AMG på grønt

Med introduksjonen av nye M-klasse dukket en av verdens råeste sugemotorer opp. Nå er den klar for R-klasse.

Vis mer

AMG på grønt

  1. Store bilder!
Vis mer


510 hestekrefter, 630 Nm og ikke en turbo eller kompressor å se noe sted – V8-eren som AMG har utviklet på egenhånd er en ganske spesiell og imponerende motor. Den har et slagvolum på 6,3 liter, og er nok laget med amerikansk smak i bakhodet. Amerikanerne er ikke spesielt glad i turboer, og mener kubikk er det eneste saliggjørende.

Effektivt

I R 63 AMG er det i alle fall effektivt nok til at den store bilen med tre seterader fikser 0-100 km/t på fem sekunder blank. Også AMG-versjonen er utstyrt med en 7-trinns automatgirkasse, som for anledningen har fått tilnavnet Speedshift og girknapper på rattet. Girkassen har fått tre styringsprogrammer, og vi tipper Sport er en av dem.

Det er en tradisjonell firehjulsdrift i R-klasse, og den er satt opp med forfordeling til bakkakselen i forholdet 60/40. Luftfjæring er nesten nødvendig for å få kjøreegenskaper eller komfort inn i en så stor og tung bil, også justerbare støtdempere står på listen over standardutstyr.

Mulighet for 21-tommere

Standardfelgene er 20-tommere, men R 63 AMG skal være første bilen fra Mercedes-Benz med 21-tommere på ekstrautstyrslisten. Ved siden av de voldsomme felgene er det front- og hekkspoilere som skal vise at dette er en R-klasse med noe annet enn en dieselbil.

Vis mer


AMG-versjonen dukker opp både i kort og lang utgave, og det er den lange versjonen av vanlig R-klasse importøren har funnet ut klarer kravene til varebilregistrering. Selv om importøren velger å ikke selge R 63 AMG er det sikkert andre som vil prøve, og med det få Norges råeste og mest sofistikerte varebil.

Store bilder av Mercedes-Benz R 63 AMG.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder