Vis mer

Alt ser svart ut

Se deg om ute på veiene. Det meste ser utrolig svart ut.

Forskjellige land har forskjellige preferanser for det meste. Sånn er det også med tanke på farge på biler. Ford forteller nå hvilke farger de selger i de forskjellige markedene i Europa. Det viser hvor store forkskjeller det faktisk er.

To motpoler

Skal du til Tyrkia på ferie i sommer? Halvparten av de nye bilene Ford selger i Tyrkia for tiden er hvite. Danmark er den rake motsetning. Mesteparten av bilene Ford selger til de smukke drænge er svarte. Tsjekkia er blå, mens ingen land selger flere orange biler enn Sverige. Men hvor på statistikken er Norge da? Vel, vi er kjent for å være svært så konservative, og i likhet med Danmark, så velger de fleste Ford-kundene i Norge svart.

Slik forsker Ford på farger

Bil henger etter

Studien Ford har gjennomført viser at bil ofte henger litt etter de generelle trendene. I hus og hjem har jordfarger vært populært en god stund. Først i 2010 kom dette etter i bilverdenen, og brune biler ble etter hvert akseptert. Dette har også gitt nye kombinasjonsfarger mellom eksteriør og interiørfarger.

Foliering, et alternativ

Økonomisk sikkert

Ford har laget svarte biler fra dag 1 til nå. Foto: Knut Moberg Vis mer


Kultur og klima er i stor grad med på å danne tradisjoner for valg av bilfarge. Det kommer antagelig ikke som noen bombe at det i varmere klimaforhold traktes etter lysere farger. Men også økonomi er med på å styre fargevalget. I Norge er det forbundet med stort verditap å velge feil farge. Derfor blir nordmenn mer konservative i sine fargevalg enn andre land, og den norske bilkunden ender stort sett opp med en bil i en gråtone, et sted mellom sølv og sort. Aller flest Ford-kunder i Norge ender altså opp i den mørke enden av skalaen, på det sorte.

Noen ønsker å stikke seg frem

Norge = Portugal

Men ingen regel uten unntak. Om vi ser på de seks fargene som foretrekkes i Norge, så finner vi den samme listen igjen i Portugal. Nevnte Tsjekkia er faktisk det eneste landet som har en favorittfarge som ikke er hvit, sølv eller sort. De har trykket blått til sitt hjerte, for alt det er verdt. Dette er en farge norske kunder valgte mye av siste halvdel av 90-tallet, sammen med burgunder og grønn metallik.

Her er det ingen valgfrihet

Hva med resten av verden?

Om vi ser ut av Europa, så finner vi ut at Asia som oftest velger hvit og sølv. Sør-Amerika velger oftest sølv, mens Nord-Amerika velger ytterpunktene hvit eller sort. Globalt stikker sølv av med seieren med 26 %, mens vi først på femte og sjetteplass finner det vi betegner som en farge. Der ligger rød, med 6 %, og blå med 5 %. De nevnte jordfargene, brun og krem, står for knappe 3 % av valgene globalt. Det er først og fremst MPV-kundene som velger brunt. I Norge ser det aller meste fra Ford altså svart ut.