<strong>ENKELT:</strong> Et av de effektive tiltakene mot trafikkulykker, er å fjerne kryss til fordel for rundkjøringer. Foto: Colourbox.com
ENKELT: Et av de effektive tiltakene mot trafikkulykker, er å fjerne kryss til fordel for rundkjøringer. Foto: Colourbox.comVis mer

Antallet dødsulykker må ned

Det betyr flere rundkjøringer og lavere hastigheter.

Fra januar til juni i år omkom totalt 84 personer på norske veier. Mange av disse dødsulykkene kunne vært unngått ved endret sjåføratferd, eller ved hjelp av enkle tiltak fra myndighetenes side.

Fest bilbeltet

Det enkle er ofte det beste, sier Rema 1000-reklamen. Og noe så enkelt som å feste sikkerhetsbeltet før du kjører avgårde kan være forskjellen mellom liv og død, når uhellet først er ute.

Det amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) mener hele 12.000 liv ble reddet i USA takket være bruken av bilbelte i 2009, ifølge ConsumerReports. Også Statens Vegvesen beregner at 40 liv kunne vært spart på norske veier hvert år ved økt bilbeltebruk.

Et annet velkjent problem er sjåfører som kjører i påvirket tilstand. I Norge er promillegrensen 0,2, og nyere forskning viser ifølge Folkehelseinstituttet at ulykkesrisikoen øker allerede ved promille lavere enn 0,5. Dessuten er det, forståelig nok slik, at jo mer sjåføren har drukket, jo større er ulykkesrisikoen.

Dette gjelder spesielt unge sjåfører, der ulykkesrisikoen ved promillekjøring er betydelig høyere sammenlignet med eldre, mer erfarne førere.

Gjennomføring av flere promillekontroller ville kunne redde mange liv, påpeker de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene. Med DinSides promillekalkulator, kan du få en indikasjon på hva din promille er etter en fuktig kveld på byen.

Les også: Mangel på søvn gir promille

Lavere hastigheter



Høy fart er også en velkjent faktor som øker ulykkesrisikoen på veiene. Kontroller gjennomført av UP i sommer, viser at flere har kjørt for fort enn tidligere somre, samtidig som antall førerkortbeslag er redusert med cirka 20 prosent.

Altså har færre kjørt med så store hastigheter at grensen for førerkortbeslag er nådd, selv om tallet fortsatt er relativt høyt. 1.480 sjåfører mistet lappen i sommerens kontroller på grunn av ekstreme hastigheter.

I USA skal høye hastigheter være skyld i 31 prosent av alle dødsfall i 2009. NHTSA mener makshastigheter på 88,5 km/t ville begrenset antallet dødsulykker betraktelig. Dette var maks tillate fartsgrense i landet fram til 1995.

Les også: Derfor skal du ikke kjøre under fartsgrensen

Lyskryss og rundkjøringer

I enkelte amerikanske byer har de testet ut trafikklyskameraer for å ta sjåfører som kjører på rødt lys.

Slike kameraer er omdiskuterte, men har vist seg å være effektive for å begrense kjøring på rødt lys, som i 2009 førte til at 676 personer mistet livet og hele 130.000 personer ble skadet på amerikanske veger.

Et annet velkjent trafikkfenomen som redder liv, er rundkjøringen. Ifølge Transportøkonomisk Institutt reduserer de antallet dødsulykker med hele 66 prosent. I tillegg skal de gi økt framkommelighet.

Les også: Denne app-en holder deg våken