Alt om nye Mazda 6

Nå er endelig detaljene rundt nye Mazda 6 klare etter at bildene lakk ut forrige uke.

Bildene har stort sett blitt positivt mottatt etter at det spanske nettstedet 77km.com fikk tak i dem mot slutten av forrige uke. Designen er en balanse mellom sportslighet og eleganse, med et ikke helt ubetydelig element av Lexus IS i seg.

Oppvarming

Men det ytre mister fort glansen dersom innholdet ikke holder mål. Akkurat det skal vi ikke felle noen dom over før vi har kjørt bilen, men de tekniske dataene som nå oppgis er en fin oppvarming.

Stort sett kjente motorer

Vis mer

Alt om nye Mazda 6

  1. Store bilder


Motorutvalget skiller seg ikke dramatisk fra det vi finner i utgående Mazda 6. I første omgang er det snakk om tre bensinmotorer og én dieselmotor. De to minste bensinvariantene er velkjente maskiner på 1,8 og 2,0 liter med henholdsvis 120 og 148 hestekrefter.

Ny toppmotor

Den største bensinmotoren er nykomlingen i sortimentet og måler nå 2,5 liter mot forgjengerens 2,3 liter, fortsatt fordelt på fire sylindere. Effekten har steget noe og ligger nå på 170 hestekrefter. Dreiemomentet har også gått noe opp, men 226 newtonmeter fra en 2,5-liter skremmer ingen.

Diesel og automat = usant

Vis mer


Dieselmotoren er også en gammel kjenning på 2,0 liter og 140 hestekrefter. Dreiemomentet er 330 newtonmeter. Automatgir er i god japansk tradisjon ikke tilgjengelig i kombinasjon med dieselmotoren. I stedet må man kjøpe 2,0-liter bensin dersom man vil la venstrefoten hvile. Standard på denne og 2,5-literen er en manuell sekstrinnskasse. Minstemann må klare seg med fem trinn.

Større og lettere

0-100-tider er ikke oppgitt, men regn med at de blir ganske like med utgående modell. Til tross for at størrelsen har økt ganske betraktelig (pluss 65 millimeter i lengden, 15 i bredden), har vekten gått ned med rundt 35 kilo litt avhengig av hvilken variant du velger.

Gjerrigere

Vis mer


Som et resultat av dette, samt bedre aerodynamikk og finjusteringer på motorene, har drivstofforbruket gått ned med mellom fem og ti prosent.

Romsligere

De praktiske egenskapene skal også være ivaretatt, først og fremst gjennom et romsligere interiør. Benplassen bak har blitt større og med en totallengde på 476 centimeter for stasjonsvogna, er Mazda 6 omtrent på samme nivå som de storvokste konkurrentene i klassen.

Tre karosserivarianter er tilgjengelig; sedan, stasjonsvogn og femdørs kombi. Lanseringen i Norge finner sted i månedsskiftet mars/april.

  • Store bilder finner du her.

    Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder