Styr unna de billigste dekkene. Foto: Colourbox.com
Styr unna de billigste dekkene. Foto: Colourbox.comVis mer

Årets beste og dårligste sommerdekk

Billigdekk får stryk, men du trenger ikke kjøpe de dyreste for å få gode sommerdekk.

Å skille gode fra dårlige dekk er ikke mulig bare ved å se på dem. Men ser du på testresultatene som i dag publiseres i Motor og hos NAF, får du klare anbefalinger. Vi presenterer vinnerne og taperne her.

Premiummerkenes billigvarianter

Noen av testens billigste dekk får stryk, men du trenger ikke handle dyrest for å få gode dekk. Flere av dekkfabrikkene som lager gode dekk har både premium-merker og andre, rimeligere merker av god kvalitet. For eksempel lager Continental Barum, Bridgestone lager Dayton, Goodyear står bak Sava, mens Kleber ligger under Michelin.

Full pristest finner du her.

Vinnerne og taperne

Den beste totalpoengsummen får Continental PremiumContact2, selv om rullemotstand er ganske høy. Bak følger Goodyear OptiGrip som får ekstra skryt for egenskaper på våt vei, og Nokian Hakka H som har lav rullemotstand og går stille.

Michelin Energy Saver gjør det også godt, og får skryt for å ha klart å kombinere lav rullemotstand (som gir lavt forbruk), med godt grep på våt vei.

Dårligst i test av Wanli S-1088, som er ett av de dårligste sommerdekkene testerne har hatt inne. Superbillig, men også med svært dårlig veigrep. Ikke bruk dette om det regner, er rådet. Goodride SA-05 og Sava Intensa HP får heller ikke for mange godord i testen. Goodride er i likhet med Wanli produsert i Kina, og har ikke gode egenskaper ved kritiske manøvrer. Sava er fra Slovenia, og får også kritikk for manglende veigrep ved kritiske manøvrer.

Hvor store er forskjellene?

Testen avdekker forskjeller i bremselengde på våt vei. Bremselengdeforskjeller på noen få meter betyr mye for muligheten til å unngå ulykker. Som et eksempel så drar Motor frem at der bilen med Nokian-dekkene har stoppet, holder fortsatt bilen med Wanli-dekkene 40 km/t. Kortest bremselengde på våt asfalt fra 80 km/t var på 28,3 meter (Nokian). Dårligst i test stoppet ikke før bilen hadde kjørt 37,9 meter (Wanli)!

Dekktesten fokuserer også på støy og rullemotstand.

Testdekkene

De testede dekkene er i dimensjonen 205/55 R16 i hastighetsklasse H - opp til 210 km/t. Dette er den antatt mest solgte dekkdimensjonen i Norge, og brukes blant annet på Golf. Testen er imidlertid gjort med en Audi A3.

Testdekkene har veiledende priser fra 400 til 1500 kroner. Full pristest finner du på DinSide.

Disse dekkene var med i testen, alfabetisk rekkefølge
Barum Bravuris 2
Bridgestone Turanza ER300
Continental ContiPremiumContact 2
Dayton D210
Goodride SA-05
Goodyear OptiGrip
Hankook Ventus Prime
Kleber Dynaxer HP2
Kumho Ecsta HM
Michelin Energy Saver
Nokian Hakka H
Sava Intensa HP
Vredestein Hi-Trac
Wanli S-1088

Hele testen til Motor finner du her.