<b>VÅREN KOMMER:</b> Og med den BMW M4 Cabriolet. Den linjelekre kreasjonen er nå offisiell og skal avdukes for publikum på New Yorks bilmesse i påsken. Rekkesekseren på tre liter byr på 431 hestekrefter og 0-100 skal den åpne M-en klare på 4,4 sekunder. Foto: BMW
VÅREN KOMMER: Og med den BMW M4 Cabriolet. Den linjelekre kreasjonen er nå offisiell og skal avdukes for publikum på New Yorks bilmesse i påsken. Rekkesekseren på tre liter byr på 431 hestekrefter og 0-100 skal den åpne M-en klare på 4,4 sekunder. Foto: BMWVis mer

Åpen BMW M4

Det var i grevens tid BMW viste bildene av sin hittil råeste mellomklasse-kabriolet.

Vårstemning er nemlig det som skal til for å tenke på kabriolet som et mulig alternativ til den lukkede bilen man egentlig har tenkt å kjøpe. Så også for de i utgangspunktet pengesterke og over gjennomsnittet autofile M-kundene til BMW.

Slanket seg

Når BMW har utviklet kabriolet-versjonen, har de naturlig nok hentet det meste fra nylig lanserte M3 Sedan og M4 Coupé. Bortsett fra takløsningen er det tekniske temmelig likt, med unntak av høyere masse som et resultat av behov for å gjøre karosseriet stivere.

1.750 kilo er bilens egenvekt - 60 kilo mindre enn forgjengeren. Under panseret finner man den samme 3-liters rekkesekseren med M TwinPower Turbo-teknologi, som utstyrer M3 og M4.

Noe helt annet enn den 3-sylindrede motoren som snart blir å finne i den større 5-serie.

LETTERE: BMW 4 er 60 kilo letteren enn forgjengeren. Foto: BMW Vis mer


Krefter nok

431 hestekrefter og et dreiemoment på 550 Newtonmeter hele veien fra 1.850 til 5000 omdreininger sørger for tilstrekkelig med krefter for de fleste sportslige kabriolet-entusiaster. Koblet til en 7-trinns M dobbelkløtsj-girkasse klarer M4 Cabriolet 0 til 100 km/t på 4,4 sekunder.

Vi tør vedde på at motor-entusiastene vil elske den heftige motorlyden. Med andre ord: Dette bør være det mest passende karosseriet for denne bilen.

Som vi kan se av bildene blir den også temmelig linjelekker sett i profil, både med taket nede og oppe. Nesten motsatt av en annen nylig vist 4-serie, som også skal lanseres i New York, nemlig X4.

FRA ÅPEN... Foto: BMW Vis mer


TIL LUKKET på 20 sekunder. Og taket på BMW M4 Cabriolet kan manøvreres i inntil 18 kilometer i timen. Foto: BMW Vis mer


Kjapp å åpne

Takløsningen er også av den raske typen; bilen gjøres om fra kabriolet til kupé - eller omvendt - på bare 20 sekunder. Og operasjonen med å brette sammen eller folde ut det tredelte taket kan gjennomføres i hastigheter på opptil 18 kilometer i timen, som ikke er spesielt imponerende selv om det selvsagt er bedre enn å måtte stoppe helt.

Men takket være bedre lydisolasjon, skal BMW ha klart å redusere støynivået med to desibel i forhold til bilen den erstatter - forrige generasjon BMW M3 Cabriolet.

BMW M4 Cabriolet skal vises frem på bilutstillingen i New York senere denne måneden. Her i landet blir ikke bilen tilgjengelig før senere på året.

DISKRÉ ALTERNATIV: Er man allergisk mot fargesterke interiører, kan man gå for denne lyse, stilrene variantan. Foto: BMW Vis mer


HEFTIG: Både under panseret og i interiøret er det friske takter over nye BMW M4 Cabriolet. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
LETTERE: BMW 4 er 60 kilo letteren enn forgjengeren. Foto: BMW
FRA ÅPEN... Foto: BMW
TIL LUKKET på 20 sekunder. Og taket på BMW M4 Cabriolet kan manøvreres i inntil 18 kilometer i timen. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
VÅREN KOMMER: Og med den BMW M4 Cabriolet. Den linjelekre kreasjonen er nå offisiell og skal avdukes for publikum på New Yorks bilmesse i påsken. Rekkesekseren på tre liter byr på 431 hestekrefter og 0-100 skal den åpne M-en klare på 4,4 sekunder. Foto: BMW
DISKRÉ ALTERNATIV: Er man allergisk mot fargesterke interiører, kan man gå for denne lyse, stilrene variantan. Foto: BMW