieselteknologi. Med bakgrunn i at vi snakker om en internasjonal jury, er dette etter vårt syn en smule overraskende. I personbilsammenheng er nemlig dieselteknologi hovedsaklig et europeisk fenomen. For eksempel sverger det store flertallet av amerikanere og japanere til bensinbaserte drivkilder.

Når det er nevnt, må det understrekes at dieselmotoriserte biler har vunnet prisen to ganger tidligere.

Hva med Skoda?

En annen merkverdighet ved denne kåringen, er at Skoda GreenLine ikke engang kom til semifinalen. Skoda eies av Volkswagen-konsernet og oss bekjent er Skodas GreenLine-teknologi nærmest identisk med Volkswagens BlueMotion-teknologi.

Hva er det da juryen mener er så spesielt med BlueMotion at teknologien fortjener en slik utmerkelse?

"Klasseledende effektivitet"

Volkswagen Golf BlueMotion Vis mer


"Det er ikke nødvendig å ta i bruk en elektrisk motor og en tung batteripakke for å oppnå klasseledende effektivitet. Basert på Volkswagens common rail-motorer, er BlueMotion-modellene blant de mest drivstoff-effektive personbilene på markedet. Faktisk kan en Passat BlueMotion kjøre nesten 1.600 kilometer (1.000 miles) på en tank drivstoff i henhold til den europeiske målemetoden. Når du ser på forbrenningsmotorer som finnes på markedet i dag, er disse de mest fullendte som finnes.", skriver World Car Awards-juryen.

I begrunnelsen nevnes det ingenting om at BlueMotion-bilene, selv når partikkelfilterene er helt nye, slipper ut langt flere partikler og langt mer NOx enn sine hybridmotoriserte konkurrenter.

Flere krav

Volkswagen Polo BlueMotion Vis mer


For å kvalifisere seg til Årets miljøbil-prisen, som offisielt altså kalles "World Green Car", må kandidatene oppfylle flere kriterier. Blant annet må den aktuelle bilmodellen være ny eller kraftig modifisert - samt være i salg i minst ett stort marked året forut for prisutdelingen.

Det finnes imidlertid et smutthull for prototyper, noe som tillater disse å stille så lenge de antas å ha potensial for serieproduksjon i nær fremtid ("experimental prototype with potential near-future application"). Forutsetningen er at prototypene finnes i minst ti eksemplarer og gjøres tilgjengelig for World Car of the Year-juryen.

Under 0,5 liter per mil

Vis mer


Deltakelse i miljøbil-klassen forutsetter også at den aktuelle bilen tilfredsstiller minst ett av følgende kriterier:

- Kraftkilde og teknologi er spesielt utviklet for å fremme bilens miljø-egenskaper.

- Og/eller: Bilene klarer seg med mindre enn 0,5 liter drivstoff per mil ved blandet kjøring.

- Og/eller: Bilen tilfredsstiller minst ett av følgende utslippskrav: EU5, US EPA Tier 2, Bin2 og/eller California SULEV.

Siden 2006

Hybridbilen Honda Insight kom til finalen, men ble slått av Volkswagen. Vis mer


Sammenlignet med det europeiske konseptet Car of the Year ("Årets bil"), som har holdt det gående siden 1964, er den globale World Car of the Year Awards ("Årets verdensbil") en relativt fersk aktør på arenaen for bilutmerkelser. World Car Awards ble etablert så sent som i 2004 og delte ut sin første pris i 2005.

I motsetning til den europeiske Årets bil-juryen, som kun deler ut én pris, begynte World Car Awards å dele ut fire priser fra og med 2006. De fire prisene kalles "Årets verdensbil" (World Car of the Year), "Årets sportsbil" (World Performance Car), "Årets miljøbil" (World Green Car) og "Årets designbil" (World Car Design of the Year).

Internasjonal jury

World Car of the Year-juryen består for tiden av hele 59 motorjournalister fra 25 land fordelt på alle de seks bebodde verdensdelene. Blant annet er Kina, India, New Zealand og Saudi-Arabia representert. Sverige er et av ni vest-europeiske land med dommere i juryen.

Annerledes avstemming

Også Toyota Prius måtte se seg slått på målstreken. Vis mer


For å komme frem til Årets verdensbil- og Årets sportsbil-prisene stemmer juryen først frem ti delfinalister. Deretter stemmes det over tre finalister, før juryen til slutt stemmer over en vinner.

Årets miljøbil-prisen stemmes frem på en helt annen måte. Her gjennomgås samtlige kandidater av en egen fagjury bestående av tre personer. Fagjuryen velger ut fem delfinalister og deretter stemmer den ordinære juryen tre av disse frem til finalen. Til slutt stemmer den ordinære juryen frem en vinner.

Så langt er det delt ut fem priser, hvorav Honda har vunnet to ganger.

"Årets miljøbil"-vinnere:
2010: Volkswagen BlueMotion (Polo, Golf, Passat)
2009: Honda FCX Clarity
2008: BMW 118d
2007: Mercedes-Benz E320 Bluetec
2006: Honda Civic Hybrid

Kilde: World Car Awards

Les også:

  • TEST: Volkswagen Passat BlueMotion
  • Årets sportsbil 2010: Vinneren er kåret
  • Årets verdensbil 2010: Vinneren er kåret
  • Årets bil 2010: Vinneren er kåret
  • Her finner du mye mer stoff om internasjonale bilkåringer
  • DinSide Motors juveler