Alt om Volvo XC60

Volvos store nyhet i år heter XC60. Nå har vi tekniske data, flere bilder og ikke minst prisene.

«Billigst blir 2.4D som starter på 533.000 kroner.»


KompaktSUVen XC60 entrer et ganske ferskt segment. I klassen under de store premiumSUVene som Mercedes-Benz ML, BMW X5 og Volvo XC90, har BMW X3 og Land Rover Freelander til nå fått råde ganske fritt. Det blir det imidlertid en forandring på ganske kjapt når både Mercedes og Audi kommer med sine konkurrenter i form av GLK og Q5. Først ut av utfordrerne blir imidlertid her omtalte Volvo XC60 som allerede nå blir vist fiks ferdig på Genève-utstillingen i disse dager.

2.4D

Vis mer

Alt om Volvo XC60

  1. Store bilder


Motorutvalget består fra begynnelsen av to dieselmotorer og en bensinmaskin. Minst og billigst blir 2.4D som yter 163 hester og 340 newtonmeter. Denne gjør 0-100 på 10,5 sekunder med sekstrinns manuell girkasse. Med automat stiger tiden til 10,9 sekunder. Dette burde uansett være sterk nok til å gi denne bilen kurante fartsressurser.

D5

Neste trinn på stigen er D5 som også er en 2,4-liter, men med 185 hester og 400 newtonmeter, gjør 0-100 på 9,5 sekunder. Med automat tar samme øvelse 9,9 sekunder.

T6

Vis mer


Kongen på haugen heter naturligvis T6 og har hele 285 hestekrefter og 400 newtonmeter. Det gjør den desidert sprekest i denne gjengen og 0-100 går på 7,5 sekunder med automatgir som er standard på denne motoren. (Det ble kjent etter første publisering av denne saken av T6-motoren ikke kommer til Europa.)

Ukjent forbruk

Noen forbrukstall foreligger dessverre ikke på noen av motorene. Men løftet om å komme med en forhjulsdrevet versjon av 2,4D som skal ligge på rundt 170 gram CO2, omtrent det samme som BMW X3 har i utgangspunktet med sterkere motor og firehjulsdrift, tyder på at Volvo ikke har kommet helt i mål ennå når det gjelder forbruks- og utslippstall.

463 centimeter

Utvendig måler XC60 463 centimeter i lengden, 189 i bredden og 167 i høyden. Det gjør XC60 seks centimeter lengre enn for eksempel BMW X3. Egenvekten starter på 1825 kilo og går helt opp til 1.990 kilo avhengig av motor og utstyrsnivå.

Design

Utseendemessig er XC60 en videreutvikling av Volvos kjente designspråk. Den spenstige fronten og småfrekke hekken får Volvos nye sjefsdesigner Steve Mattin ta ansvaret for. Også interiøret er typisk Volvo, om enn noe videreutviklet. Midtkonsollen med åpning på baksiden er selvsagt på plass, men navigasjonsskjermen er nå flyttet ned i selve midtkonsollen.

Priser

Vis mer


Prisene er nå klare, men vi tar forbehold om at mindre endringer kan forekomme frem mot norgesintroduksjonen tidlig høst. Billigst blir 2.4D som starter på 533.000 kroner. Det er litt dyrere enn eksempelvis BMW X3 2.0d som da også har en sterkere motor. Verre er det kanskje at prisen stiger med hele 50.000 kroner hvis du legger på automatgir. Dette tyder på at CO2-forbruket øker relativt kraftig, et kjent Volvo-fenomen de siste årene.

D5 starter på 573.000 kroner. Tillegget for automatgir er her enda stivere; 54.000 kroner.

Store bilder finner du her.

(NB: Artikkelen ble første gang publisert 7/3-2008).

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder