<b>KANDIDAT:</b> Opel Corsa er en av kandidatene til tittelen Årets Bil 2015. Vi testet bilen før den ble vist til offentligheten.  Foto: Fred Magne Skillebæk
KANDIDAT: Opel Corsa er en av kandidatene til tittelen Årets Bil 2015. Vi testet bilen før den ble vist til offentligheten. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Årets Bil 2015

Også i år skal det kåres en Årets Bil i Europa. Nå er kanditatene klare.

Bilprodusentene spytter ut nye bilmodeller som aldri før. Dette til tross for at de for noen år siden sa at antall modeller måtte ned. Pipa har nå fått en annen tone.

Dagbladet, Dinside og Autofil kåret sammen med dere lesere Tesla Model S som Årets Bil 2014 i Norge, med BMW i3 som en klar nummer to.

Men juryen for Årets Bil i Europa ville det annerledes, og kåret Peugeot 308 til Årets Bil 2014.

SKROLL TIL BUNNEN FOR Å STEMME

32 bilmodeller klare

Juryen for den europeiske kåringen Europeen Car of the Year har nå lagt frem listen med sine kandidater for 2015. Listen inneholder 32 bilmodeller, selv om noen av disse er basert på samme basis.

BMW har tilsynelatende størst mulighet til å gå av med seieren, ettersom de har hele fire modeller på listen.

Nissan varter opp med tre modeller, mens både Citroën, Ford, Lexus og Mercedes-Benz har fått to deltagende bilmodeller hver på listen.

Ikke forutsigbart

Det er naturligvis fristende å bruke eliminasjonsmetoden for på den måten komme frem til den bilen som har størst mulighet til å stikke av med seieren, men så lett er det ikke.

Det fikk vi se under kåringen i 2014, der Peugeot 308 tok seieren, noe som for mange var overraskende.

Spriket innen det europeiske markedet er så stort fra nord til sør at lite, om noe, er forutsigbart. Enkelte land foretrekker det konservative, mens andre hyller det innovative. Så finnes det de som ønsker noe midt i mellom.

Dominerer

Norges mann: Rune Korsvoll er norges representant i den europeiske juryen. Her fra kåringen i 2013, der VW Golf stakk av med seieren. Foto: PER ERVLAND Vis mer


Det som derimot er sikkert er at store land lenger sør i Europa har stor innflytelse ettersom de også har flere juryemedlemmer. Dette gjør at kåringen kan få utslag som for oss nordboere kan virke noe underlig.

Om vi ser på den totale markedskraften, så blir det likevel en slags rettferdighet i det ettersom Europa er et stort, men også segmentert marked.

Juryen består av totalt 58 medlemmer fra 22 forskjellige land, med Rune Korsvoll fra bladet Motor som den norske representanten. Disse skal fremover luke ut et mindre antall biler som får være med til finalerundene, hvor den endelige vinneren skal kåres. Vinneren blir deretter annonsert på bilmessen i Genéve første uken i mars 2015.

Noen vil kanskje savne en og annen nykommer, deriblant nye Volvo XC90. Denne, med flere, vil først bli vurdert som kandidater til kåringen i 2016, ettersom de ikke er på plass tidsnok til å bli med i årets kåring.

LES MER OM KANDIDATENE TIL ÅRETS BIL 2015:

Audi TT
BMW 2-serie Active Tourer
BMW 2-serie Coupé
BMW i8
BMW X4
Citroën C1
Citroën C4 Cactus
Fiat 500X
Ford EcoSport
Ford Mondeo
Hyundai i20
Infiniti Q50
Jeep Renegade
Kia Soul
Lexus NX
Lexus RC
Mercedes-Benz GLA
Mercedes-Benz S Coupé
Mini Cooper
Nissan Pulsar
Nissan Qashqai
Nissan X-Trail
Opel Corsa
Peugeot 108
Porsche Macan
Renault Twingo
Skoda Fabia
Smart ForTwo
Subaru WRX STi
Suzuki Celerio
Toyota Aygo
VW Passat

STEM PÅ ÅRETS BIL: