<B>MYFORD TOUCH:</B> Slik er utsikten fra førersetet med Fords MyFord Touch-system. Foreløpig finnes løsningen bare i utvalgte Ford-modeller i USA, men det vitner om hva som er i ferd med å skje med innsiden på bilene i hele den vestlige verden. Foto: Ford
MYFORD TOUCH: Slik er utsikten fra førersetet med Fords MyFord Touch-system. Foreløpig finnes løsningen bare i utvalgte Ford-modeller i USA, men det vitner om hva som er i ferd med å skje med innsiden på bilene i hele den vestlige verden. Foto: FordVis mer

App-bilene blir svært fleksible

Motorframtida er strengt tatt her allerede, og den ser bra ut.

Det er en kjensgjerning at en el-bil er noe av det minst imponerende en kan komme rakende med når en avgangsklasse fra BI feirer 20-årsjubileum, men vi andre bør likevel holde øynene åpne.

El-bilene er i ferd med å bli et gigantisk laboratorium for teknologiske nyvinninger, og en av disse er "app-bilene". De som har brukt noen tusenlapper på smartmobiler som iPhone eller en Android-telefon er allerede godt kjent med appene. Det er små programmer som utvider mobilens funksjonalitet, og som i visse tilfeller tillater brukeren å gjøre ting med mobilen som tidligere var uhørt.

Ny Focus med nye muligheter

Koblingen mellom mobiltelefon og bil har siden de første, 20 kilo tunge mobiltelefonene ble fastmontert mellom bilsetene blitt tettere og tettere, men hvis vi skal tro en artikkel i IEEE Spectrum vil forholdet nå bli så tett at det nesten er snakk om en symbiose.

Det beste eksemplet er Fords nye Focus, som i USA lanseres i en el-bil-versjon med så mange teknomuligheter at sjåføren, og forsåvidt også passasjerene, kan bli svimle av mindre.

Bilen ledsages av MyFord Mobile-appen, som er tilgjengelig for både iOS (iPhone, iPod Touch, iPad), Android-plattformen og BlackBerry.

Denne appen lar føreren holde oversikt over en rekke parameter, også når vedkommende befinner seg langt borte fra bilen. Det er blant annet mulig å

  • få full oversikt over ladeprosessen og batteriet, inkludert hvor lenge du kan forvente å kjøre, og hvor mye kapasitet som er oppbrukt
  • sette igang ladeprosessen umiddelbart, eller be bilen om å vente til strømprisene når et bestemt nivå
  • lokalisere ladestasjoner ved hjelp av digitale karttjenester
  • motta varsling på mobilen hvis ikke bilen lader som den skal
  • sette igang oppvarming av bilen i forkant av kjøreturen
  • låse dørene (enten du befinner deg fem meter eller 500 mil unna bilen)

MyFord Touch kan være framtida

Det er en trådløs sender i Focusen som opprettholder kontakten med omverden, og som gjør mobilkommunikasjonen mulig. Dette er likevel bare en liten del av en betraktelig større helhet, som i Fords tilfelle har fått navnet "MyFord Touch" (pdf).

Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
MYFORD TOUCH: Slik er utsikten fra førersetet med Fords MyFord Touch-system. Foreløpig finnes løsningen bare i utvalgte Ford-modeller i USA, men det vitner om hva som er i ferd med å skje med innsiden på bilene i hele den vestlige verden. Foto: Ford
Foto: Ford
Den åtte tommer store hjemmeskjermen til MyFord Touch-systemet kan konfigureres i det vide og det brede av føreren (og forsåvidt også av passasjerene). Foto: Ford

(Artikkelen fortsetter under bildespesialen av MyFord Touch-systemet!)

Tanken bak dette systemet er en mer eller mindre fullstendig integrering av ditt mobile liv og bilen, men det tillater også at du kan gjøre ting som å konfigurere og spesialtilpasse de to 4.2 tommer store instrumentpanelene til høyre og venstre for speedometeret, og å bruke den åtte tommer store, trykkfølsomme skjermen til å styre alt fra multimediainnhold til kjøreegenskaper.

Den som tror moderne sjåfører går en mindre distrahert hverdag i møte tar nok feil, selv om Ford klokelig nok har delt den største skjermen inn i tre moduser - en veldig detaljert, en passe detaljert, og en modus der bare det viktigste av kjøreinformasjon videreformidles føreren.

Andre er også med

Ford er selvfølgelig ikke alene om å ta i bruk app-modellen i sin bilpark, flere andre bilprodusenter har for lengst begynt å snuse på løsning ala MyFord Touch. Mercedes har blant annet laget en app som også tillater fjernstyring av lås og motor fra mobilen, men der fokuset likevel ligger mest på enklere behov som forhandlerkontakt, veihjelp og, ja, Mercedes' egen concierge-tjeneste.

Du kan se en video av Fords MyFord Touch-system under. Enn så lenge er dette bare et tilbud for amerikanske bilkjøpere, men det er lov å håpe at teknologien når Europa før heller enn senere.