iCar: I et brev til amerikanske NHTSA lover Apple å satse på teknologi, men forteller ingen ting om en egen bil. Foto: Apple 
iCar: I et brev til amerikanske NHTSA lover Apple å satse på teknologi, men forteller ingen ting om en egen bil. Foto: Apple Vis mer

Selvkjørende biler:

Apple bekrefter bilsatsing

I et brev åpent til amerikanske myndigheter forteller Apple hva de holder på med. 

I lang tid har det blitt spekulert om Apple skal inn i bilbransjen med egne produkter. Spekulasjonene ble først skapt, deretter avblåst.

Nå bekrefter Apple selv at satsingen høyst lever, og at de jobber med teknologier for selvkjørende biler.

Fra før er Apple representert i flere nye bilmerker og modeller med sitt Apple CarPlay, som speiler mobiltelefonen over til bilens skjerm.

Selvkjørende biler

I et fem sider langt brev til amerikanske NHTSA melder selskapet mer direkte hva de faktisk jobber med. Brevet er datert 22. november i år, og er signert Steve Kenner. Brevet ligger for øyeblikket åpent for alle å lese.

Innholdet forteller at selskapet først og fremst jobber med teknologier innen automatisering, og det er dette som igjen leder mot autonom kjøring. Selskapet presiserer også at de ser betydelige samfunnsmessige fordeler ved automatisering av kjøretøy.

Ikke noe sted i brevet indikeres det at de skal putte teknologiene inn i en egen bil, men at de er åpen for samarbeid med en eksisterende bilprodusent.

Faktisk går de så langt i brevet som å fri til andre interessenter, fremfor å lansere teknologiene i en egen iCar.

Inntekter og utgifter

Apple signaliserer også at de er klar over utfordringene teknologien medfører. Samarbeidet må gå på tvers av merker og produsenter, men alle vil ha en bit av patent-kaken. Det betyr inntekter, som er nødvendig for at noen skal være interessert i å ta kostnadene.

Men Apple får sterk konkurranse, blant annet av den tradisjonelle bilbransjen.

Kinesisk konkurrent

Alle som en av de store teknologidriverne jobber med selvkjørende biler, i tillegg til helt nye aktører som ser muligheter. Apple har blant annet mistet utviklere til kinesiske NextEV, som også vil opp og frem med teknologiene.

Men når får vi se resultater av all satsingen? Det forteller ikke Apple noe som helst om, for én ting er hva som er mulig. En annen ting er hva som er lovlig. Og det er der NHTSA har en finger medi spillet.

Her kan du selv lese brevet fra Apple.