Ambisiøs småbil: Nye Renault Clio

Renault har hatt sviktende salg i småbilsegmentet i det siste, og det var på tide med en ny modell for å erstatte Clio av andre generasjon. Nye Renault Modus er nemlig en annen type småbil, og dekker ikke hele markedet som etterspør rimelige, men rommelige småbiler i klassisk format.

Ambisiøs småbil: Nye Renault Clio

  1. Store bilder av Renault Clio III


I 1990 lanserte Renault en helt ny bil i småbilsegmentet. Den hadde den utfordrende oppgaven å videreføre suksessen til Renault 5, som hadde vært Renaults representant i det såkalte B-segmentet siden 1972. Den fikk navnet Clio etter poesiens gudinne - forøvrig et navn som avstedkom protester fra foreldre med døtre ved navn... Clio.

Tredje generasjon

Første generasjon Clio ble avløst i 1998. Den fikk en ansiktsløftning etter tre år, men begynte nå seriøst å trekke på årene. Det ble registrert bare 319 eksemplarer her i landet i 2003, og enda færre i 2004: kun 279 stykker.

Nå kommer altså generasjon III. Den er basert på Nissan/Renaults B-plattform og blir såpass som fire meter lang (3,99 meter for å være helt nøyaktig, noe som ville ha plassert den i kompakt-kategorien eller C-segmentet for bare få år siden). Akselavstanden er lang: 2,58 meter. Det er 12 centimeter mer enn VW Polo. Hvis bilen følger den generelle utviklingen i segmentet er det grunn til å tro at den vil få bedre romfølelse og lysere og mer luftig kupé enn forgjengeren. Det hevder i alle fall Renault selv. Det blir mulig å få nøkkelfri tenning med såkalt "nøkkelkort".


Tre diesel, tre bensin

Motorene, basert på Nissan/Renault-konsernets aktuelle teknologi, fås i første omgang i seks varianter. Bensinmotorene er følgende:

Bensinmotorer

  • 1,2 liter, 75 hestekrefter
  • 1,4 liter, 98 hestekrefter
  • 1,6 liter, 113 hestekrefter
  • Dieselmotorer

  • 1,5 liter dCi, 70 hestekrefter
  • 1,5 liter dCi, 86 hestekrefter
  • 1,5 liter dCi, 106 hestekrefter

  • Den sterkeste dieselmotoren får sekstrinns manuell girkasse - hvilket er sjelden i dette segmentet. For første gang blir også en automatisert manuell girkasse - med hendler for girskift på rattet - tilgjengelig.

    Sikkerhet

    Renault jobber hardt for å holde på et solid sikkerhets-image som de har bygget opp gjennom de siste årene, blant annet med svært gode resultater i Euro-NCAPs uavhengige kollisjonstester. Clio blir tilgjengelig med opp til åtte kollisjonsputer, blokkeringsfrie bremser av åttende generasjon, elektronisk bremsekraftfordeler og nødbremsassistent. Også elektronisk stabilitetsprogram (ESP) blir tilgjengelig. Dette blir også første bil i segmentet som vil kunne få svingbare frontlykter og xenon-lys.

    Viktig marked

    Renault stiller store forhåpninger til den nye modellen, nykommer i et segment som representerer et av tre bilkjøp i Europa (fem millioner hvert år). I Norge har selvfølgelig segmentet atskillig mindre vekt i markedet.

    Det er ennå ikke kjent når nye Renault Clio kommer i salg i Norge, men det blir ikke før et stykke ut i 2006. Prisene er heller ikke fastlagt - vi vil komme tilbake med mer informasjon så snart denne foreligger.

    Store bilder finner du her

    Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder