Altica: Sportslig stasjonsvogn, ny kraftig diesel

Linjene minner umiddelbart om en "Shooting Brake", denne meget spesielle og korte stasjonsvogntypen basert på sportskupéer eller lususbiler - spesielt britiske. Renault har da også villet at Altica skal fremstå som en sportslig stasjonsvognsvisjon.

Vis mer

Altica: Sportslig stasjonsvogn, ny kraftig diesel

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


Målet har vært å kombinere de praktiske aspektene ved en stasjonsvogn med appellen til en sportskupé samt en høy grad av reisekomfort. En lav og grasiøs men dynamisk linjeføring med et langt panser og markerte sideskjermer skjuler ifølge Renault et rommelig og modulært interiør.

Sportsdiesel

Altica utgir seg ikke for å være en sportsbil, men forkler seg til en viss grad som en med sine dynamiske linjer og måkevingedører (Eller "saksedører" for å oversette fra informasjonen fra Renault). Dieselmotoren som er et nyutviklet Renault-aggregat har imidlertid en del å stille opp med, og på papiret fremstår den som en seriøs konkurrent til Toyotas meget sterke og rene 2,2 D-4D-motor på 177 hestekrefter. Her dreier det seg nemlig om en dieselmotor av siste generasjon med to liter slagvolum og et effektuttak på... 177 hestekrefter, akkurat! Maksimalt dreiemoment oppgis til 380 newtonmeter og koblet til bilens sekstrinns manuelle girkasse skal 0 til 100 gå unna så fort som på 7,5 sekunder. Mellomakselerasjonene lover å være adskillig heftigere. Samtidig blir drivstofforbruket oppgitt til 0,53 liter per mil ved blandet kjøring.

Vis mer


Praktisk

Altica har kompakte dimensjoner. Lengden er 427 centimeter, bredden uten sidespeil 183 centimeter og høyden 136 centimeter. Den er altså relativt kort (i Mégane/Golf-klassen), bred og lav. Allikevel legges mer vekt på det praktiske enn det sportslige når det gjelder bruksområdene. Denne litt usannsynlige kombinasjonen vil kanskje peke seg ut som det fremste ankepunktet mot serieproduksjon av akkurat denne modellen. I praksis er løsningene besnærende. Altica er en fireseter og skal by på god plass for de fire passasjerene. Men de kan ikke justeres; det er det det "kjørestasjonen" (ratt og instrumentpanel samt pedaler) som kan. Denne beveges i forhold til førerens morfologi og behov ved hjelp av elektromotorer. Ellers har bilen en rekke smarte oppbevaringsløsninger og fleksiløsning for baksetene som kan foldes ned og forvandle bilen til toseters "sports-stasjons-kupé" med et lasterom på 1,3 kubikkmeter med enkel tilgang.

Vis mer


Lys

Vis mer

I beskrivelsen av konseptbilen Renault Altica er det mye snakk om lys. Front- og bakruten er av panoramatypen og taket er gjennomsiktig. Således skal grensene mellom interiør og eksteriør viskes ut og kabinen blir lys og trivelig. Lyset som filtreres gjennom mosaikk-kustodene skal samtidig gjøre at det blir en "hjemmekoselig" følelse ved å imitere stemningen man oppnår med blyglassvinduer. Layout og vinkling på kustodemosaikken skal gjøre det trygt og oversiktlig å manøvrere i revers. Frontlyktene er basert på diodeteknologi kombinert med lykteglass i polykarbonat. De skal besørge kjørelys for dagtid (noe man regner med vil bli vanlig en dag i det meste av Europa), sidelys, nærlys og fjernlys. De to førstnevnte vil karakteriseres ved en original og, ifølge Renault, effektiv halo-effekt.


Altica er altså en konseptbil som vi har fått presentert i før-première før Genève-utstillingen og motoren er klar for bruk i eksisterende og kommende modeller fra både Nissan og Renault. Bilen inneholder forøvrig en god del pekepinner om hva den overskuelige fremtid vil ha å by på på de mer vanlige typene Renault-modeller, og man skal ikke se bort fra at en nisjemodell som kombinerer mye av det Altica inneholder vi dukke opp på markedet etter hvert. Slikt har skjedd før.

  • Store bilder av Renault Altica finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder