<strong>TO FARLIGE FEIL:</strong> Alt for mange kjører med så lavt lufttrykk at dekkene i praksis er å regne som punktert. Og i tillegg har alt for mange for liten mønsterdybde. Foto: Scanpix/Pixtal
TO FARLIGE FEIL: Alt for mange kjører med så lavt lufttrykk at dekkene i praksis er å regne som punktert. Og i tillegg har alt for mange for liten mønsterdybde. Foto: Scanpix/PixtalVis mer

Alt for mange kjører med feil trykk i dekkene

Billig sjekk kan avsløre alvorlige feil.

Det burde vært unødvendig å minne bilister på å sjekke lufttrykket og mønsterdybde, men undersøkelser viser at selv om det er enkelt og nesten gratis, så er det likevel noe mange glemmer.

I sommer skrev DinSide at du bør huske å sjekke lufttrykket ofte, gjerne så hyppig som en gang i måneden, eller hver gang du fyller drivstoff. Du bør også justere trykket dersom du skal kjøre med tyngre last enn vanlig, eller lettere enn vanlig.

Mer om hvorfor du bør sjekke lufttrykket finner du her.

I praksis punktert

En svensk undersøkelse viser at andelen bilister som kjører med dekk som har så lavt lufttrykk at det kan sammenlignes med å kjøre med punktert dekk, øker. Og det er flest kvinner som kjører med for lavt lufttrykk i dekkene.

Svenske Bilprovningen (det svenske Vegvesenet) skriver at dekkrassiaer gjennomført på svenske veier i 2010, viser at 14,1 prosent av kvinnene og 9,8 prosent av mennene kjører med lufttrykk i minst ett av dekkene på 1,6 bar eller mindre.

- Litt mer enn hver tiende bil kjører på dekk som har egenskaper som kan sammenlignes med punkterte dekk, og andelen øker, sier Mats Carlsson ved Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande ifølge Bilprovningen.

Dekk med for lavt lufttrykk gjør bilen mindre trygg på veien. Bilisten kan lettere miste kontroll i unnamanøvrer eller ved kraftig oppbremsing. Dessuten slites dekket raskere, og drivstofforbruket blir unødvendig høyt.

Ikke skiftet før? Dekkbytte for dummies

Og dessuten for slitt

Både den svenske dekkundersøkelsen, og norske undersøkelser viser også at mange kjører med for slitte dekk.

- Det er et problem at mange ikke kjenner til hvor slitte dekkene er, og bevisstheten om at slitte dekk også påvirker sikkerhetssystemene i bilen er lav. Et antiskrenssystem får dårligere effekt med slitte dekk, selv om mønsterdybden er lovlig, sier Claes Tingvall, trafikksikkerhetsdirektør ved svenske Trafikverket ifølge Bilprovningen.

Og selv lovlige dekk kan være risikable på våte høstveier. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, men NAF mener ikke dette er nok på høstføre.

– Nei, det er ikke godt nok! Kjøp nye sommerdekk på høsten! oppfordrer kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Les også: Ti myter om sommerdekk

Lett å sjekke

Hvordan sjekker du mønsterdybden? Svenskene anbefaler enkle triks, som for eksempel å putte en femkroning i dekkrillene for å se hvor dype rillene er. Men hvorfor være cirka-korrekt, når det finnes rimelige mønsterdybdemålere å få kjøpt, for eksempel hos Biltema (Pris: 24,90). Eller så er også det enkle ofte det beste. Den gode gamle tommestokken. I motsetning til en linjal, så starter den på null, og fungerer utmerket.

Høstens viktigste dekksjekk trenger altså ikke koste mange kronene.

Mer om dekk og mønsterdybde her.