Vis mer

Alt om BMW X6 hybrid

MIAMI (DinSide Motor): BMW lanserer snart en bil som kun konkurrerer med Lexus. Hybridteknologi er fortsatt imponerende.

Vi har testkjørt BMWs rykende ferske hybriddrevne SUV. Som vanlig har det vært viktig for BMW å opprettholde kjøreglede og fartsressurser, og bilen er ikke akkurat noen Prius-konkurrent. Vi snakker her om en bil i den «ytterste» prisklassen. Det er svært få som vil få gleden av ratte en slik i Norge.

Vi må kunne si at X6 Activehybrid tar utgangspunkt i en X6 xDrive50i med en ekstra motorpakke med to elektriske motorer som er plassert inne i girkassa. Vi fikk en følelse av at dette også er gjort på denne måten siden girkassa og de elektriske motorene etterhvert også kan dyttes rett inn i andre modeller. Det trenger heller ikke være firehjulsdrevne modeller.

Jetlag og ekstremt søvnbehov gjorde for en gangs skyld også stivbente tyskere mer snakkevillige enn vanlig – derfor fikk vi lirket ut at neste M5 kommmer med V8 Turbo, V10eren er ferdig.

Tilbake til X6. Motoren i Activehybrid er oppdatert på flere fronter. Den har blant annet verken starter, dynamo, ikke beltedrevet klimakompressor og ikke hydraulisk pumpe på servostyringen. Styringen er elektromekanisk og klimakompressoren blir drevet av en elektrisk motor i stedet for med reim. Oppgavene til dynamoen og starteren er tatt over av de elektriske motorene.


Mulig tap?

Vi mener jo aldri at en bil har for mye effekt, men denne hadde fint klart seg med betydelig mindre kraftressurser enn den har nå. Men BMW gikk for tittelen verdens sterkeste hybridbil i stedet for verdens gjerrigste. Vi lurte på hvorfor de valgte akkurat X6 som hybridbil og fikk ikke noe godt svar. Det var noe om sportslighet, kjøreglede og blablabla.

Vi har vår egen teori, og det dere leser i de neste setningene er våre spekulasjoner og konspirasjonsteorier basert på et sammensatt bilde med informasjon av varierende kvalitet. Hybridteknologi er nemlig svært dyrt, og ryktene går ut på at det er vanskelig tjene å penger på bilene. Derfor tror vi at BMW kanskje velger X6 siden det er en bil som selger i et lite volum, og at denne hybridbilen er så kostbar at man slipper å lage så veldig mange – MED TAP. Nå får BMW altså vist frem og breiet seg med teknologien til en lavest mulig pris. Noen sier også at en bilprodusent ikke kan lage biler med tap. Det er opplagt, men vi tror det kan være noen unntak vi snakker om her. Det er verdt noen kroner å ta innersvingen på noen konkurrenter også.

BMWX6 Activehybrid
BensinmotorV8 med to turboladere
Effekt407 hk/5500-6400 o/min
Dreiemoment600 nm/1750-4500 o/min
  
El motor 1 
Effekt91 hk/2750 o/min
Dreiemoment260 nm/alle turtall
  
El motor 2 
Effekt86 hk/2500 o/min
Dreiemoment280 nm/alle turtall
  
Total effekt485 hk
Totalt dreiemoment780 nm
  
GirkasseSyvtrinns automat
  
0 til 1005,6 sekunder
Toppfart236 km/h (250 med sportpakke)
  
Forbruk by1,08 l/mil
Forbruk landevei0,94 l/mil
Forbruk blandet0,99 l/mil
  
CO2231 g/km
  
Kupé4/5 seter
Lengde4877 mm
Bredde1983 mm
Høyde1697 mm
Akselavstand2933 mm
Bagasjerom470 liter
  
Vekt2450 kg
Tilhengervekt2000 kg
  
Pris2 mill


Kraftig

X6 Activehybrid er en brutal vogn som går ekstremt fort. Når du fyrer av fra stillestående har du 80 før du rekker å si volt, og betydelige hastigheter nås uten store bestrebelser. En X6 xDrive50i går jo fort i seg selv, og to kraftige elektriske motorer gjør virkelig en god ekstrajobb.

To elektriske motorer er valgt for å oppnå fleksibilitet. Dersom behovet for elektrisk kraft er begrenset, kan den ene motoren dra bilen mens den andre lader batteriet. Batteriet er av typen metall hydrid (NiMH) og sitter plassert under gulvet i bagasjerommet. Man beholder dermed det samme volumet i bagasjerommet som for en vanlig X6, nemlig 470 liter.

Men BMW ofret noe annet. Dynamic Performance Control, differensialen som er unik for X6, er ofret. X6 Hybrid har vanlig firhjulsdrift uten denne glimrende løsningen for kraftfordeling mellom bakhjulene.

Batteriet har en kapasitet på 2,4 KWh og er væskekjølt for å sikre en optimal temperatur til enhver tid. Batteriet lades av bensinmotoren, men også når du slipper gasspedalen og triller og det lades ekstra mye ved bremsing.

Hybridpakka øker vekta på bilen med cirka 260 kilo i forhold til en xDrive50i.

Ekstra instrument

Bortsett fra en ekstra stor bul på panseret og merkelapper som sladrer om hybriddrift, har man også et ekstra instrument som forteller at det her foregår mye rart under kjøring. Blant annet vises både ladenivå på hybridbatteriet, kjøremodus og måler for elektrisk kapasitet som hjelper føreren å kjøre i elektrisk modus. Dette instrumentet sitter der forbruksmåleren vanligvis er plassert.

I tillegg kan man ta opp en grafikk i skjermen i midtkonsollen som viser en masse energistrømmer. Helt bortkastet, men Lexus har det, så da må vel BMW også ha det.


Motorer

X6 Activehybrid baserer seg på mange måter X6 xDrive50i. Det betyr at den har den samme V8-motoren med 407 hestekrefter, og med turboene plassert inne i V-en, istedet for på utsiden som er vanlig. Denne motoren leverer også 600 newtonmeter fra 1.750 til 4.500 omdreininger i minuttet.

I tillegg til dette er bilen utstyrt med to ekstramotorer inne i girkassa. Den ene yter 91 hestekrefter og 260 newtonmeter og den andre yter 86 hestekrefter og 280 newtonmeter.

Den samlede effekten blir tilsammen 485 hestekrefter og maksimalt dreiemoment blir 780 newtonmeter. Med andre ord snakker vi om en ytterst motorsterk bil med gode ytelser. 0 til 100 går unna på 5,6 sekunder og toppfarten er stoppet på 236 kilometer i timen. Med sportspakke får du vanlig fartssperre på 250 i likhet med alt det andre fra de tyske premiummerkene.


Testbilen veier 2,5 tonn! Det er jo bortimot hårreisende mye. Vi er litt forundret over at den oppfører seg såpass sivilisert som den gjør selv med den høye vekta. Ytelsene er jo gode, men også kjøreegenskapene er gode og vekta er ingen stor hemsko. Vekt er også en stor drivkraft når det gjelder forbruk og denne bilen er ingen direkte vinner når det kommer til lavest mulig utslipp sett under ett. De kommer vel heller ikke til å bli neddynget med kranser og medaljer som jordas andre store frelser. Men ser vi på forbruk kontra, ytelser, vekt og biltype er dette heftig. 0,99 liter per mil og 231 gram CO2 per kilometer ved blandet kjøring er gode tall. Sammenlignet med en X6 xDrive50i som kun har V8-motoren, har altså CO2-utslippet gått ned fra 299 til 231 gram samtidig som ytelsene har bedret seg.

Forbruket ved bykjøring er oppgitt til 1,08, altså kun marginalt høyere enn ved blandet kjøring. Vi opplevde at de elektriske motorene gjorde en god jobb i bykjøring og at bensinmotoren i lange perioder ikke var i gang. BMW oppgir at maksimal kjørelengde med elektrisk drift på 2,5 kilometer, men dette er avhengig av mange faktorer.

Samarbeid

Hybridpakka i X6 er utviklet i samarbeid med selskapet Global Hybrid Cooperation. Dette selskapet har tre likverdige partnere. Det er BMW Group, General Motors og Daimler. Et felles utviklingssenter er lokalisert i Troy, Michigan. Hver produsent kan deretter tilpasse teknologien til sine modeller og til hva de ønsker å oppnå.

X6 Activehybrid ligger nærmest SUV, men likevel blir Lexus LS600h nærmeste konkurrent. Da legger vi til grunn kriteriene hybridpakke, firehjulsdrift og pris. Lexus er mer luksuriøs, men har dårlig bagasjeplass.

X6 kommer til Norge til våren, og prisen er ikke satt. En X6 xDrive50i koster fra 1,6 millioner. Når vi legger på kostnader for hybridpakka og litt utstyr tipper vi på en pris rundt to millioner kroner.