<b>DE BESTE BAK:</b> Å få sleng på glatta er ofte den mest dramatiske situasjonen man kan komme ut for på vinterføre. Derfor anbefales ofte å sørge for at vinterdekkene med størst mønsterdybde plasseres bak. Foto: KNUT MOBERG
DE BESTE BAK: Å få sleng på glatta er ofte den mest dramatiske situasjonen man kan komme ut for på vinterføre. Derfor anbefales ofte å sørge for at vinterdekkene med størst mønsterdybde plasseres bak. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Anbefaler de beste dekkene bak

Her er huskelista før du skal kjøre til fjells.

Mange kjører i disse vinterferietider til fjells, fra et hjemsted der vinterstemningen stort sett har glimret med sitt fravær.

Og mange undervurderer hvor viktig det er i forkant av ferieturen å sjekke at alt er på stell angående hjul og dekk.

Dette er ekstra kritisk nå, som vi er langt ut på vinteren.

LES OGSÅ: Sjekk vinterdekkene som er både piggdekk og piggfrie dekk!

De beste dekkene bak

De aller fleste bileiere opplever at dekkene som sitter på drivhjulene slites mer enn de som sitter på den passive akselen. Og fordi de færreste tar seg råd til å kjøpe nye dekk hvert år, må vi hver vår og hver høst ta stilling til temaet: Skal jeg plassere de minst slitte dekkene foran eller bak?

Dette kan minne litt om debatten: Brede eller smale dekk på vinterføre?

GLIPPER BAK: Slipper man gassen eller bremser mens bilen er i ferd med å endre retning, er det viktig å ha best mulig grep bak. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


Dekkeksperter vi har vært i kontakt med mener for de aller flestes vedkommende at de bør sitte bak. Ved å plassere dekkene med best mønsterdybde bak reduserer du faren for å miste kontrollen ved at bilens bakdel slenger ut i en sving. Med bedre grep på bakakselen er det lettere å kontrollere og styre bilen i en sving ved å redusere farten og dreie rattet i samme retning som kurven.

Men hvorfor...?

Hva mener du?

De beste dekkene bør plasseres... (Avsluttet)
Foran(54%) 1037
Kommer an på om det er bak- for- eller firehjulsdrift(27%) 522
Bak(17%) 321
Aner ikke(2%) 37
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Dette strider litt mot magefølelsen mange har - i og med at forhjulene gjør størsteparten av jobben ved innbremsing, i tillegg til at de gjør hele jobben ved retningsendring.

Men logikken er nettopp det at man risikerer å bli overmodig ved at følelsen av grep er god takket være gode dekk foran - men dette øker risikoen for ukontrollert bakhjulsskrens hvis man må redusere hastigheten i sving. Dette er den skumleste situasjonen man kommer ut for på vinterføre - og hvis det inntrer ville best mulig grep nettopp bak vært mest ønskelig.

Det finnes også andre ting man må passe på før man legger ut på vinterveien. Dekkprodusenter og bilist-organisasjoner som NAF minner jevnlig om disse. Hos dekkprodusenten Michelin, for eksempel, finner man følgende huskeliste som oppsummerer de viktigste punktene:

Kontroller lufttrykk

Er lufttrykket i dekkene for lavt, får tungt lastede feriebiler dårlige veiegenskaper og øker drivstofforbruket, og dekkene slites betydelig raskere enn normalt. Ifølge en undersøkelse utført av Michelin kjører om lag én av tre norske biler med for lavt trykk i minst ett dekk. Med full last skal du bruke det høyeste trykket som oppgitt i instruksjonsboken. Og ikke tro du kan se på dekket om lufttrykket er lavt.

Sjekk at hjulene sitter fast

SITTER DET SKIKKELIG? En av fire risikerer faktisk å kjøre på hjul med for løse hjulbolter... Foto: COLOURBOX.COM Vis mer


Faktisk glemmer mange å sjekke at hjulmuttere eller -bolter er skikkelig skrudd til.

Ifølge en undersøkelse fra 2009 kan så mange som hver fjerde bilfører kjøre på hjul som kan løsne.

Mål mønsterdybden

Nå i februar har vinterdekkene gått en stund – hvordan står det til med dekkmønsteret? Loven krever minst 3 millimeters mønsterdybde, men et par millimeter mer anbefales fordi det gir en betydelig kortere bremsestrekning og bedre grep på snø.

Kontroller piggene

Piggene bør stikke ut 1-2 millimeter og det bør ikke mangle for mange av dem. Slitte eller for få pigger svekker dekkets veiegenskaper. Slitte pigger kan du fortsatt høre inne i bilen, men grepet de gir er svært dårlig.

Lovgivning for vinterdekk

Både i Norge og Sverige kreves det vinterdekk på vinterføre i vintermånedene. I Finland kreves vinterdekk til og med siste februar uansett føre. Skal du dra helt til Alpene, så tenk på at piggdekk er forbudt i Tyskland.

Og så, til dere som har ferien foran dere: God og trygg tur!