Åpen A5 rundt hjørnet

Snart pensjoneres dagens Audi A4 Cabriolet - inn kommer A5 Cabriolet. Startpris under 500.000 kroner?

Faste DinSide-lesere har allerede blitt godt kjent med Audi A5 Coupé, som kom sommeren 2007. A5, som i praksis er en elegant todørsutgave av nye A4, har fått mye skryt i våre tester - ikke minst den foreløpige topputgaven; S5.

Til våren kommer kabrioletutgaven av bilen, som altså vil lyde navnet A5 Cabriolet. Denne vil erstatte dagens A4 Cabriolet, som er basert på forrige generasjon A4 og dermed fremstår som en utdatert modell.

Stofftak

A5 Cabriolet vil i likhet med de andre toppløse Audi-modellene - A3 og TT - være utrustet med stofftak. Det betyr at Audi nekter å bøye seg for ståltak-trenden som har vært rådende de siste årene. Audis hovedargumenter for å satse på stoff er design, redusert vekt, lavere tyngdepunkt, bedre bagasjeromsplass og rask opp- og nedfelling. Audi opplyser at A5-taket felles ned i løpet av 15 sekunder og opp igjen på 17. Dette er flere sekunder raskere enn de aller fleste biler med ståltak kan skilte med.

Avstand til tverrligger

Vis mer
«A5 Cabriolet vil i likhet med de andre toppløse Audi-modellene - A3 og TT - være utrustet med stofftak. Det betyr at Audi nekter å bøye seg for ståltak-trenden som har vært rådende de siste årene.»

Hva mener du?

Hvilken takløsning er best for kabrioleter? (Avsluttet)
Ståltak(55%) 201
Stofftak(45%) 162
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Vis mer


En annen fordel Audi faktisk ikke nevner, er at produsenter av kabrioleter med stofftak har mulighet til å skape større avstand mellom førerens hode og tverrliggeren. Denne avstanden er svært viktig for kabrioletopplevelsen, noe som i våre øyne er av avgjørende viktighet for en toppløs bil. Vi har imidlertid foreløpig ikke kjørt A5 Cabriolet og vet derfor ikke i hvor stor grad Audi har lyktes på dette området.

Også de aldrende Mercedes-Benz CLK og Saab 9-3, som vil bli to opplagte A5-konkurrenter, er utrustet med stofftak.

Stål hos BMW og Volvo

Det er imidlertid vært å merke seg at de to nyeste aktørene i klassen - BMW 3-serie Cabriolet og Volvo C70 - begge er utrustet med ståltak. Og ståltaket har åpenbart også sine fordeler - blant annet er det innbruddssikkert og vedlikeholdsfritt. Ståltak-kabrioleter kan med god samvittighet kjøres inn i bilvaskemaskiner og har potensial for å isolere bedre mot kulde og støy. Audi hevder imidlertid at deres tak, som består av tre lag, isolerer meget godt mot omverdenen.

Audi fremhever forøvrig at baksete-ryggen er nedfellbar, noe som sammen med stofftak-løsningen skal gi både fleksibilitet og god bagasjeplass. A5 vil også bli tilbudt med nakkevifter som ekstrautstyr, en smart og sesong-forlengende oppfinnelse Mercedes-Benz introduserte med dagens SLK (airscarf).

Kun store dieselmotorer

Vis mer


A5 Cabriolet blir tilgjengelig med de samme motorene som A5 Coupé. Det innebærer dessverre fravær av et rimelig dieselalternativ. Minste dieselmotor blir 2.7 V6 TDI, som produserer 190 hestekrefter og 400 newtonmeter. I tillegg tilbys 3.0 V6 TDI (240 hk/500 Nm).

2.0 TFSI: 180 hk

Den mest folkelige varianten blir dermed A5 Cabriolet 2.0 TFSI, som kan skilte med 180 hestekrefter og 320 newtonmeter. Den norske Audi-importøren har foreløpig ikke offentliggjort A5 Cabriolet-prisene, men med utgangspunkt i at kupé-utgaven med samme motor koster 414.000 kroner, er det naturlig å anta at importøren vil klare å presse prisen for kabriolet-utgaven under 500.000 kroner.

Vis mer


Og dette er nok nødvendig hvis importøren skal ha håp om at bilen skal ta store andeler av premiumkabriolet-segmentet. A5 2.0 TFSI kan riktignok skilte med gode ytelser, men antall potensielle kjøpere avtar raskt når en bils innstegspris passerer en halv million kroner. I tillegg kommer det faktum at alle de viktigste konkurrentene har startpriser under denne halvmagiske grensen. Aller rimeligst er Volvo C70 2.0D (136 hk/320Nm), som starter på 460.000 kroner, mens Saab 9-3 1.9 TiD (150 hk/320 Nm) starter på 486.000. Den antatte erkekonkurrenten, bakhjulsdrevne BMW 320i Cabriolet (170 hk/320 Nm), starter på 499.000 kroner.

A5 Cabriolet 2.0 TFSI (180 hk) leveres kun med forhjulsdrift. Om ønskelig kan bilen leveres med trinnløs Multitronic-girkasse.

2.0 TFSI: 211 hk

Vis mer


Den som til tross for skumle tider velger å bruke enda større summer på en ny kabriolet, kan satse på den andre 2.0 TFSI-varianten, som yter 211 hestekrefter og 350 newtonmeter. I motsetning til lillebror kan denne leveres med firehjulsdrift, eller quattro som det heter på Audi-språket. Den som tar seg råd til quattro tildeles automatisk en syvtrinns automatgirkasse av typen S tronic. S tronic er Audis betegnelse på Volkswagen-konsernets DSG-girkasser. Om kjøperen velger å nøye seg med forhjulsdrift, kan vedkommende velge mellom manuell girkasse og Multitronic.

3.2 FSI: 265 hk

Den som er enda rikere, kan velge 3.2 FSI, som står oppført med hele 265 hestekrefter og 330 Nm. Den direkteinnsprøytede V6-motoren kan kombineres med forhjulsdrift og trinnløs girkasse eller quattro og S tronic.

S5 Cabriolet: 333 hk

Vis mer


Selv 3.2 FSI blir imidlertid tam sammenlignet med S5 Cabriolet. S5-utgaven får Audis nye kompressormotor med seks sylindre og 3,0 liter slagvolum. Denne produserer 333 hestekrefter og 440 Nm og kombineres med quattro og S tronic. 0 til 100 skal gå unna på 5,6 sekunder.

Dette høres selvsagt i utgangspunktet ut som en fantastisk motor. Og vår utsendte - som stiftet bekjentskap med kraftkilden da den befant seg under et S4-panser - kom med begeistrede tilbakemeldinger.

Farvel til herlig motor

Vis mer


Likevel - vi tror likevel vi kommer til å savne motoren som inntil videre er å finne i S5 Coupé. Denne direkteinnsprøytede V8-motoren med 4,2 liter slagvolum produserer hele 354 hestekrefter (og 440 Nm). Vi husker den selvpustende motoren som særdeles gassresponsiv, herlig turtallsvillig, rå og deilig. I tillegg kommer et storslagent lydbilde. Derfor er det med vemod vi registrerer at denne motoren aldri blir å finne i S5 Cabriolet og at den til våren også vil forsvinne fra S5 Coupé (til fordel for den nye kompressor-3,0-literen).

Men det er selvsagt ikke tilfeldig at Audi velger å droppe den herlige, selvpustende V8eren til fordel for en kompressorladet V6-motor med betydelig mindre slagvolum. Årsaken er selvsagt forbruket. Dagens S5 er oppgitt å bruke ikke mindre enn 1,24 liter per mil ved blandet kjøring, noe som gir utslipp av hele 298 gram CO2 per kilometer. Og da snakker vi om manuell girkasse. Vi har ikke lyktes i å få tak i forbrukstallene med den nye motoren, men disse er åpenbart betydelig lavere.

Aktiv bakdifferensial

Vis mer


Den som har råd til en A5 Cabriolet med quattro, vil også kunne kjøpe en ny såkalt "sportsdifferensial". Denne består i to flerplatekløtsjer plassert ute til sidene for bakdifferensialen. De to elektronisk styrte kløtsjene styrer kreftene mellom høyre og venstre bakhjul og skal sørge for en langt mer sportslig og dynamisk kjøreopplevelse. Dynamikken oppstår blant annet som følge av at krefter flyttes fra indre til ytre bakhjul i sving og fordi elektronisk differensialbrems (EDB) og antiskrens (ESP) i mindre grad vil tre "forstyrrende" inn i kjøreopplevelsen. Også BMW, Honda (Legend) og Saab tilbyr i dag lignende løsninger

Som i de fleste andre av dagens Audi-modeller fordeles kreftene i utgangspunktet 40:60 mellom for- og bakaksel.

Audi A5 Cabriolet er på plass i Norge i april 2009.

Relaterte artikler: