Åpen BMW 1 prøvekjørt

BMWs kompaktkabriolet er både sporty og raffinert.

VALENCIA (DinSide Motor): Sommeren kom tidlig til Valencia i år - med nær norske sommertemperaturer i slutten av januar ble prøvekjøringen av BMWs nye, kompakte kabriolet på trafikkfattige og gode veier blant bugnende appelsintrær en ren fornøyelse - noe bilen selv i stor grad bidro til.

A3-konkurrent

BMW 1-serie ble lansert for tre og et halvt år siden - sommeren 2004. Den kom da som kombikupé og posisjonerte seg som konkurrent til Audi A3, med BMWs klassiske argumenter, raffinerte motorer og bakhjulsdrift, å slå i bordet med. Det er for øvrig morsomt, men nok ikke helt tilfeldig, at Audi lanserte sin kabrioletversjon av A3 samtidig med at vi prøvekjørte den toppløse varianten av 1-serie.

Rekken komplett

Vis mer

Åpen BMW 1 prøvekjørt

  1. Store bilder fra lanseringen


Det drøyde en stund før modellserien ble utvidet, men nå er 1-serien blitt et fullverdig familiemedlem når det kommer til valgfrihet mellom karosserivarianter. Riktignok mangler en stasjonsvognvariant, men ærlig talt: Noen mindre stasjonsvogn enn 3-serie Touring trengs ikke.

Modnet design

Nye 1-serie kabriolet er utviklet på grunnlag av kupéversjonen som kom på markedet for tre måneder siden. Meningene om 1-seriens design er delte og vi hører ikke til de store beundrerne; det litt snåle oppsynet med "naivt" blikk fra de litt for store frontlyktene samt "hengebuk"-effekten fra siden gjør at bilen ikke når til topps i skjønnhetskonkurransene i bilverdenen. Imidlertid synes vi at kabrioleten tar seg bedre ut enn kombikupévariantene, og har et reltivt spiselig utseende - i hvertfall med taket nede. Men dette har jo til syvende og sist med smak og behag å gjøre.

Avansert stofftak

Vis mer


Dimensjonene er kompakte: Lengden er 436 centimeter, bredden 175 og kabrioleten er 141 centimeter høy med taket på. Taket er et tradisjonelt stofftak/kalesje, i motsetning til hva tilfellet er med storebror 3-serie, som har fått mekanisk operert ståltak i sin siste utgave. For de som ønsker en ekstra raffinert stil kan stofftaket fås med innvevde skinnende tråder som gir kalesjen en sølvskimrende effekt. Standardkalesjen er enten i sort eller beige. Den opereres elektrisk på i overkant av 20 sekunder, og operasjonen kan aktiveres i opp til 40 km/t og utføres i inntil 50 km/t, altså i vanlig bytrafikk.

Fint interiør

Vis mer


Interiøret er typisk BMW - med andre ord av det beste på markedet. Merket har jevnt og trutt forbedret sitt nivå på uttrykt kvalitet i sine interiører og er nå uklanderlige på materialkvalitet, finish og ergonomi. Dette gjelder også 1 serie kabriolet. Setene i testbilen var trukket i skinn og elektrisk justerbare. De var meget gode å sitte i og kunne justeres til perfekt sitteposisjon, selv om dette tar litt tid med mye finjusterig - det er så mange muligheter. Det er mulig å få setene i skinn som er spesialbehandlet for ikke å bli overopphetet i solskinn. Denne varmereflekterende finishen gjør det mulig å sette seg inn i shorts uten å brenne seg fordervet når bilen har stått ute i solen.

Trangere bak

Baksetene kan til nød brukes av voksne hvis de foransittende ikke er stort over 180 centimeter høye, men er først og fremst beregnet på barn. I skulderhøyde blir det smalt og med taket oppe snaut med plass for hodet. Bagasjerommet byr på en positiv overraskelse; selv med taket nede er det plass til noen reisevesker og når det er oppe er en kapasitet på over 300 liter ikke skammelig i forhold til en kompakt kombikupé. En åpning i seteryggen gjør det også mulig å transportere gjenstander som snowboards eller en golfbag. Trenger man mer plass må man få montert en ekstra bagasjebærer, som er tilgjengelig i BMW-sortimentet.

Tre firere...

Vis mer


Kabrioleten kommer med et noe snevrere utvalg av motorer enn de øvrige karosserivariantene, og bensinmotorene dominerer - kun én går på diesel. Det starter med tre firesylindrede versjoner: En toliters bensinmotor på 143 hestekrefter (118i) samt en 170-hesters utgave (120i) og en toliters diesel på 177 hester (120d).

...og to seksere

De mer raffinerte men også dyrere rekkesekserne tilbys i versjonene 125i (218 hk) og den imponerende 135i (biturbo, 306 hk), begge med tre liter slagvolum - henholdsvis 2.996 og 2.979 kubikkcentimeter, for å være nøyaktig...

Sistnevnte gir bilen rene sportsbilegenskaper og leveres for øvrig standard med M-sport-oppsettet. 0 - 100 går unna på heftige 5,6 sekunder (5,7 med automat).

Utslipps-effektive

Vis mer


Felles for dem alle er at de bekjenner seg til BMWs nye motor-religion Efficient Dynamics. Vi har omtalt dette utførlig tidligere og begrenser oss derfor til å peke på at BMW i større grad enn konkurrentene har lykkes med å ta ut bra med effekt (stadig mer) av motorene samtidig med at forbruk og dermed utslipp er blitt redusert. Den gjerrigste av ener-kabrioletene, 120d, har således oppgitt utslipp på beskjedne 134 gram CO2 per kilometer tross heftige 177 hester. Det er overlegent best i klassen.

Nydelig å kjøre

Testbilen under lanseringen var 125i med sekstrinns manuell girkasse. Den ga en meget god kjøreopplevelse. Motoren trekker rent og kraftfullt og gir fra seg en herlig og sportslig lyd som akustikk-ingeniørene har gjort seg stor flid med. Særlig med taket nede ga motorens gjenklang fra fjellveggene frysninger på ryggen og bidro til at man søkte å utforske turtall. Bilens herlige balanse, underholdende bakhjulsdrevne karakter og knallgode veigrep gjorde resten av jobben.

Tung men kvikk

Vis mer


Å kjøre 1-serie kabriolet er kort sagt en nydelig opplevelse og plasserer seg klart og resolutt en klasse over det vi så langt har vært borti av kompakte kabrioleter/kupé-kabrioleter. Med kvikk gassrespons og presis og god styring gikk turen aktivt gjennom svingene på de spanske fjellveiene som en lek. Bilen oppleves som kvikk, plasserer seg som du ønsker og går dit du vil. Og det til tross for at dette langt fra er noen lettvekter; testbilen har en egenvekt på over halvannet tonn og selv innstegsversjonen veier 1,4 tonn. 125i gjør 0 til 100 på 6,8 sekunder. Det må imidlertid bemerkes at i mellomakselerasjoner er 120d enda raskere; selv 218-hesters 125i må se seg slått av dieselutgaven i øvelsen 80-120 km/t både i 4. og 5. gir. (manuell girkasse).

Godkjent komfort

Vis mer

I tillegg er komforten slett ikke dårlig. Med taket nede og selv uten vindavviseren som er tilgjengelig som ekstrautstyr, var det passe lunt i kupeen med vinduene oppe. Med vinduene nede er man selvsagt ikke fristet til å holde høy hastighet på motorveien, men under rolig landeveiskjøring er det riktig behagelig og turbulensnivået minimalt.
Når det gjelder kjørekomforten fikk vi også et godt inntrykk takket være effektiv avdempning og avpasset hjuldimensjon. Velger man det sportsligste oppsettet (for eksempel sportsfjæring/lavprofildekk eller M-Sport-pakke), vil bilen naturlig nok bli mer stump men det er ikke nødvendig for å få full pott med kjøreglede med denne bilen.

Lydnivået med taket oppe blir raskt høyere enn i lukkede biler; vindsuset gjorde seg riktig bemerket i høy hastighet på motorveien. Med taket nede er lydnivået som man kan forvente men ikke sjenerende, og lyden fra rekkesekseren i vår 125i som nevnt en ren nytelse.

I mars fra 333.000 kr

Den offisielle lanseringen i Norge er planlagt å skulle finne sted den 29. mars. En "kvote" på 100 biler er lovet den norske importøren iførste omgang, men denne regner med å kunne selge en del flere enn det i løpet av året. Det er innstegsmodellen, 118i, som forventes å selge mest. Den koster fra 333.000 kroner, og vil med det meste av tilgjengelig utstyr fra M-sportpakke til navigasjon, koste i overkant av 400.000 kroner.

Nedenfor finner du de veilendende prisene på de versjonene som fra mars 2008 blir å finne hos forhandlerne.

  • Se større bilder fra lanseringen her!
  • Priser - BMW 1-serie kabriolet
    VersjongirkasseslagvolumHKCO2 (g/km)veil. pris
    118iManuell1 995143149332 700
    118iAutomat1 995143158361 000
    120iManuell1 995170158396 500
    120iAutomat1 995170163423 500
    125iManuell2 996218195557 400
    125iAutomat2 996218195582 600
    135iManuell2 979306224840 400
    135iAutomat2 979306225863 600
    120dManuell1 995177134417 200
    120dAutomat1 995177148444 200
    Veiledende priser fra prisliste gyldig fra 1/3/2008


    Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder