Alt om lufttrykk II

Vis mer


Hvor ofte bør vi kontrollere lufttrykket?

Så ofte som mulig. Ekstra viktig er det å kontrollere/etterfylle i sammenheng med lengre kjøreturer.

Hvordan avleses lufttrykket?

Kilopascal (kPa)
Formelt er kilopascal (kPa) den offisielle måleenheten for dekktrykk i Norge og Europa forøvrig. De fleste personbiler skal ha et lufttrykk mellom 190 og 250 kPa.

Imidlertid opereres det dessverre med ytterligere tre måle-enheter her i landet - bar, kg/cm og psi.

Bar (av baros, tyngde)
Måleenheten bar står heldigvis i et logisk forhold til kPa - 1 bar er nemlig lik 100 kPa (og 1 kPa er lik 0,01 bar). De fleste personbiler skal et lufttrykk mellom 1,9 og 2,5 bar.

Kilo per kvadratcentimeter (kg/cm2)
Måleenheten kg/cm2 er forvirrende, fordi den nesten - men bare nesten - er lik bar. 1 kg/cm2 er nemlig lik 0,98 bar (og 1 bar er lik 1,02 kg/cm2). De fleste personbiler skal ha et lufttrykk mellom 1,9 og 2,5 kg/cm2.

Poundforce per square inch (psi)
Måleenheten psi forbindes først og fremst med USA og Storbritannia, men brukes også her i landet. Denne enheten er kanskje den mest forvirrende, fordi den ikke står i noe ti-talls-forhold til de andre enhetene. 1 psi er lik 6,9 kPa, 0,069 bar og 0,070 kg/cm2. 100 kPa/1 bar/1 kg/cm2 er tilnærmet lik 14,5 psi. De fleste personbiler skal ha et lufttrykk mellom 28 og 36 psi.

Vis mer

Nyttig tabell

Vi regner med at vi ikke er alene om å la oss forvirre av denne vrimmelen av betegnelser og omregnings-formler. Vi har derfor laget en tabell der de ulike måleenhetene på en lettfattelig måte er samlet. Skriv gjerne ut tabellen, som finnes her.

Huskeregler
Vi har også laget et par huskeregler som kan vise vei gjennom lufttrykk-jungelen:

  • bar og kg/cm2 har omtrent samme verdi.
  • 1 bar/1 kg/cm2 er omtrent 100 kPa.
  • 1 bar/1 kg/cm2 er omtrent 14,5 psi
  • 100 kPa er omtrent 1 bar/1 kg/cm/14,5 psi

Hvilken bestemmer lufttrykket - dekket eller bilen?

Det er bilen, ikke dekket, som avgjør hvilket lufttrykk du skal bruke. Det betyr at du skal ta utgangspunkt i det oppgitte lufttrykket uansett hvilket dekkmerke og dekkmodell du velger å satse på. Det finnes imidlertid unntak, noe vi skal komme tilbake til i neste kapittel.

Hvor finner jeg lufttrykket for min bil?

Vis mer


De fleste bilmodeller er utrustet med et klistremerke eller en plakett som viser bilprodusentens anbefalte lufttrykks-tall. Plaketten finner du vanligvis på nedre del av B-stolpen (dørkarmen) på bilens førerside. Enkelte bilprodusenter har i stedet valgt å plassere plaketten ved dørlåsen på førerdøren, på innsiden av drivstofflokket, i hanskerommet eller i motorrommet. Du finner også tall for anbefalt lufttrykk i bilens instruksjonsbok.

Hvis du har mistet instruksjonsboken og ikke finner plaketten, finnes det en rekke lufttrykk-tabeller på bensinstasjoner og på internett. Vår erfaring er imidlertid at disse ikke alltid er like utfyllende - eller korrekte. Det er derfor tryggest å ringe en merkeforhandler, et merkeverksted eller den aktuelle bilimportøren. Også seriøse dekkforhandlere vil kunne hjelpe deg.

Lett og tung bil, for- og bakhjul

Vis mer


På de fleste lufttrykk-plaketter vil du finne minst fire verdier (som ofte er oppgitt i flere av de nevnte måleenhetene).

Enkelte plaketter opererer med flere alternative dekkdimensjoner, sjekk ut hvilken dimensjon dine dekk har. Enkelte plaketter lister også opp ulike motoralternativer.

Årsaken til at det brukes fire verdier, er at disse skal dekke fire variabler; lett og fullastet bil - samt forhjul og bakhjul.

Lett og fullastet bil
Alle lufttrykk-tabeller opererer med tall for "lett" og "fullastet bil" (våre begreper). Hvis bilen din skal frakte inntil tre voksne passasjerer, defineres den som "lett". I så tilfelle velger du lufttrykk-tallene i den/de venstre tallkolonnene - som ofte har overskriften "Up to 3 persons".

Hvis bilen skal lastes med flere enn tre voksne personer og/eller tung last, defineres den som "fullastet". I slike situasjoner skal du ta utgangspunkt i lufttrykkstallene i den/de høyre kolonnene, som ofte har overskriften "Full load".

For- og bakhjul
På plaketten vil du også finne egne tall for for- og bakhjul, vanligvis merket "Front" og "Rear". I "lett" tilstand er det mange biler som skal ha identisk trykk i for- og bakhjul. Det finnes imidlertid flere eksempler på biler som skal ha høyere trykk i forhjulene enn i bakhjulene. Disse har som regel forhjulsdrift. Det finnes også enkelte eksempler på biler som skal ha høyere trykk i bakhjulene enn i forhjulene. Disse er som regel bakhjulsdrevne.

Vis mer


Når man har "fullastet" bil, skal imidlertid nesten alle personbiler ha høyest trykk i bakdekkene. Dette har sammenheng med at ekstra passasjerer og bagasje plasseres bak i bilen, og dermed belaster bakhjulene spesielt.

NB I: Hjul på samme aksel skal alltid ha samme lufttrykk.

NB II: Vi har kommet over påstander om at den som planlegger å fullaste bilen må etterfylle luft før bilen lastes opp. Dette er feil. Det valgte dekktrykket påvirkes ikke av bilens vekt.

Du skal imidlertid være klar over at du ikke slavisk bør følge de oppgitte lufttrykk-verdiene for din bil. I neste kapittel ser vi nærmere på årsakene til at du alltid bør fylle mer luft enn bilprodusenten anbefaler.