Vis mer

Ampera kjøres til Geneve

GM jobber parallelt med Chevrolet Volt og Opel Ampera.

Opel Ampera er en elektrisk bil, men har en liten 1,4-liters bensinmotor som ladeaggregat. Om denne bilen vil bli kategorisert som en hybridbil eller elektrisk bil er foreløpig uvisst. Forskjellen på det vi kaller hybridbil i dag og denne, er at en hybrid også bruker forbrenningsmotoren til fremdrift. I Ampera brukes bensinmotoren kun til å lade batteriet og ikke til å drive selve hjulene.

Extended Range Electric Vehicle heter det.

150 hk elektrisk

Opel Ampera har en elektrisk motor med 150 hestekrefter og et dreiemoment på 370 newtonmeter. Batteriet som er av typen litium-ion lades enten rett fra en vanlig kontakt eller med bensinmotoren.

Med fullt oppladet batteri er rekkevidden 60 kilometer uten bruk av bensinmotoren. 60 kilometer er det som regnes som nødvendig rekkevidde på en dag for mange, og som da gjør at bensinmotoren ikke brukes. Kjører man lengre enn dette vil lademotoren starte og forelenge rekkevidden til 50 mil. Da er bensintanken også tom.

0 til 100 leveres på 9 sekunder og toppfarten til bilen er 161 kilometer i timen. Ampera har med andre ord gode ytelser og vil overhodet ikke sinke trafikken.

På de første 100 kilometerne med kjøring og fullt batteri er forbruket 0,16 liter per mil. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 40 gram. På de neste 100 kilometerne er forbruket 0,48 liter per mil.

Rüsselsheim til Geneve

Denne turen er 60 mil lang, og Ampera må lades flere ganger i løpet av turen.

Ved rattet sitter Opels direktør for implementering av elbiler, Gherardo Corsini.

– Jeg ser frem til å legge en rekke kilometer på speedometeret til vår første prototype av Ampera under denne jomfruturen på europeiske veier, sier Corsini.

– 370 newtonmeter i konstant elektrisk dreiemoment under min høyre fot, gir løfter om en interessant og nesten lydløs tur til Genève.

Lader uten å stoppe

Fordelen ved denne bilen kontra en vanlig elbil er at den nødvendigvis ikke trenger å stoppe for å lades opp selv om batteriet er tomt. Forlengeren, bensinmotoren, starter opp og sørger for at produseres strøm til fremdrift. Det gjelder å merke seg at forbruket av bensin da går i været.

Opel Ampera går i produksjon mot slutten av 2011, og blir mest sannsynlig tilgjengelig på markedet i 2012. Det som er mest spennende er om den blir klassifisert som elbil eller hybridbil. Det vil være av avgjørende betydning både med tanke på avgifter og ikke minst tilgang til alle bruksinsentivene som ligger på elbiler.

Her finner du mer om Ampera (ekstern lenk).