<b>FARGEKLATT:</b> Citroën e-Méhari ser ut som en krysning mellom Méhari fra 1968 og den mer aktuelle C4 Cactus. Sommerbil og elbil i ett, kan den spyles ren både innvendig og utvendig. Foto: CITROEN
FARGEKLATT: Citroën e-Méhari ser ut som en krysning mellom Méhari fra 1968 og den mer aktuelle C4 Cactus. Sommerbil og elbil i ett, kan den spyles ren både innvendig og utvendig. Foto: CITROENVis mer

Åpen elbil fra Citroën: e-Mehari

Den nye åpne fra Citroën er bokstavelig talt en fargeklatt i billandskapet.

Citroën har lenge lekt med tanken om å forsøke å gjenskape Méhari-magien fra 70-tallet, men det har ikke vært lett å få plass til den typen kjøretøy i en modellrekke som tross alt må defineres i hovedsak med rasjonelle økonomiske og markedsmessige vurderinger som grunnlag.

Det gjør det desto morsommere å konstatere at de har fått til dette: Lanseringen av en moroklump av en elbil, i spreke farger, som skal lanseres allerede til våren.

Nå igjen?

En del lesere vil kanskje huske at vi omtalte noe lignende for ikke så lenge siden. Det dreide seg om Bolloré Bluesummer, som også er en åpen elbil og som det er meningen Citroën skal distribuere.

E-Méhari er imidlertid noe annet enn Cactus M, konseptbilen vi omtalte for en tid tilbake, selv om fellestrekkene er synlige.

NEI, IKKE LEKEBIL: Enkel konstruksjon og enkelt vedlikehold er nøkkelord her. Vi kjenner ikke prisen, men tror ikke den ville bli høy. Foto: CITROÊN Vis mer


70-tallsrøtter

Citroëns egen versjon heter altså e-Méhari og er en fullelektrisk, åpen bil og, som Méhari i sin tid, er det en utpreget sommerbil av den typen man ser for seg grupper av hippier kjørte til stranden med i kveldingen for å tenne bål, spille gitar og ta seg en røyk (...)

TIDSTYPISK: Her er en original Citroën Méhari utstilt og iscenesatt på klassikermessen Rétromobile i Paris. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Den opprinnelige Méhari ble lansert i 1968 og var et produkt av sin tid.

Citroën har allerede en billig elbil på markedet - vår første test av den finner du her!

Det er det kulturelle bakteppet man kan ha i mente når man betrakter e-Méhari, som allikevel i hovedsak er et rent produkt av vårt århundre med sin elmotor og batteripakke av typen litium-metall-polymer, som skal klare å gi bilen en rekkevidde opp mot 200 kilometer. Topphastigheten på 110 kilometer i timen er nok tilstrekkelig for den typen bruksmønster bilen er beregnet for.

UR-MEHARI: Denne originale Méharien kom vi over under en Ford-prøvekjøring i Frankrike for noen år siden. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kompakt elbil

Batteripakken skal kunne fullades på åtte timer på 16 Ampères kurs og på 13 timer på 10 Ampère.

Selve bilen er ganske liten - 381 centimeter lang, 187 centimeter bred og hele 165 centimeter høy. Bagasjerommet er oppgitt til 200 liter med baksetet i bruk, og 800 liter når det er nedfelt. Designmessig er familielikheten med Citroën C-Cactus påtakelig og bilen leveres i spenstige farger - blått, oransje og gult i tillegg til beige.

Les også: Citroën har fått en strålende motor.

Spyles ren inni og utvendig

Hva synes du?

Gi din mening om Citroën e-Méhari (Avsluttet)
Dette var kult - kom med den!(80%) 543
Dette var kleint - vik fra meg!(13%) 87
Jeg stiller meg likegyldig.(7%) 47
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Som Méhari fra 1968, er også e-Méhari en kabriolet med avtagbar topp som kan stues sammen, den har fire sitteplasser hvorav to på en en benk bak som kan foldes ned. Karosseriet er forhøyet for kjøring også utenfor allfarvei.

Det er laget av et termostøpt plastmateriale, et materiale som er rustfritt, der lakken ifølge produsenten ikke trenger vedlikehold og elastisiteten skal gjøre at den tåler små støt. Bilen er enkel i bruk, og kan spyles med vannslange både innvendig og utvendig.

Les mer om elbil på Dinside her!

4-SETER: Citroën e-Méhari har en bank bak som kan foldes ned, og fire sitteplasser totalt. Foto: CITROËN Vis mer


Tørre batterier

Som i bybilen Bluecar, kommer e-Méhari med batteriteknologi fra Bolloré. Det er såkalte Litium-metall-polymer-batterier (LMP). LMP-batterier kjennetegnes ifølge produsenten av god energitetthet og sikker bruk. De er såkalt tørre batterier, noe som visstnok skal gi mange fordeler, deriblant at de ikke er værsensitive.

Bolloré har allerede en elbil på markedet - Bluecar - men den importeres ikke til Norge og er best kjent fra bildelingsordningen Autolib - de som har vært i Paris vil kanskje ha lagt merke til at de sølvgrå bilene står oppmarsjert langs fortauskantene både hist og her, med et abonnementssystem av samme type som bysyklene.

Flere bilder:

KAKTUS-INSPIRERT: Særlig fronten reflekterer Citroëns unike stil fra biler som C4 Cactus og til dels også C4 Picasso. Foto: CITROËN
Foto: CITROËN
GJENNOMFØRT: Uansett hvilken kant man observerer e-Méhari fra, er inntrykket nytt og annerledes, synes vi. Foto: CITROËN
Foto: CITROËN
4-SETER: Citroën e-Méhari har en bank bak som kan foldes ned, og fire sitteplasser totalt. Foto: CITROËN
NEI, IKKE LEKEBIL: Enkel konstruksjon og enkelt vedlikehold er nøkkelord her. Vi kjenner ikke prisen, men tror ikke den ville bli høy. Foto: CITROÊN
BLÅ SOMMER: Her er Bolloré-utgaven, Bluesummer. Vi synes Citroën-designen gjør bilen adskillig mer attraktiv. Foto: BOLLORE
UR-MEHARI: Denne originale Méharien kom vi over under en Ford-prøvekjøring i Frankrike for noen år siden. Foto: KNUT MOBERG
TIDSTYPISK: Her er en original Citroën Méhari utstilt og iscenesatt på klassikermessen Rétromobile i Paris. Foto: KNUT MOBERG
FARGEKLATT: Citroën e-Méhari ser ut som en krysning mellom Méhari fra 1968 og den mer aktuelle C4 Cactus. Sommerbil og elbil i ett, kan den spyles ren både innvendig og utvendig. Foto: CITROEN
Foto: CITROËN



Kan bli billig

For den som lurer på når e-Méhari kommer på markedet er svaret at den lanseres i Frankrike til våren. På spørsmål til den norske importørens kommunikasjonssjef, Ranveig Sønju, kommer det (dessverre?) frem at det ikke per i dag foreligger noen konkrete planer om å ta denne utpregede sommerbilen inn til Norge.

Men er man motivert nok, finnes jo alltid muligheten til å importere en selv.