VINNERGJENGEN: - For oss her i Norge betyr det utrolig mye å vinne denne prisen. Vi er få ansatte som skal levere veldig mange biler og tilfredsstille forventninger til ekstremt mange kunder, sier butiskksjef Kjell-Arne Wold, mens han spretter champagnen sammen med de lykkelige Tesla-selgerne Victor Leversen, Aksel Tangen og Laila Tekia. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Foto: Jacques Hvistendahl
VINNERGJENGEN: - For oss her i Norge betyr det utrolig mye å vinne denne prisen. Vi er få ansatte som skal levere veldig mange biler og tilfredsstille forventninger til ekstremt mange kunder, sier butiskksjef Kjell-Arne Wold, mens han spretter champagnen sammen med de lykkelige Tesla-selgerne Victor Leversen, Aksel Tangen og Laila Tekia. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Årets Bil 2014: Tesla Model S!

Høyspent vinner!

- Jaaaaa!!! Stemningen var helt elektrisk da de Tesla-ansatte fikk beskjed om at de hadde vunnet Norges viktigste bil-kåring.

Selv om finalefeltet i Årets Bil 2014 var det jevneste og beste noensinne, var det aldri noen tvil: Det måtte bli Tesla Model S.

DinSide har testet Model S Performance her, i tillegg har vi også sett på alle dingsene Tesla er utstyrt med. Er du ordentlig interessert bør du også få med deg Autofils vintertest av Tesla.

- Vi prøvde ikke å være forutinntatte, og vi lette med lys og lykte etter plussfaktorer i de andre finalistene som kunne føre dem helt til topps. Men det var bare ikke mulig å komme utenom Teslaen, juryleder og motoransvarlig i Dagbladet og Autofil, Espen Stensrud.

- Juryen var enstemmig. Helelektriske Tesla Model S er Årets Bil 2014, sier Stensrud etter en lang dag med prøvekjøring og vurdering av ti verdige finalister ved Villa Sandvigen på Gamle Mossevei utenfor Oslo.

- Tesla har denne udefinerte X-faktoren som får fram noe i folk som egentlig ikke er interessert i bil i det hele tatt. Den gir en komplett føelelse. Dessuten er Teslaen den første elbilen som kan fungere som nummer 1-bil, sier NAFs jurymedlem, Ulrika Risberg.

2000 solgt

- Dette hadde vi faktisk ikke forventet. Men jeg håper folk har sett hvor unik og fantastisk bilen er, sier butikksjef Kjell-Arne Wold hos Tesla Norge, som regner med å ha levert 2000 biler innen året er omme. Og mer skal det bli:

- Vi kommer snart med SUV-modellen X og en kompaktbil på størrelse med BMW 3-serie.

Elbil også på plass nummer to!

Også på andreplass kom en elbil, nemlig BMWs nyskapning i3 som vi har testet her.

- Jeg ble ordentlig bergtatt av alle elbilene som var med i denne finalen, både Tesla, i3 og VW eUp, sier industridesigner og bilentusiast Bård Eker.

- Her er det tenkt mye nytt. Elbilene har tatt et stort sprang framover, og en i3 kjører akkurat like godt som hvilken som helst BMW, sier Eker som også lot seg imponere stort av finalens minste, eUp'en.

- Dette er den beste finalen noensinne. Bilene dekker et vidt spekter og bruksområder. Alle - absolutt alle - leverer noe så til de grader. Jeg er mektig imponert, avsluttet juryveteran og bilanalytiker i TNS Gallup, Anders G. Hovde.

Her er resultatene fra Årets Bil 2014

1. Tesla Model S
Den første rene el-bilen som kan fungere som en nr. 1-bil. Ytelsene er hinsides, plassen gigantisk og den totale opplevelsen fantastisk. Den virker gjennomprøvd, og bringer elbilen opp på et helt nytt nivå. Når den samtidig er billig i bruk, og servicekostnadene lave, er det ingen tvil: Tesla er Årets Bil 2014.

Les testen av Model S Performance her

2. BMW i3
Den grønne tråden gjennom hele produksjonslinja er noe helt nytt innen bilverdenen. Det er synliggjort gjennom bruk av karbon som resirkuleres allerede i produksjonen av bilen. i3 representerer noe helt nytt designmessig, men BMW har samtidig greid å beholde det sporty DNA-et med kompakte kjøreegenskaper og skarp styrefølelse. En super elbil til hverdagsbruk.

Les testen av BMW i3

3. Mercedes-Benz S-Klasse
Hver gang det lanseres en ny S-Klasse, setter den en ny standard. Den er en pionér på sikkerhet med smarte systemer vi vil se i vanlige biler etter hvert. Pre-krasj-systemet som forutser eventuelle kollisjoner, airbager i setebeltene bak og adaptiv cruise control med styrefunksjon som holder bilen på plass i kjørefeltet, er bare noe av det aller siste. Luksusbilen baner vei med en særegen og gjennomført kvalitet.

De 10 finalistene

Foto: BMW Vis mer

BMW i3

Vis mer

Lexus IS 300h

Vis mer

Mercedes-Benz S-klasse

ELEKTRISK STEMNING: Bilsalget fosser frem, elbilene slår alle rekorder og hybrid-klassen kommer også til å gjøre det bra en stund, tør vi spå. Dette etter nylig å ha blitt imponert over hva Mitsubishi har fått til med denne Outlanderen - nå i salg i Norge Foto: Knut Moberg Vis mer

Mitsubishi Outlander PHV

Foto: Porsche Vis mer

Porsche Cayman

Foto: Pange Rover Vis mer

Range Rover Sport

Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kia Carens

SKAL BLI MINDRE: Nye Model 3 skal visstnok bli både mindre og billigere. Her ser vi en Model S. Foto: STEIN INGE STØLEN / AUTOFIL Vis mer

Tesla Model S

Foto: Toyota Vis mer

Toyota Auris Touring Sports Hybrid

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

VW e-Up!