Alt om bilnavigasjon

Bilnavigasjon har i Norge vært synonymt med forsinkelser, forvirring og rot. Vi forklarer deg hvorfor og forteller deg samtidig hvilke systemer som finnes og hvilke du bør holde deg unna.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

For svensker, dansker, tyskere og franskmenn er elektronisk bilnavigasjon gammelt nytt. De fleste EU-borgere har kunnet benytte seg av denne nyttige teknologien i flere år allerede. I Norge derimot, har bilnavigasjon vært preget av gjentatte forsinkelser.

Bilnavigasjon er et komplisert og uoversiktlig emne, noe en rekke henvendelser fra våre lesere bekrefter. Årsakene til at temaet er så komplisert, er mange. La oss se nærmere på noen av dem.

Ulike teknologier

Elektronisk bilnavigasjon består av to hovedelementer - selve navigasjonsenheten og en kartplate. Det som gjør saken så komplisert, er at de ulike leverandørene av navigasjonsenheter har satset på ulik teknologi og at det derfor må utvikles egne kartplater for hvert enkelt system. En av produsentene har i tillegg vært gjennom et teknologisk generasjonsskifte, noe som kompliserer saken ytterligere.

Lite marked

Sammenlignet med store nasjoner som Tyskland og Frankrike er Norge er et lite marked, også i denne sammenhengen. Og det er dette som er hovedårsaken bak de mange forsinkelsene. Leverandørene har rett og slett kanalisert sine ressurser mot kartplater for de store europeiske markedene, noe som har gått på bekostning av de norske platene. Det finnes derfor i dag kun én leverandør som tilbyr kart over hele Norge. La oss ta en kikk på status for de fire leverandørene som har levert og leverer bilnavigasjonssystemer i Norge.

Blaupunkt

Blaupunkt er den flinkeste gutten i klassen, og er den eneste leverandøren som kan tilby en plate som inneholder kart over hele Norge.

Problemet med Blaupunkt, er at de har gjennomført et teknologisk generasjonsskifte og at kartplaten med hele Norge kun passer i den nyeste generasjonen. De som var tidlig ute og kjøpte første generasjon bilnavigasjon fra Blaupunkt har derfor vært uheldige. De må nemlig nøye seg med en plate som kun dekker Oslo, Akershus og Østfold. Ifølge Blaupunkt-importør Robert Bosch A/S er en Norges-plate for første generasjon nå under utvikling. Eiere av første generasjon Blaupunkt må imidlertid smøre seg med tålmodighet - platen er sannsynligvis ikke på markedet før om et snaut år - i april 2003.

Kartplaten for andre generasjon inneholder hele Norge pluss Sverige og Danmark og koster 1.449 kroner. Kartplaten for første generasjon koster det samme, men inneholder altså kun Oslo, Akershus og Østfold.

Siemens VDO

Siemens VDO (som kaller sine navigasjonsprodukter VDO Dayton) er Blaupunkts hovedkonkurrent i dette markedet, men kan i dag kun tilby en kartplate over Oslo, Akershus og Østfold. Denne koster 1.495 kroner.

Den norske Siemens VDO-importøren Sørensen og Balchen, lover imidlertid at en fullverdig testplate med hele Norge skal være på plass i løpet september. Den offisielle platen skal være på plass i desember. (Da denne artikkelen ble publisert, skrev vi at Sørensen og Balchen hadde lovet at en plate skulle være på plass i løpet av denne måneden. I dag fikk vi imidlertid melding om at platen hadde blitt forsinket - igjen. Vi overdrev med andre ord ikke da vi i innledningen av denne artikkelen skrev følgende: "Bilnavigasjon har i Norge vært synonymt med forsinkelser, forvirring og rot".)

Dagens kartplater er, i likhet med Blaupunkt-platene, basert på CD-ROM-teknologi. Den norske importøren kan imidlertid fortelle at Siemens VDO arbeider med et DVD-basert system. Fordelen med DVD er den store kapasiteten, som gjør det mulig å få plass til kart over hele Europa på én plate. Ifølge Sørensen og Balchen skal de DVD-baserte systemene være på plass ved årsskiftet. DVD-platene vil koste 3.000 kroner.

Toyota/Lexus

Toyota har ikke tatt veien om CD-ROM, men har gått rett på en DVD-løsning i samarbeid med Panasonic. Sett fra norsk ståsted er imidlertid Toyotas løsning belemret med et stort problem - det finnes ikke norske kartplater over hodet.

Toyota Norge AS lover at en norsk plate skal være på plass den 1. november, men denne vil kun dekke Oslo, Akershus og Østfold. I tillegg vil den koste omlag 3.000 kroner. Til gjengjeld vil platen omfatte det øvrige Europa. Toyota Norge AS vet foreløpig ikke når en plate som omfatter hele Norge vil være på plass.

Becker

Becker er et lite merke her i Norge og har ingen egen importør. Mercedes-Benz-importør Bertel O. Steen har imidlertid latt sine kunder velge mellom Blaupunkt- og Becker-anlegg. De som har valgt sistnevnte vil nok måtte nøye seg med en ordinær kartbok i lang tid fremover. Det finnes nemlig ingen norske kartplater for Becker-anleggene. Det ser heller ikke ut til at norske plater er på trappene.

Du finner en systematisk oversikt over innholdet i denne artikkelen her.

Du finner en utførlig beskrivelse av elektronisk bilnavigasjon, komponenter og virkemåte her.