<b>PRISDRYSS:</b> PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen (t.v.) og salgsdirektør Henrik Schanche (t.h.) i Volvo fikk overlevert det synlige diplomet av juryleder og ansvarlig redaktør Espen Stensrud i motorredaksjonen i Dagbladet, DinSide og Autofil.  Foto: JACQUES HVISTENDAHL
PRISDRYSS: PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen (t.v.) og salgsdirektør Henrik Schanche (t.h.) i Volvo fikk overlevert det synlige diplomet av juryleder og ansvarlig redaktør Espen Stensrud i motorredaksjonen i Dagbladet, DinSide og Autofil. Foto: JACQUES HVISTENDAHLVis mer

Årets bil 2016: XC90 vant både folkets og juryens hjerter

- Nå skal det feires! En opprømt Rune Gutteberg Hansen i Volvo Cars Norway, var veldig klar i sin tale, og dro resten av organisasjonen med på jubelen.

Champagnekorkene satt løst da vi møtte opp hos Volvo Car Norway for å overrekke prisen for Årets bil 2016. For Volvo var dette en skikkelig førjulsgave, og det var tydelig at det var viktig for dem å vinne Dagbladet, DinSide og Autofils store bil-kåring i konkurranse med 33 sterke kandidater.

- Vi håpet å gjøre det så godt som mulig, men å ta begge titlene er fantastisk, sier PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen til Dagbladet.

Han sikter da til at de ble stemt fram som folkets favoritt for en uke tilbake. Nå er de også juryens førstevalg.

Les også: Nei, dette er ikke en XC90

CHAMPAGNEFLOM: Det var ikke mangel på champagne da den glade gjengen hos den norske Volvo-importøren fikk overlevert budskapet om seieren i Årets bil 2016. Foto: JACQUES HVISTENDAHL Vis mer


Gjorde rent bord

Volvo kan med andre ord se tilbake på en høst som virkelig har satt XC90 på kartet.

- Dette er en veldig fin bekreftelse for alle de 1800 kundene her i landet som har kjøpt XC90 siden den ble lansert. I tillegg er den flotte tildelingen å bli Årets bil veldig inspirerende for oss i Volvo Car Norway, og for våre forhandlerne over hele landet, sier en stolt direktør.

Les også: Kan bli årets miljøbil

Godt tatt imot

Etter 13 år var det altså på tide å børste støv av XC90-emblemet, og det kan man si har vært en stor suksess.

Av de 1800 bilene som allerede er solgt av XC90, er om lag 600 av disse plug-in hybrider. Dette beviser også at Volvo virkelig har truffet med den nye retningen de nå tar med modellene sine.

Planen for Volvo videre er at XC90 skal danne DNA-et for de nye bilene, som skal rulles ut i løpet av neste fireårsperiode.

Bilen er bygd på en helt ny plattform som er klargjort for framtida. Mye tyder på at vi kommer til å kjenne igjen mye fra denne bilen i den nye generasjonen av biler som kommer.

Satset alt på XC90

VINNER: Bilen som representerer Volvos nye satsing gjorde rent bord under kåringen. Foto: JACQUES HVISTENDAHL Vis mer


- Vi har fått et mer skandinavisk interiørdesign, samtidig som også utsiden har fått en runde på tegnebrettet. Her har vi helt klart truffet en nerve, fortsetter Gutteberg Hansen.

Volvo var avhengig av at XC90 skulle bli den suksessen den har blitt, da framtida til Volvo også ligger i den plattformen. Der kan vi forvente nye modeller av V40, XC40 og S90.

- Det er investert 70 milliarder kroner i den nye satsingen, og for en bilprodusent som selger mellom 400.000 og 500.000 biler i året er det mye penger. Nå har vi skapt et fantastisk utgangspunkt for helt nye S90 som lanseres om kort tid.

- Vi har mange sterke konkurrenter vi skal være bedre enn, og med helt nye XC90 viser vi vår styrke, forteller Gutteberg Hansen før han løper tilbake til feiringen sammen med de ansatte på importørkontoret.