Alt om Mercedes GLK

Etter mange konseptvisninger er Mercedes GLK endelig klar som produksjonsmodell.

«Vi er blant dem som har latt oss overraske over at Mercedes satser på en såpass spesiell design.»


Strategien har vært noe merkelig. Det er flere måneder siden man viste det første GLK-konseptet som i stor grad var en ferdig produksjonsbil. Siden den gang har man også vist en dieselhybrid, men den endelige og vanlige produksjonsversjonen har altså latt vente på seg.

Konkurrenter

Vis mer

Alt om Mercedes GLK

  1. Store bilder


Nå er den imidlertid offisiell, omtrent samtidig som konkurrenten Audi Q5 som også skal inn i samme segment. Fra før har biler som BMW X3 og Land Rover Freelander regjert grunnen blant kompakte premiumSUVer nærmest alene. Enda en konkurrent i form av Volvo XC60 er for øvrig også allerede vist, men kommer ikke på markedet før litt etter sommeren.

Kantete

Men nå til GLK. Utseendet er akkurat som forventet, ut i fra konseptversjonene og utildekte spionbilder. Det betyr en svært kantete fasong og ganske brutal linjeføring. Vi er blant dem som har latt oss overraske over at Mercedes satser på en såpass spesiell design.

Femseter

Vis mer


GLK måler 452 centimeter i lengden, 184 i bredden og 167 i høyden. Det gjør den litt kortere enn både BMW X3 og ikke minst kommende Audi Q5. I likhet med disse bilene er GLK en ren femseter. Bagasjerommet har plass til 450 melkekartonger på én liter. Førermiljøet ligner det vi finner i C-klasse som jo også danner den tekniske basisen, men er langt i fra identisk. De kantete linjene fra eksteriøret videreføres innvendig og setter sitt preg på eksempelvis den kraftige midtkonsollen.

220 CDI

Fire motorer er klare i skrivende stund hvorav to går på diesel og to er bensindrevne. Minste dieselmotor heter 220 CDI Blueefficiency og yter 170 hester og 400 newtonmeter, blant annet takket være to turboladere. Denne skal klare seg med 0,69 liter per mil 183 gram CO2 per kilometer. 0-100 går på 8,8 sekunder og toppfarten ligger på 205 kilometer i timen.

320 CDI

Vis mer


Enda litt sterkere blir 320 CDI med seks sylindere, 224 hestekrefter og 540 newtonmeter. Med denne motoren om bord går 0-100 på 7,5 sekunder og forbruket ligger på 0,79 liter per mil.

Bensin

Ikke så mange kjøper slike biler med bensinmotor i Norge, men vi tar med de to bensinsekserne likevel. Minst er 280 med sine 231 hestekrefter og 300 newtonmeter. Den gjør 0-100 på 7,6 sekunder og bruker 1,02 liter per mil. Aller raskest blir GLK 350 med 272 hester og 350 newtonmeter. Det holder til en 0-100-tid på 6,7 sekunder. Toppfarten ligger på 230 kilometer i timen og forbruket stopper på 1,04 liter per mil.

Syvtrinns automat

En syvtrinns automatkasse er standard på alle motoralternativer. Denne sender kreftene videre ut til alle fire hjul med en kraftfordeling til for- og bakhjul på henholdsvis 45 og 55 prosent. Dekkene er i utgangspunktet i dimensjonen 235/60-17, men dersom du kjøper en sportspakke øker størrelsen til 235/50-19. Da er også understellet senket 20 millimeter.

Offroad

Vis mer


Tilsvarende finnes det også en pakke tilpasset offroadkjøring som gir deg dekkdimensjonen 255/55-17, i tillegg til en knapp som tilpasser både girkasse og ESP-systemet til tøffere tak. Med denne opsjonen krysset av får du også hastighetsbegrenser som loser deg ned bratte bakker under eksempelvis terrengkjøring.

Oktober

GLK debuterer på en bilutstilling i Beijing og kommer til Norge en gang rundt oktober. Den mest aktuelle bilen her til lands, 220 CDI, må vi imidlertid vente på til neste vår. Vi regner med at den vil få en startpris et sted i nærheten av 570.000 kroner.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder