Alt om nye Peugeot 308

Peugeot 308 kommer med en lang rekke motorer og girkasser. I tillegg har kvalitetsfølelsen fått seg et realt løft.

Peugeot 308 etterfølger 307 som ble en stor suksess i kompaktklassen, både salgsmessig og med tanke på egenskaper. Selv om den begynte å føles noe utdatert i forhold til de ferskeste konkurrentene mot slutten, utgjør den ingen enkel arv for 308 å bære.

Forsiktig

Designmessig har man gått forsiktig til verks og nye 308 fremstår som en modernisert og 207-inspirert utgave av 307. Sidespeilene sitter ganske langt ned på karosseriet, og likeså er vinduslinjen lav som på nevnte småbil, sikkert til begeistring får smårollinger i baksetet som får betydelig bedre sikt.

Modernisert interiør

Vis mer

Alt om nye Peugeot 308

  1. Store bilder


Fronten er stor og glupsk som vanlig fra Peugeot. Hekken på sin side er kanskje den mest intetsigende delen av bilen. Innvendig er 308 et solid steg opp fra 307. Designen er langt mer moderne og Peugeot lover markant bedre kvalitetsfølelse.

Større

Størrelsesmessig har Peugeots kompaktklassebil vokst noe, men ikke dramatisk. Snaut 428 centimeter måler 308 i lengden mot 307s 421. Akselavstanden er imidlertid like lang, men bredden har økt til drøyt 181 centimeter, nesten ni mer enn gamle 307.

Nye og gjerrige motorer

Motorpaletten består foreløpig av til sammen seks bensin- og dieselmotorer. Førstnevnte er alle nye i Peugeots kompakt-alternativ, og minstemann er en 1,4-liter med 95 hestekrefter og 136 newtonmeter. Det mellomste bensinalternativet er to desiliter større, totalt 1,6 liter, og gir 120 hester og 160 newtonmeter. Forbruket på denne motoren er oppgitt til 0,67 liter per mil.

Turbo

Vis mer


Toppmodellen på bensinsiden er foreløpig en turbovariant av nevnte 1,6-liter med 150 hestekrefter og 240 newtonmeter. Med denne turbofireren under panseret gjør 308 0-100 på 8,8 sekunder og forbruket er beskjedne 0,71 liter per mil. Regn med at nevnte motor kommer i en noe mer aggressiv trimmingsgrad, slik den gjør i blant andre Peugeot 207 RC og ikke minst konseptbilen 308 RC Z, litt senere.

120 gram

Dieselutvalget starter på 1,6 liter og 90 hestekrefter. Dreiemomentet ligger på 215 newtonmeter. Samme motor fåes også med 110 hestekrefter. Dreiemomenter har da steget til 240 newtonmeter. Førstnevnte har et oppgitt forbruk på 0,45 liter per mil med et tilhørende CO2-utslipp på 120 gram per kilometer.

Mange girkasser

Vis mer


Sterkest på dieselsiden er en 2,0 liter med 136 hestekrefter og 320 newtonmeter. Både manuelle fem- og sekstrinnskasser, og en automatisk girkasse kan leveres til 308. I tillegg kan 1,6 HDi med 110 hester fåes med en elektronisk styrt manuell girkasse, lik den vi finner i Citroën C4.

Sterkere diesel senere?

En sterkere 2,2-liter med dobbeltturbo, som vi finner i blant andre 407 og 607, sies det ingenting om i denne omgang, men det er sannsynlig at den kommer på et litt senere tidspunkt.

Hybrid

Enda mer interessante er det at 308 også kommer som dieselhybrid, men denne ligger et par år ekstra frem i tid.

Peugeot 308 er klar for salg i Norge like over nyttår. Vi kommer tilbake med prisene når de er klare.

  • Store bilder finner du her.
  • Motorer i Peugeot 308
    MotorEffekt (hk)Dreiemoment (Nm)0-100 (Sek)Forbruk (liter per mil)CO2 (gram per km)
    1.495136---
    1.612016010,80,67159
    1.6 THP1502408,80,71167
          
    1.6 HDi90215-0,45120
    1.6 HDi11024011,30,47125
    2.0 HDi13632010,10,55146


    Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder