<b>HER ER DEN:</b> Etter 12 år med første generasjon XC90 er den nye lenge etterlengtet.   Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
HER ER DEN: Etter 12 år med første generasjon XC90 er den nye lenge etterlengtet. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

ALT om nye Volvo XC90

Den kommer på markedet over nyåret.

Stockholm: Den helt nye XC90 ble nylig lansert under et pressearrangement i Stockholm. Bilen skal ta over for førstegenerasjonen, som kom på markedet så tidlig som i 2002, og vi kunne allerede tidligere i uken fortelle om prisene.

- Dette er ikke bare starten på en ny XC90, men også starten på et nytt Volvo, forteller Håkan Samuelsson, VD for Volvo Cars.

I andre settinger har han fortalt at det Volvo nå foretar seg er nødt til å skape suksess. Det er denne ene muligheten Volvo har. Med dette sikter han ikke bare til Volvo XC90, men til de planene Volvo har lagt for de neste fire årene.

XC90 er bare første modell ut, og i løpet av de fire neste årene skal hele modellrekken fornyes.

Ny plattform

XC90 er bygget på den nye SPA-plattformen (Scalable Product Architecture), som i likhet med flere av konkurrentenes nye plattformer, er modulær. Det betyr at den kan brukes til et stort register med biler, i flere forskjellige størrelser og klasser.

Når det gjelder materialer, så er det ikke så mye aluminium i bilen som man kanskje skulle tro i en så ny bil. Eksempelvis er karosseriet i nye Range Rover bygget utelukkende av aluminium.

Volvo har heller valgt å gå for stål med ekstra styrke, for på den måten å kunne bruke mindre.

Likvevel har de valgt å bruke aluminum i panseret, som ikke er en bærende konstruksjon. Dette for å unngå vekt høyt oppe.

Av finurlige løsninger finner vi blant annet en bladfjær av et komposittmateriale som sitter på tvers av bakakselen. Dette er ikke noe vi ser ofte, men den har definitivt en teoretisk funksjon, så får vi se hvordan den jobber i praksis så snart vi får bilen til test.

Konseptbilen: Volvo XC Concept

Vis mer


Nytt ansiktsuttrykk

Når XC90 nå lanseres i ny drakt, så er den som Samuelsson sier den første bilen i rekken av nye Volvo. Bilen har fått et nytt designspråk, noe blant annet fronten viser til fulle.

Grillen er ny, logoen er ny, plasseringen av logoen i grillen er ny, og bokstavene i Volvo-navnet har fått større mellomrom, noe som gir et mer moderne preg.

Bortsett fra fronten, så er det lite revolusjonerende når bilen ses fra siden, og hekken har elementer som vi kjenner igjen fra dens forgjenger, deriblant baklyktene.

Men noen likheter bør det også være, for bilen har beholdt navnet XC90. Da bør den også fremstå som en XC90, slik eksempelvis BMW X5 alltid har sett ut som en X5.

God på innsiden

Det er først når man setter seg inn i en XC90 at den nye verdenen åpner seg. Her er det ingen ting som henger igjen fra dens forgjenger. Alt er nytt og bærer preg av å være laget for fremtiden.

Instrumentpanelet foran rattet er et konfigurerbart display, hvor du selv kan hente frem det som er viktig for deg der og da. I midtkonsollen har du nok et display, som er stående på samme måte som i en Tesla.

Med denne berøringsskjermen styrer du en lang rekke funksjoner, og den letter på trykket for en mengde knapper som ikke lenger er nødvendig.

Navigasjon er standard på alle modeller, det samme gjelder å være koblet til nettet.

Vis mer


Fra skjermen i midtkonsollen styrer du eksempelvis Apples CarPlay, som Volvo er først ute med. Dette systemet viste de første gang frem under bilutstillingen i Geneve i mars.

De som benytter Android bør heller ikke fortvile, ettersom XC90 støtter begge deler.

Apple skaper fremtiden i bilen din

Verdens beste?

Vis mer


Volvo har til nå lagt store ressurser i å lage det de selv kaller verdens beste bilseter, og mange er faktisk enig med dem.

Nå mener de å ha overgått sine tidligere bragder ved å ha gjort verdens beste seter enda bedre.
Dette handler om alt fra utforming og ergonomi, til justeringsmuligheter, funksjoner som massasje, og evnen til aldri å gjøre fører og passasjerer trette av å sitte i stolene.

Eksempelvis har de nå funnet ut at sidestøtte er bra, men at de høye kantene ikke trenger å være riktig så harde som de har vært til nå. Sidestoppingen er med andre ord mykere.

Her er Volvoene Norge vokste opp med

To, fem eller syv?

Takket være sære regler i Norge, så er det mange større biler som ruller rundt med grønne varebilskilter. På et tidspunkt var det oppe på bordet hvorvidt Volvo i Norge skulle se om XC90 kunne bygges om, men ballen ble lagt død.

XC 90 vil derfor utelukkende tilbys som femseter eller syvseter på det norske markedet, men administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Personbiler Norge er klar i sin tale.

- Majoriteten av de biler som selges i Norge vil bli levert med syv seter, forteller han.

Tredje seterad huser med andre ord to seter. Disse setene kan du legge ned til de utgjør et flatt gulv i bagasjerommet. Et tastetrykk, og de er på vei opp igjen. Da kan man ifølge Volvo sitte komfortabelt om man har en lengde helt opp til til 170 centimeter.

Andre seterad består av to nær fullverdige seter med sidestøtte og det hele på hver side av bilen. I midten er et noe mindre sete uten de samme ergonomiske fasilitetene, men alle tre er selvstendige seter, og kan legges ned uavhengig av hverandre. Når alle er lagt ned får du et flatt gulv hele veien frem til forstolene.

Engelsk lyd

De senere årene har det gått sport i å heve terskelen for hvor godt lydanlegg det er mulig å få plantet i en bil, og vi har blant annet vært på besøk hos B&O i Struer i Danmark for å se hvordan de jobber med Audi. Volvo har nå inngått et samarbeid med engelske B&W for tilsvarende utfordringer i XC90.

Resultatet er et anlegg med maksimalt 1.400 Watt fra noen klasse D-forsterkere fra Harmann, som igjen mater tilsammen 19 høyttalere fra B&W.

Her finner du diskanter med aluminiumsmembraner, mens mellomtonene har kevlarmembraner. Plasseringen av elementene er blant de beste vi har sett i nyere biler, ettersom B&W i så stor grad som mulig har klart å plassere diskanter og mellomtoner med så direkte lyd som mulig, uten å måtte ty til reflektert lyd.

Når det gjelder bassen, så er ikke dette vesentlig i det hele tatt, ettersom den sprer seg på en helt annen måte. Bassen er forøvrig tatt vare på av 10-toms elementer. Disse har fått luftventilering for å holde seg kjølige når det står på som verst.

Vi har foreløpig ikke testet løsningen, men basert på spesifikasjoner og de løsninger som er valgt, så tyder dette på å bli bra.

Se flere bilder:

HER ER DEN: Etter 12 år med første generasjon XC90 er den nye lenge etterlengtet. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


First Edition

De aller første bilene som skal selges er en First Edition. Kort fortalt skal det produseres 1927 spesialutgaver, og de skal ikke bare selges først. De skal også leveres til kundene før de øvrige kundene får sine.

First Edition er bestykket med alt utstyr, og produksjonsnummeret er gravert inn i dørlisten. Alle bilene er like, og i Norge er disse priset til en rund sum på en million kroner.

First Edition er den første bilen vi kjenner til som kun vil bli å få kjøpt på nettet, på www.volvocars.com . Der åpner salget onsdag 3. september klokken 16.00, og vi skal ikke se bort fra at disse første bilene vil forsvinne ganske raskt. Dette er med andre ord eneste mulighet man har for å skaffe seg en First Edition uten å måtte vente til de havner på bruktmarkedet.

Så lenge det er biler igjen kan du legge inn ordre ved å registrere deg med navn, adresse og et kredittkort. Du blir belastet med ca. 20.000 kroner fra denne reservasjonen, og deretter kan du legge inn ønske om et spesielt nummer fra 1 til 1927, dersom du har dette.

Du legger med andre ord ikke en million i potten der og da.

Under panseret

Til å begynne med kommer bilen med to alternative dieselmotorer, D4 og D5. På et senere tidspunkt kommer bensinmotorene T5 og T6, i tillegg til plug-in hybriden T8.

Ytelsene på motorene blir:

D4 (diesel) - 190 hk, 400 Nm

D5 (diesel) - 225 hk, 470 Nm

T5 (bensin) - 254 hk, 350 Nm

T6 (bensin) - 320 hk, 400 Nm

T8 (plug-in) - 400 hk, 600 Nm

Alle motoriseringer vil bli paret med en 8-trinns automatkasse, og i starten vil alle bilene ha Haldex 5 firehjulsdrift, med innlagt forspenning for momentant kraftdistribusjon til alle hjul.

T8 plug-in hybrid

Vis mer


Volvo har satt seg som mål å lage den reneste SUV-en i klassen, og det gjør de med et skikkelig kraftverk av en bil.

T8 Plug-in hybrid er ifølge den nyeste europeiske måleformen nede på et utslipp på 60 gram CO2 per kilometer.

Samtidig har den en kombinasjonseffekt på 400 hk fra et samlet dreiemoment på 640 Nm. Dette vil med andre ord bli den raskeste standard XC90 som noen gang er laget.

Likevel er det bare en firesylindret motor som sitter der fremme, og det er i kombinasjon med en elektrisk motor som yter 80 hk at den oppnår disse tallene. I T8 er det elektromotoren som mater bakhjulene, for på den måten å gi bilen firehjulsdrift.

Når det gjelder de andre utgavene, så får de firehjulsdrift takket være et Haldex 5-system.
Dette systemet er alltid aktivt, takket være en forspenning som gjør at sekundærakslingen alltid står litt på.

Den er aldri helt av, noe som ville gitt unødig tidsbruk for å få den igang. Utover dette kan kraften fortsatt overføres mellom front og bak etter behov.

HER ER PRISENE

Visjonen

Volvo er alltid blitt forbundet med sikkerhet, og var blant annet de første som lanserte trepunkts sikkerhetsbelte for 55 år siden. Nå har de satt seg et ganske hårete mål, et mål som er grunnlaget for det de kaller Vision 2020.

Innen 2020 skal ingen dø i en ny Volvo.

Bakgrunnen for denne visjonen er at det skal finnes så mange hjelpesystemer og andre sikkerhetsanordninger i bilene deres at det ikke skal være mulig å gjøre så store førerfeil at det får fatale følger. I denne visjonen ligger det også at vi nærmer oss den selvkjørende bilen.

Den skal både være mer lovlydig enn mennesket, og den skal ha så mange støttesystemer, overvåkingssystemer og kommunikasjonsformer at den i utgangspunktet ikke kolliderer eller kjører av veien.

Sikkerhetssystemene

Om vi skal tro Volvo selv, er nye XC90 den sikreste Volvo noensinne. Men den har faktisk noe å leve opp til, for selv dens forgjenger ble kåret som svært sikker på sine eldre dager.

Av nye sikkerhetssystemer finner vi først og fremst et system som trer i kraft dersom du kjører av veien. Denne formen for trafikkuhell står høyt oppe på ulykkesstatistikken både i Norge og Sverige, og er av de uhellene som medfører størst omfang av personskader.

Når systemet forstår at du er på vei ut av veien, så trer en rekke sikkerhetssyster i kraft i en gitt rekkefølge. Først blir bilbeltene strammet, og de holdes stramme så lenge bilen er i bevegelse. XC90 har i tillegg nyutviklede stoler med innebygget demping som tar imot dersom du lander utenfor veien. Disse skal ta av for opp til en tredel av kraften i sammenstøtet, og skåner med dette hofter og rygg for de hardeste smellene. Ved behov slår også kollisjonsputer og gardiner til for å dempe øvrige sammenstøt.

Men før du kommer så langt som å kjøre av veien skal allerede flere andre systemer ha slått til, som varslingssystemer for tretthet, filskiftvarsler med motstyring, med mer.

- Sikkerhet handler ikke om å bestå tester, men om å finne ut hvorfor og hvordan ulykker skjer, for deretter å utvikle teknologi som forhindrer dette, forteller professor Lotta Jakobsson, senior teknologispesialist på sikkerhet ved Volvos sikkerhetssenter.

Designeren

Frem til 2012 var det Peter Horbury som godkjente alt designavdelingen hos Volvo foretok seg, men da han forsvant videre opp i systemet hos moderselskapet Geely, ble det Thomas Ingenlath som overtok ansvaret for Volvo, så også nye XC90.

Før han kom til Volvo har han vært hos både Skoda og Volkswagen.

Av tidligere meritter kan han skryte på seg blant annet første generasjon Skoda Superb og produksjonsversjonen av Skoda Roomster.

Fra 2006, og frem til han begynte som designsjef for Volvo personbiler i juli 2012, ledet Ingenlath designstudioet til Volkswagen i Potsdam utenfor Berlin. Volvo XC90 er det første produktet han har hatt det fulle ansvaret for, etter at han kom til Volvo, men sikkert ikke det siste.

Tors hammer

Vis mer


Volvo legger stor vekt på at de nye modellene fra Volvo ikke har et svensk, men skandinavisk design. Det er også interessant å se hvordan de har reist Skandinavia rundt etter de flotteste stedene å ta pressebilder. Veldig mange av dem er tatt i Norge.

I frontlyktene sitter det LED kjørelys, formet som en liggende hammer. Dette skal illustrere hammeren til den norrøne tordenguden Tor, også kjent som Mjølner.

Disse lyktene er en del av det nye designuttrykket til XC90 og andre fremtidige modeller fra Volvo.

Blant andre særegne designelementer finner vi girspaken i hybridutgaven T8, som faktisk er laget i krystall av et svensk firma.

Historien

I januar 2001 viste Volvo frem konseptbilen Volvo ACC, eller Adventure Concept Car som var det fulle navnet. Denne skulle være en forsmak på en ny bil fra Volvo, og året etter viste de frem det endelige produktet for første gang. Da var navnet endret til XC90, hvor XC er forkortelsen for Cross Country. Likheten til konseptbilen var stor.

Faktisk er det forsatt denne første generasjonen XC90 som har rullet helt frem til nå, dog med en del oppgraderinger underveis. Plattformen den første generasjonen XC90 er laget på er den samme P2-plattformen som også Volvo S80 ruller rundt på.

Underveis har XC90 også fått endringer i motoralternativene, i tillegg til at den er blitt tilbudt som både to- og firehjulsdrift.

Bilen som nå kommer på markedet er med andre ord bare andre generasjon XC90. Den ble første gang vist på bilmessen i Detroit i januar i år, men da som en typisk konseptbil, og som en todørs kupé. Navnet dengang var Volvo XC Coupé.

Prisene

Når XC90 kommer til Norge får den en startpris på 725.000 kroner. For denne prisen får du en modell med 190 hesters dieselmotor, åttetrinns automat, Kinetic utstyrsgrad, 7 seter, og naturligvis firehjulsdrift.

En tohjulsdreven XC90 vil komme på et senere tidspunkt, uten at Volvo ønsker å si noe mer om når, eller med hvilke motoralternativer. Du kan likevel regne med at denne blir priset enda lavere.

Volvo XC90 kommer i fire forskjellige utstyrsgrader, men Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Personbiler Norge forteller at selv enkleste modell vil være godt utstyrt.

- Vi tror mange kommer til å velge en modell som havner et sted rundt 750.000 kroner, forteller han, vel vitende om hva det er kundene forventer i en ny bil.

De første bilene kommer til Norge i løpet av mars, og det er naturlig at de som har bestilt First Edition vil bli de som blir lykkelige først. De øvrige modellen kommer rett etter.

Oppdatering:

Utsolgt

Etter at First Edition ble lagt ut for salg fra kl. 16 onsdag 3. september, så tok det bare en time før alle 1.927 eksemplarene var solgt. Av disse ble 120 eksemplarer solgt til Norge, og Volvo Personbiler Norge kan gni seg i hendene over den behagelige omsetningen på 120 millioner kroner denne timen, ettersom prisen per bil var den runde millionen.

For deg som ikke fikk bestilt, så er det fortsatt håp. De først 1.927 kundene har lagt inn en bestilling, og betalt inn et depositum på ca. 20.000 kroner per bil. Den videre prosessen foregår ved at de blir lenket opp til en forhandler. Dersom denne prosessen ikke sluttføres, så vil bilen igjen bli tilgjengelige på Volvos nettsider. Det er med andre ord håp, selv om du ikke rakk første runde. Lykke til.

Vis mer