<b>VINTER-ÅPENT:</b> Helt nye Range Rover Evoque Convertible er en unik bil - eneste luksus-SUV-kabriolet med reelle terrengegenskaper. Dette er kjøringen vi gledet oss til - og gikk glipp av. Men vi vet ganske mye om den likevel. Foto: LAND ROVER
VINTER-ÅPENT: Helt nye Range Rover Evoque Convertible er en unik bil - eneste luksus-SUV-kabriolet med reelle terrengegenskaper. Dette er kjøringen vi gledet oss til - og gikk glipp av. Men vi vet ganske mye om den likevel. Foto: LAND ROVERVis mer

Åpen Range Rover Evoque er lansert

Konseptet i seg selv kan virke underlig: Lage en kabriolet av en SUV. Vi har sjekket hvordan det fungerer i praksis.

Nei, dere har helt rett: Dette er slett ikke første gang det er blitt gjort. Jeep var åpen fra starten og Land Rover og Suzuki har hatt åpne versjoner i årevis.

HAR VÆRT GJORT FØR: Nissan Murano Cross-Cab (2010-2012) fikk en kort levetid. Folk ville ikke ha den. Foto: NISSAN Vis mer

Men her snakker vi Kabriolet. Som cabriolet, altså. Eller Convertible, som er navnet på denne åpne versjonen av Range Rover Evoque.

Det eneste tilsvarende vi kan komme på i farten er kabrioletutgaven av Nissan Murano, som ble lansert i 2011. Den ble ingen suksess og fikk kort levetid.

Men tilbake til baby-Range Roverens med avkappet tak - ad omveier.

Den nye Evoque har det meste av design og mekanikk til felles med den lukkede utgaven, som nylig ble lansert i oppdatert utgave.

Les vår test av fornyet Range Rover Evoque her!

SOMMERBIL PÅ VINTERFØRE: Det ser ut til at de som fikk kjøre den hadde det moro. Likevel tror vi de fleste vil nyte den med take nede i mildere omgivelser... Vis mer


Bombe-forhindret Alpe-lansering


Årstidsriktig lansering var i hvertfall dette: Det skulle være erke-påskestemning der kjøringen foregikk, i det trendy skiområdet Courchevel i Frankrike, øst for Albertville - OL-byen fra 1992.

Dessverre kom ikke artikkelforfatteren frem dit. Grunnet en flygelederstreik ble nemlig ankomsten til mellometappen Brussel om kvelden 21. mars forsinket så undertegnede måtte tilbringe en hotellnatt ved flyplassen i Europas hovedstad med ny avgangstid til Lyon - via Frankfurt - morgenen etter klokken 09:05.

KOMMER FREM: Ifølge produsenten har kabrioletversjonen like gode terreng-egenskaper som vanlige 2- og 4-dørs Evoque. Foto: LAND ROVER Vis mer


Denne ikke-planlagte omlegging av reiseruten via Brussel morgenen den 22. mars gjorde at det tragiske terrorangrepet som skjedde rett før avreise skulle funnet sted, satte en stopper for prosjektet. Det ble rett og slett ikke mulig å nå Lyon, utgangspunktet for testkjøringen, i tide.

Les også: Test av en av de desidert beste SUV-ene i verden: Range Rover Sport, generasjon II.

BILDER LIKEVEL: Heldigvis sørget Jaguar Land Rovers egne fotografer for at vi fikk dokumentert lanseringen av denne svært spesielle SUV-kabrioleten. Vis mer


Men vi vet en del

Men bilen ble lansert uansett, og vi har fått tilgang til bilder og all relevant informasjon om bilen.

Dette er en bil som nok ikke vil falle i smak hos alle, og enda færre vil ta seg råd til å kjøpe en. Det er åpenbart en nisje innenfor en nisje Jaguar Land Rover - bilprodusenten som lager Range Rover-modellene - har villet skape her.

PREMIUM: Vi kjenner igjen interiøret fra lukket versjon som vi har testet. Det oppleves høyverdig og er ikke uten en viss røff eleganse. Foto: LAND ROVER Vis mer


Og det skal de ha: Dette er rimelig vågalt. Og attpå til lanseres den altså i vinterlige franske Alper og ikke på Rivieraen eller i California.

Samme nye motorisering

Den lanseres med valget mellom motorer vi kjenner fra før: Ingenium diesel på 180 hestekrefter eller turboladet Si4-bensinmotor på 240. Begge er utstyrt som standard med 9-trinns-automaten vi testet første gang i forrige Evoque og som imponerte oss dengang.

FIRESETER: Det skal være plass til to voksne bak også. Foto: LAND ROVER Vis mer


Mye tyngre

Det er tydelig utfra den økte vekten og tallene på papiret, at det blir mer sedat kjøring med kabrioleten enn med den lukkede Evoque. Hele 280 kilo ekstra har det kostet å gjøre bilen stiv og sikker nok med taket fjernet og det betaler seg i både reduserte ytelser og forbruk og CO2-utslipp hevet til politisk ukorrekt nivå. Uten fører veier den tross alt kompakte kabrioleten hele 1,9 tonn!

Resultatet er akselerasjonstider som ikke vil få noen til å gispe av begeistring: 10,3 sekunder, som en ordinær familiebil, for dieselmodellen og 8,6 for bensinturboen på 240 hester.

Rent bortsett fra dette vet vi fra tidligere at begge motorene er svært behagelige og effektive i bruk. 0-100-tiden forteller lite om den siden av saken og er dermed ikke noe å se seg blind på.

NISJE I NISJE: 250 liter bagasjerom er vel som man kan forvente i en såpass sær bil. Det er ikke mer enn i en liten småbil. Men skiluke gjennom baksetet er på plass. Foto: LAND ROVER Vis mer


Velutstyrt

Kalesjen - eller det elektrisk styrte kabriolet-taket om man vil - er laget av polyakryl i fem lag for god isolasjon både av temperatur og støy. Det kan heves på 21 sekunder og senkes igjen på 18. Det foldes da sammen i Z-formasjon, som på Porsche 911.

Av andre ting det er verdt å vite er at også kabrioleten har terrengegenskaper intakt, skal vi tro produsenten. Derav en halv meter vadedybde og klatreevene av de sjeldne - 45-graders stigning skal den klare å takle.

Evoque Convertible er utstyrt med to skjulte veltebøyler, som skyter ut på under et tidels sekund i tilfelle bilen truer med å rulle rundt, og skaper derved et overlevelsesrom inne i bilen.

MYE BEDRE: Multimedia-skjermen Jaguar og Land Rover har vært utstyrt med inntil nå hadde gått ut på dato. Nå er dimensjon og oppløsning en god del mer tidsriktig, selv om plasseringen fortsatt ikke er optimal. Vis mer


En godnyhet er at det introduseres en tidsriktig multimedialøsning kalt InControl Touch Pro med en helt ny 10,2-tommers høyoppløselig skjerm. Denne skal være raskere og mer intuitiv en den Evoque har vært utstyrt med til nå og bilen utstyres med 3G-basert hotspot trådløst nett.

Merkbart påslag for kabriolet

Land Rover kaller sin nye kabriolet verdens første luksus-SUV-kabriolet. Bilen blir lansert iløpet av forsommeren og det bør påregnes drøye 50-60.000 kroners påslag i forhold til den lukkede versjonen.

Vis mer
Vis mer
Vis mer






Tekniske data
 Si4 240Ingenium 180
MotorR4 turbo bensinR4 turbo diesel
GirkasseAut 9Aut 9
Slagvolum1.999 ccm1.998 ccm
Effekt240 hk180 hk
ved o/min.5.8004.000
Dreiemoment340 Nm430 Nm
ved o/min.1.7501.750
0-100 km/t8,6 sek10,3 sek
Toppfart209 km/t195 km/t
Forbruk - blandet0,86 l/mil0,57 l/mil
CO2-utslipp201 g/km149 g/km
Lengde437 cm437 cm
Breddeikke oppgittikke oppgitt
Høyde161 cm161 cm
Akselavstand266 cm266 cm
Egenvekt1861 kg1.898 kg
Tilhengervekt1.500 kg1.500 kg
Bagasjerom251 liter251 liter