Alt om bil i statsbudsjettet

Vrakpanten for gamle diesebiler økes, årsavgiften differensieres og dieselavgiften går opp i neste års statsbudsjett.

Forslaget om å øke vrakpanten er ment å redusere mengden av de mest forurensende dieselbilene på veiene. Økningen på 3.500 kroner gjelder både personbiler og varebiler, men kravene som må innfris er litt forskjellige.

Personbiler

For personbiler gjelder økningen bare biler produsert frem til og med 1990. Tillat totalvekt må også ligge mellom 2.500 og 3.500 kilo.

Varebiler

For varebiler gjelder økningen for biler i både klasse to og tre produsert frem til og med 1991. Egenvekten må ligge over 1.150 kilo.

Busser

Samme aldersbestemmelser gjelder for kjøretøy registrert som buss med tillatt totalvekt på 3.500 kilo eller lavere. Med tillatt totaltvekt mellom 3.500 kilo og 7.500 kilo, får du 5.000 kroner i vrakpant for biler produsert helt frem til 1995.

Lastebiler

Samme årstall gjelder for lastebiler med tillatt totalvekt mellom 3.500 og 7.500 kilo.

Ordningen gjelder i hele 2008. Det er en forutsetning at kjøretøyet har vært registrert i 2007.

Årsavgift

Årsavgiften for bensinbiler og dieselbiler med fabrikkmonterte partikkelfiltre går ned med 330 kroner etter prisjustering. Dieselbiler uten partikkelfilter, eller med ettermonterte sådanne, får derimot et påslag på 100 kroner utover prisjustering. Differansen blir totalt 430 kroner.

Hvorfor denne avgiften på biler som faktisk har ettermonternt partikkelfilter? Finansdepartementet sier:

Dieselbiler med ettermontert partikkelfiler lar seg ikke identifisere i motorvognregisteret.

Dersom den reduserte avgiftssatsen også skulle omfatte kjøretøy med ettermonterte partikkelfiltre måtte det etableres rutiner for kontroll av at partikkelfilter faktisk er montert, og har tilstrekkelig virkningsgrad. De administrative kostnadene ved slik kontroll kan etter Finansdepartementets vurdering ikke forsvares.

Dyrere diesel

Gamle dieselbiler er altså utpekt som de største synderne, men konsekvensene blir mindre enn mange fryktet. Også økningen i dieselavgiften blir forsiktig med 20 øre per liter.

Selv om budsjettet skal endelig godkjennes av Stortinget, gjør dagens flertallssituasjon at det er svært usannsynlig at det blir noen endringer i overnevnte opplysninger.