Fra 1967 til 2002 klarte Chevrolet å finne kunder til hele 4,8 millioner eksemplarer av Camaro. Den gjenfødte Camaro, femte generasjon, kom på markedet våren 2009 og kan blant annet leveres med en 6,2-liter stor V8-motor som produserer 428 hestekrefter. Nå har den blitt tildelt tittelen Årets designbil 2010.
Fra 1967 til 2002 klarte Chevrolet å finne kunder til hele 4,8 millioner eksemplarer av Camaro. Den gjenfødte Camaro, femte generasjon, kom på markedet våren 2009 og kan blant annet leveres med en 6,2-liter stor V8-motor som produserer 428 hestekrefter. Nå har den blitt tildelt tittelen Årets designbil 2010.Vis mer

Årets designbil 2010: Chevrolet Camaro

Etter å ha delt ut 20 priser til tyske, franske, italienske og japanske biler, går endelig en World Car Awards-pris til en amerikansk bil.

Det er Chevrolet Camaro som har æren av å være den første amerikaneren som mottar en utmerkelse fra World Car Awards. Den internasjonale aktøren deler årlig ut fire priser (se mer informasjon lengre ned i artikkelen) og Camaro ble tildelt utmerkelsen World Car Design of the Year 2010 (Årets designbil 2010).

"Nye Camaro spiller på sin arv, men gjør dette på en smart, moderne måte. ... Selv om den låner noen av sine design-elementer fra første generasjon Camaro, så bidrar disse til en enkel, ren og moderne fremtoning. Det er den mest dynamiske Camaro noensinne.", skriver juryen, som også mener at Camaro har "et gjennomført forførerisk interiør". Les hele begrunnelsen her.

Se video av Chevrolet Camaro

Historisk storselger

Fra fødselen i 1967 til termineringen i 2002 klarte GM-eide Chevrolet å finne kunder til hele 4,8 millioner eksemplarer av den folkelige "sportsbilen", eller "ponycar" som biltypen også kalles i opprinnelseslandet. Og nå har altså Camaro vendt tilbake fra de døde - barskere og mer muskuløs enn noensinne. Femte generasjon Camaro, som kom på markedet våren 2009, kan blant annet leveres med en 6,2-liter stor V8-motor som produserer 428 hestekrefter.

Vis mer


Bilen, som også finnes i kabriolet-utgave, er 473 centimeter lang og 202 centimeter bred, noe som sammen med store hjul gir et svært muskuløst utseende.

30 konkurrenter

Alle biler som tilfredsstiller kravene for å kjempe om hovedprisen, "Årets verdensbil", er samtidig kvalifisert for å delta i Årets designbil-klassen. Det betyr at 30 bilmodeller i utgangspunktet var med i årets konkurranse.

Juryen overlot imidlertid til et uavhengig panel bestående av fem design-eksperter å velge ut fire finalister (ekspertene skal ut velge mellom fire og seks modeller). Ekspertpanelet la sin elsk på Chevrolet Camaro, Citroën C3 Picasso, Kia Soul og Toyota Prius. Sistnevnte kom forøvrig til finalen både i Årets verdensbil og Årets miljøbil-kategoriene.

Se billedspesial av Chevrolet Camaro-historien

Chevrolet, Citroën og Kia

Vis mer


Deretter stemte selve hovedjuryen (59 motorjournalister) i to omganger, hvorav Prius forsvant i den første. I finalen kjempet Camaro altså mot franske C3 Picasso og koreanske Kia Soul. Citroën vant Årets designbil-prisen i 2006 med Citroën C4, mens Kia foreløpig ikke har blitt tildelt noen priser av World Car Awards-juryen - en skjebne Kia deler med de andre koreanske bilmerkene.

Men seieren gikk altså denne gangen til den amerikanske muskelbilen Camaro.

Siden 2006

Citroën C3 Picasso kom til finalen. Vis mer


Sammenlignet med det europeiske konseptet Car of the Year ("Årets bil"), som har holdt det gående siden 1964, er den globale World Car Awards ("Verdensbil-prisene") en relativt fersk aktør på arenaen for bilutmerkelser. World Car Awards ble etablert så sent som i 2004 og delte ut sin første pris i 2005 (Audi A6)

I motsetning til den europeiske Årets bil-juryen, som kun deler ut én pris, begynte World Car Awards imidlertid å dele ut fire priser fra og med 2006. De tre underprisene "Årets sportsbil" (World Performance Car), "Årets miljøbil" (World Green Car) og "Årets designbil" (World Car Design of the Year).

Les mer om Chevrolet Camaro

Internasjonal jury

Det gjorde også Kia Soul. Vis mer


World Car of the Year-juryen består for tiden av hele 59 motorjournalister fra 25 land fordelt på alle de seks bebodde verdensdelene. Blant annet er Kina, India, New Zealand og Saudi-Arabia representert. Sverige er et av ni vest-europeiske land med dommere i juryen.

Vinnere: "Årets designbil"
2010: Chevrolet Camaro
2009: Fiat 500
2008: Audi R8
2007: Audi TT
2006: Citroën C4

Kilde: World Car Awards

Les også:

  • VIDEO: Chevrolet Camaro
  • VIDEO: Chevrolet Camaro Convertible
  • NYHET: Muskler og brøl fra Amerika
  • BILLEDSPESIAL: Chevrolet Camaro gjenoppstår
  • Årets miljøbil 2010: Vinneren er kåret
  • Årets sportsbil 2010: Vinneren er kåret
  • Årets verdensbil 2010: Vinneren er kåret
  • Årets bil 2010: Vinneren er kåret
  • Her finner du mye mer stoff om internasjonale bilkåringer
  • DinSide Motors juveler