Utvilsomt amerikansk - men også litt tysk: GeigerCars Dodge Challenger SRT8 med 569 hestekrefter. Foto: Knut Moberg
Utvilsomt amerikansk - men også litt tysk: GeigerCars Dodge Challenger SRT8 med 569 hestekrefter. Foto: Knut MobergVis mer

Amerikanske muskler i Frankfurt

GeigerCars preparerer amerikanske muskelbiler for Autobahn...

Karl Geiger fra München er mannen bak disse bilene som har til felles at de opprinnelig er amerikanske, at de har ytelser langt over det vanlige for amerikanere - ofte med hjelp av Geigers tuning, og at de distribueres gjennom hans butikk ved navn GeigerCars.

GeigerCars har drevet i 30 år, er Europas fremste tuner av amerikanske biler og tas meget seriøst - også på den andre siden av Atlanteren.

Detroit-trioen i Frankfurt

I Frankfurt viste de frem en del eksempler på det de kan få til. Både merkene Chevrolet, Cadillac og Corvette fra GM er representert; Hummeren er strengt tatt kinesisk, men opprinnelig amerikansk - så vi får la det passere. Chrysler har også en representant med erke-retroen fra Dodge, nemlig Challenger. Ford for sin del er selvsagt på plass med en temmelig spesiell Mustang - nemlig Shelby GT500.

GeigerCars Corvette ZR1 GTS

Dette er utvilsomt showets stjerne etter Geigers egen mening. Corvette ZR1 er allerede i normalutgave en fullverdig supersportsbil; den tok mål av seg til å vippe Dodge Viper av tronen og greide det med glans. Geiger-utgaven er enda råere; her har man skremt V8eren opp i 710 hestekrefter mot standardversjonens 647 hk (638 bhp). Dreiemomentet er solide 918 newtonmeter og på veien går det følgelig unna: 3,6 sekunder fra 0 -100 og en toppfart på 342 km/t er verdier det står respekt av.

GeigerCars Corvette ZR1 GTS Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Utvilsomt amerikansk - men også litt tysk: GeigerCars Dodge Challenger SRT8 med 569 hestekrefter. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Cadillac CTS-V Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Hummer H2 Latte Macciatto Foto: Knut Moberg
Foto: GeigerCars
Foto: GeigerCars
Foto: GeigerCars
GeigerCars Chevrolet Camaro SS Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: GeigerCars
Foto: GeigerCars
Foto: GeigerCars

Riktignok har Geiger utviklet en enda råere Corvette, nemlig en biturbovariant av Z06 som yter hele 890 hester og har en toppfart på 354 km/t. Imidlertid er nok den utstilte ZR1 mer kjørbar og akselerasjonen er omtrent like rask. Den er også ganske grundig GT-stylet og lakkert med tre lag i vellykket perlemorseffekt. Hjuldimensjonene taler sitt tydelige språk: 285/30-19 foran 345/25-20 bak.


GeigerCars Chevrolet Camaro SS

Også siste generasjon Camaro har vært gjenstand for Geigers målbevisste behandling. Geigers Camaro SS' 6.2 V8 produserer 568 hk, opp fra 432. Dreiemomentet er 799 newtonmeter og når 22-tommerne får grep sparker de fra hele veien opp til 314 km/t.

GeigerCars Dodge Challenger SRT8

Dodge Challenger er noe i nærheten av karikaturen på retro-bølgen som har herjet amerikanske muskelbilprodusenter de seneste årene, i motsetning til ovennevnte Camaro som etter vår mening har greid å forene retro-inspirasjon med moderne formgivning. Ikke desto mindre har svært mange sansen for denne - tross en heller slapp inngangsversjon med bare 250 hestekrefter. Geiger har imidlertid tatt hånd om SRT8-versjonen og henter 569 hester og 678 newtonmeter ut av V8-motoren.

GeigerCars Hummer H2

Latte Macciatto er tilnavnet på denne Hummeren hvis dypbrune metallic/kremhvite fargekombinasjon forklarer navnet. Det mest iøynefallene er imidlertid bling-kromfelgene. TRETTI-tommere, takk! (315/30-30). Mekanikken her er igjen 6.2 V8 og med 547 hester og et dreiemoment på 763 newtonmeter greier denne svært lite tidsriktige doningen en toppfart på 228 kilometer i timen og 0 - 100 på 6,9 sekunder.

Cadillac CTS-V

GeigerCars presenterte også i Frankfurt to muskel-og-brøl-biler som de ikke har tuklet med; de er begge brukbare som de er, tydeligvis. Den ene er tidenes sterkeste Cadillac, CTS-V, som har oppnådd meget sterke tider på Nürburgring og til og med har klart det mesterstykke for en amerikansk bil å vippe sedan-rival BMW M5 av pinnen. Med sine 564 hestekrefter og 747 newtonmeter greier CTS-V 0-100 på 4,2 sekunder og en toppfart på 308 kilometer i timen.

Shelby Mustang GT500

Den andre er Ford Mustang, i den heftigste fabrikkversjonen som prydes med navnet Shelby. Shelby GT500, som har det berømte Cobra-emblemet både her og der, har en 5.4 V8 med makseffekt 547 hestekrefter. Også den greier 0-100 på under 4,5 sekunder.

Vi har dessverre ikke oppgavene angående forbruk og utslipp på disse bilene. Snodig nok viser GeigerCars seg heller diskrete på dette området...