Er nye Astra GTC like vill som den er vakker?  Foto: Lord Arnstein Landsem
Er nye Astra GTC like vill som den er vakker? Foto: Lord Arnstein LandsemVis mer

Årets grommeste Astra

Lever GTC opp til sitt dramatiske ytre? Av: Autofil

Opel Astra er en kjøreglad bil, men som kanskje mangler litt sprut. For å bøte på dette leverer man GTC-versjonen som en ordentlig pocket rocket.

Inspirasjon fra Sin City

Designet er det i hvert fall lite å utsette på. Opel prater mye om inspirasjon fra både filmen og musikkens verden. Darren Luke, som er assisterende sjefsdesigner på bilen sier han ble sterkt inspirert av tegneseriene til Frank Miller og hans ”Sin City” film, hvor kontrastene mellom skygger er relativt ekstreme.

Raskeste forhjulstrekker rundt Ringen

Bra jobba

Når man tar vidunderet i nærmere øyesyn, må man innrømme at Opels designere har gjort en god jobb. GTC ser både tøff og pen ut, og spesielt det svulstige hekkpartiet er en innertier i så måte. Taklinjen ser lav ut, men oppleves slettes ikke sånn innenfra. Det er god takhøyde både i forsetet og baksetet. Her kan fire voksne sitte uten noen problemer.
Bak rattet sitter man også godt rent komfortmessig, og det meste av instrumentering og knapper er relativt logisk plassert. Materialkvaliteten er grei nok, og står ikke tilbake for konkurrentene.

Råheftig GTI

God styrefølelse

Styringen er av typen elektrisk servo, og føles presis og direkte. Sammenlignet med vanlig fem-dørs Astra har GTC fått lengre akselavstand, og et lavere chassis. Det betyr 15 mm lavere bakkeklaring, og 10 mm lengre akselavstand.

Takket være forandringer i hjulopphenget foran har GTC plass til 20-tommers felger. Opels HiPerStrut system gir bedre veigrep og mindre torque steer enn et tradisjonelt MacPherson system. Det siste er ekstra viktig på en forhjulsdrevet bil med mye effekt.

Se flere bilder:

Er nye Astra GTC like vill som den er vakker? Foto: Lord Arnstein Landsem


Fire motorer å velge i

Effektmessig er det fire motorer fra 120 til 180 hk å velge mellom. En av disse er 2-liters diesel på 165 hk, men det naturlige valget for en slik bil er selvsagt 1,6-liters turbo med 180 hk.

Opel har gjort en god jobb med veigrep og styrefølelse. Det er minimalt med torque steer, og fikler du litt med sports-innstillinger lar antispinn-systemet deg få herje litt før det griper inn.

Friskt fra Skoda

Fint oppsatt

Gjennom trange svingete fjellveier på Mallorca er Astra GTC en fin bil å kjøre. Spesielt imponerende er det hvordan den tilpasser seg de mange svingene, hullene i veien, og de brå manøvrene jeg må gjøre i møte med alle steiner som har rast ned fra fjellsiden. Noe som betyr at den garantert vil trives på norske veier.

Hemmeligheten er Opels eget FlexRide chassis som kan justeres i tre forskjellige nivåer. Standard, den mer komfortorienterte Tour, og den mer aktive Sport.

Fiesta som GTi-killer

For lite krutt

Vis mer


Men alt er ikke bare fryd og gammen opp bakkene. Til det har bilen for lite krutt under panseret, det til tross for at jeg kjører den sterkeste utgaven, en 1,6-liters bensinturbo med 180 hk. Uansett hvor mye du tyner bilen, er det ikke ordentlig futt. Her er jeg ikke en bortskjemt biljournalist som sammenligner med italienske biler med gårdsdyr på panseret, jeg sammenligner med biler som VW Polo GTI som også har 180 hk. Den føles som et rasende villdyr i forhold til Astraen. Noe av hemmeligheten der er selvsagt Volkswagens glimrende DSG-kasse, noe Opel ikke kan tilby. I stedet får du en traust 6-trinns manuell kasse som gjør jobben greit, men ikke noe mer. Den er heller ikke så klikk-klakk som man skulle ønske.

Dermed blir det hele et lite antiklimaks. Selv om Astra GTC har fine kjøreegenskaper, og klarer seg fint over dårlig asfalt, blir det for dårlig med krefter til at det kjøreopplevelsen blir så gøy som utseendet lover.

En giftig italiensk skorpion

Gjenkjenning helt til Marokko

Her hjemme starter prisen på 274 900 kroner for 1,4-liter bensin, prisene for de andre er ikke klare ennå. Det fantastiske panoramataket vil koste 11 000 kroner. Av sikkerhetsutstyr er det meste på plass, og med Opels nye front kamera system kan den gjenkjenne de fleste trafikkskilt innen EU, og helt opp til Russland og Marokko. Kameraet hjelper også til med å sjekke distansen til bilen foran, og holder styr på Lane Departure Warning-systemet hvis du er iferd med å miste konsentrasjonen.

Bagasjerommet tar 380 liter, og 1165 liter hvis man slår ned baksetene. Fra førersetet har man 50 prosent mer plass til småting enn før, mye takket være det elektriske håndbrekket som frigjør plass i midten.

Skal, skal ikke

Avslutningsvis blir derfor dommen at Astra GTC er en god bil, men at den dessverre mangler råskapen til f.eks Polo GTI. Da er det gledelig å kunne fortelle at superverstingen Astra OPC kommer til neste år. Med 280 hester under panseret vil den være verdig en plass i ”Sin City 2” om så skulle være…

Opel Astra GTC 1.6 Turbo

Tekniske data

Girkasse Man. 6
Slagvolum 1.598 ccm
Effekt 180 hk
Dreiemoment 230 Nm
ved o/min. 2.200
0-100 km/t 8,3 sek
Toppfart 220 km/t
Forbruk - blandet 0,70 l/mil
CO2-utslipp 159 g/km
Lengde 446,6 cm
Bredde 184,0 cm
Høyde 148,2 cm
Akselavstand 269,5 cm
Egenvekt 1.490 kg
Bagasjerom 370 liter (VDA)
Maks. tilhengervekt 1.500 kg