Alt om de nye bilavgiftene

Den 1. januar 2007 forsvinner dagens slagvolumavgift - inn kommer i stedet en ny CO2-avgift. Det betyr billigere dieselbiler og dyrere bensinbiler.

Vis mer


  • NY: Blir din drømmebil billigere eller dyrere? Her finner du vår nye bilavgift-kalkulator.
  • Siste nytt om bilavgiftene.
  • Presenterer villedende bilpriser.
  • Straffer de reneste dieselbilene.
  • Vil belønne gamle og forurensende dieselbiler.
  • Hovedkonklusjoner

    Etter å ha sett nærmere på konsekvensene av de nye bilavgiftene, er dette våre hovedkonklusjoner (legg merke til at det finnes unntak):

    1) Dieselbiler blir billigere
    2) Bensinbiler blir dyrere
    3) Firehjulstrekk blir dyrere
    4) Automatgir blir dyrere
    5) Biler med kraftig motor blir dyrere
    6) Bioetanolbiler blir dyrere
    7) Kombinert-bilene forsvinner

    De nye bilavgiftene

    Dagens engangsavgift, også kalt registreringsavgift, består av tre komponenter:

    1) Vektavgiften
    2) Effektavgiften
    3) Slagvolumavgiften

    Regjeringen foreslår i statbudsjettet at slagvolum-komponenten erstattes av en CO2-komponent. Fordi dieselmotorer generelt har lavere forbruk enn bensinmotorer - og dermed også lavere CO2-utslipp - betyr dette at dieselbiler kommer best ut av avgiftsomleggingen.

    1. CO2-avgiften

    CO2-satsene
    TrappetrinnIntervall
    i gram
    Sats per g/km
    Første 120 gram0-12040,20 kr
    Neste 20 gram121-140190,94 kr
    Neste 40 gram141-180502,47 kr
    Over 180 gram181-osv.1406,90 kr
       
    g/km = gram CO2 per kilometer


    Eksempelet Volkswagen Passat

    Volkswagen Passat Vis mer


    Stasjonsvognutgaven av Volkswagen Passat er tilgjengelig med en rekke motoralternativer, deriblant en 2,0-liters bensinmotor (2.0 FSI, 150 hk) og en dieselmotor med tilsvarende slagvolum (2.0 TDI, 140 hk). I dag koster disse bilene følgende:

    Passat 2.0 FSI Trendline: 346.000 kr
    Passat 2.0 TDI Trendline: 355.000 kr
    Differanse: 9.000 kroner i bensinbilens favør

    Med det nye avgiftssystemet favoriseres Passat 2.0 TDI med drøye 24.000 kroner sammenlignet med dagens avgift. Passat 2.0 FSI derimot, straffes med snaue 18.000 kroner. Forutsatt at Volkswagen-importøren ikke gjør andre ikke-avgiftsrelaterte endringer i prisingen, vil de nye prisene bli følgende:

    Passat 2.0 FSI Trendline: 364.000 kr (+ 18.000 kr)
    Passat 2.0 TDI Trendline: 331.000 kr (- 24.000 kr)
    Differanse: 33.000 kroner i dieselbilens favør

    Samme fenomen vil gjøre seg gjeldende for de aller fleste bilmodeller som leveres med både bensin- og dieselmotor. Dermed vil andelen nybilkunder som velger dieselmotor øke kraftig.

    Prius og Cayenne

    Toyota Prius Vis mer


    Som man kan se av tabellen, er CO2-satsene svært progressive (toppsatsen er hele 35 ganger høyere enn innstegssatsen). CO2-satsene er utformet slik at biler med CO2-utslipp under 120 g/km kommer svært godt ut, mens biler som slipper ut mer enn 180 gram rammes svært hardt.

    Toyota Prius, som har et CO2-utslipp på kun 104 g/km, slipper for eksempel unna med 4.181 kroner i CO2-avgift.

    Porsche Cayenne Turbo derimot, som slipper ut 378 g/km, utløser hele 307.000 kroner i CO2-avgift.

    2. Effektavgiften


    I tillegg foreslås det økt progresjon i effektavgiften. Biler med moderat motorisering blir billigere, mens biler med kraftige motorer vil bli enda dyrere enn i dag.

    De nye effekt-satsene
    Int.
    i kW
    (hk)Ny sats
    (kr)
    Gml sats
    (kr)
    Diff. (kr)Diff. (%)
    0-65(0-88)120,59136,57- 15,98- 11,7 %
    66-90(89-122)502,47498,11+ 4,36+ 0,9 %
    91-130(123-177)1205,92996,52+ 209,4+ 21,0 %
    131-osv(178-osv)2512,331686,36+ 825,97+ 49,0 %
          
    Int.=Intervall, kW=kilowatt, hk=hestekrefter, Gml=Gammel, Diff=Differanse
    De aktuelle satsene betales per kW


    Volkswagen Golf GTI Vis mer


    Eksempelet Volkswagen Golf

    Volkswagen Golf er i dag tilgjengelig med en rekke motoralternativer, deriblant Golf 1.4 (80 hk), Golf GTI (200 hk) og Golf R32 (250 hk).

    Golf 1.4 utløser i dag 8.200 kroner i effektavgift, men slipper unna med 7.100 kroner i det nye systemet - altså en reduksjon på 1.100 kroner.

    Golf GTI utløser i dag 92.000 kroner i effektavgift, men belastes med 112.000 kroner i det nye avgifssystemet - altså en økning på 20.000 kroner.

    Golf R32 utløser i dag 155.000 kroner i effektavgift, men belastes med 204.000 kroner i det nye avgifssystemet - altså en økning på 49.000 kroner.

    (I tillegg kommer selvsagt CO2-avgiften, som for de tre bilenes vedkommende vil utgjøre henholdsvis 20.000, 46.000 og 137.000 kroner.)

    3. Vektavgiften


    Regjeringen foreslår også å senke vektavgiften for biler under 1.150 kilo. Det betyr at småbiler får en viss avgiftslettelse. Dagens sats er 35,36 kroner per kilo, mens den nye satsen er 33,16 kroner per kilo. Endringen er altså på 2,20 kroner per kilo. For en bil som veier 1.000 kilo betyr dette en avgiftsreduksjon på 2.200 kroner. En bil som veier 1.150 kilo blir 2.530 kroner billigere. De andre satsene er stort sett kun inflasjonsjustert.

    De nye vekt-satsene
    TrappetrinnInt. i kgNy sats
    (kr)
    Gml sats
    (kr)
    Diff.
    (kr)
    Diff.
    (%)
    Første 1.150 kg0-1.15033,1635,36- 2,20- 6,2
    Neste 250 kg1.151-1.40072,2770,72+ 1,55+ 2,2
    Neste 100 kg1.401-1.500144,55141,43+ 3,12+ 2,2
    Over 1500 kg1.501-osv.168,11164,49+ 3,62+ 2,5
          
    Int.=Intervall, Gml=Gammel, Diff=Differanse
    De aktuelle satsene betales per kg


  • Her finner du populære bilmodeller som har blitt billigere.
  • Her finner du populære bilmodeller som har blitt dyrere.
  • Her forklarer vi hvorfor automatgir blir dyrere.
  • Her forklarer vi hvorfor firehjulsdrift blir dyrere.
  • Billigere eller dyrere? En tommelfingelregel

    I dagens avgiftssystem utløser en 1,8-liters motor rundt 29.000 kroner i slagvolumavgift. I det nye avgiftssystemet vil utslipp av 180 gram CO2 utløse et tilsvarende beløp. Dermed har vi en tommelfingelregel: Hvis bilen har 1,8-liters motor og slipper ut mindre enn 180 gram CO2 blir den begunstiget av det nye avgifssystemet. Hvis den slipper ut mer enn 180 gram CO2 blir den straffet.

    På samme måte kan vi si at en 2,0-liters motor som slipper ut mindre enn 190 gram CO2 blir begunstiget - slipper den ut mer blir den straffet.

    Under finner du en oversikt over et utvalg motorstørrelser (i kubikkcentimeter). Den midtre kolonnen viser den aktuelle volumavgiften disse motorene utløser i dag. I den høyre kolonnen finner du CO2-utslippstallet som utløser et tilsvarende beløp i det nye regimet.

    Slagvolumavgiften vs
    CO2-avgiften

    Slagvolum
    i ccm
    Avgift i kr
    (tallene er avrundet)
    CO2
    i g/km
    1 00010 600144
    1 20012 700148
    1 40018 200159
    1 50021 100165
    1 60023 800170
    1 80029 000180
    1 90036 000185
    2 00043 000190
    2 50080 000217
    3 000121 000246
    4 000203 000304
    5 000284 000362
       
    Tabellen viser det avgiftsmessige forholdet mellom dagens slagvolumavgift og den nye CO2-avgiften.


    Varebiler

    * Varebiler utløser i dag 20 prosent av engangsavgiften for personbiler. Satsen foreslås økt til 22 prosent.

    Relaterte artikler:

  • Her er de billige toseterne
  • SUV med avgiftsrabatt: Disse kan du velge blant
  • Lette lastebiler

    * Den 1. januar i år ble det innført varebilavgift på lette lastebiler (3,5 til 7,5 tonn tillatt totalvekt). Dette fordi regjeringen ønsket å stanse importen av store amerikanske firehjulstrekkere som ble registrert som lette lastebiler. Nå foreslås det å reversere dette vedtaket, med andre ord at lette lastebiler igjen skal fritas for engangsavgift. Det er imidlertid lagt inn en forutsetning og at godsrommet/lasteplanet må være lengre enn 300 cm og bredere enn 190 cm for at avgiftsfritak skal innvilges.

    Relaterte artikler:

  • Bakgrunnsinformasjon om lette lastebiler
  • Varebiler og lette lastebiler

    * Verken varebiler eller lette lastebiler vil komme inn under det nye CO2-regimet. I stedet vil disse fortsatt skattlegges på grunnlag av slagvolum (samt egenvekt og effekt). Dette fordi regjeringen mener at CO2-tall for disse biltypenes vedkommende ikke er kurante.

    Chrysler Grand Voyager Vis mer


    Kombinert-biler

    * Regjeringen foreslår å fjerne avgiftsklassen kombinertbil. I dag slipper kombinertbiler (2 seterader, 5-6 seter, stort lasterom) unna med 55 prosent av engangsavgiften.

    Relaterte artikler:

  • Her er de billige 5- og 6-seterne
  • Campingbiler

    * Campingbiler utløser i dag 13 prosent av engangsavgiften for personbiler. Satsen foreslås økt til 22 prosent.

    Minibusser

    * Minibusser utløser i dag 35 prosent av engangsavgiften for personbiler. Satsen foreslås økt til 40 prosent.

    Omregistreringsavgiften

    * Omregistreringsavgiften fortsetter i dagens form og prisjusteres for 2007. Men regjeringen vurderer på sikt å erstatte dagens omregistreringsavgift med en flat avgift. Det er varslet at et slikt forslag vil komme i revidert statsbudsjett for 2007.

    Årsavgiften

    * Årsavgiften stiger fra dagens 2.865 kroner til 2.915 kroner i 2007 (+ 1,7 prosent). Regjeringen varsler at årsavgiften vil kunne bli miljødifferensiert i forbindelse med statsbudsjettet for 2008. Av hensyn til trygdemottakere endres forfallsdatoen fra 15. mars til 20. mars.

    Vrakpanten

    * Regjeringen er ikke villig til å betale for en raskere utskifting av den norske bilparken. Vrakpanten blir værende på dagens nivå: 1.300 kroner.

    Firmabilbeskatningen

    * Det foreligger ingen forslag til endringer av dagens regime for firmabilbeskatning. I sammenheng med endring av inntektsbeskatningen har vi imidlertid oppdatert vår firmabilkalkulator.

    Bruksfradraget

    Bruksfradraget for bruktimporterte biler forblir foreløpig uendret. Men regjeringen opplyser at det arbeides med et nytt system som skal "tre i kraft så raskt dette er praktisk mulig".

    Bensinavgiften

    Bensinavgiften stiger fra 4,10 til 4,17 kroner (7 øre/1,7 prosent) for svovelfri bensin (0-10 ppm). Avgiften på lavsvovlet bensin (10-50 ppm) stiger fra 4,14 til 4,21 kroner (7 øre/1,7 prosent). (I tillegg kommer CO2-avgift og merverdiavgift.)

    Dieselavgiften

    Dieselavgiften stiger fra 2,97 til 3,02 kroner (5 øre/1,7 prosent) for svovelfri diesel (0-10 ppm). Avgiften på lavsvovlet diesel (10-50 ppm) stiger fra 3,02 til 3,07 kroner (5 øre/1,7 prosent). (I tillegg kommer CO2-avgift og merverdiavgift.)

    Bioetanol/E85

    * Regjeringen foreslår at bioetanol/E85skal fritas for CO2-avgift. Biler med bioetanol-tilpassede motorer får imidlertid ingen fordeler i det nye avgiftssystemet. Fordi bioetanol-biler vanligvis har høyere CO2-utslipp enn bensinbiler, vil de tvert i mot bli dyrere enn i dag.

    Stasjonsvognutgaven av Saab 9-5 2.3t BioPower aut. utløser for eksempel 67.000 kroner mer i det nye avgiftssystemet enn i dagens regime. Det betyr at prisen i teorien stiger fra dagens 479.000 kroner til hele 546.000 kroner.

  • Her finner du populære bilmodeller som har blitt billigere.
  • Her finner du populære bilmodeller som har blitt dyrere.
  • Her forklarer vi hvorfor automatgir blir dyrere.
  • Her forklarer vi hvorfor firehjulsdrift blir dyrere.
  • NY: DinSide Motors bilavgift-kalkulator.