Bakerst: Den nye - Alpine A110-50. Foran: Alpine A110, som ble introdusert på bilutstillingen i Paris i 1962 og blant annet vant Rally Monte Carlo. Foto: Renault
Bakerst: Den nye - Alpine A110-50. Foran: Alpine A110, som ble introdusert på bilutstillingen i Paris i 1962 og blant annet vant Rally Monte Carlo. Foto: RenaultVis mer

Alpine A110-50 over Alpene

Jean Ragnotti har kjørt på disse veiene før, det kan det ikke være noen tvil om.

Blant sportsvognentusiaster er det ofte en liten, ekstra varm plass i hjertet for et av de mer "sære" merkene, som ute i offentligheten alltid har vært stilt i skyggen av de store, kjente sportsbilmerkene Porsche, Ferrari og lignende.

Et av dem er Alpine - kjent i nyere tid som Renault Alpine.

Full gass her??? Da skal du ha stålkontroll og is i magen - eller være rimelig suicidal. Foto: Youtube
Bakerst: Den nye - Alpine A110-50. Foran: Alpine A110, som ble introdusert på bilutstillingen i Paris i 1962 og blant annet vant Rally Monte Carlo. Foto: Renault

Renault har bestemt seg for å vekke det legendariske merket til live igjen, i første omgang som en konseptbil som er videreutviklet fra den iøynefallende DéZir, som ble vist på bilutstillingen i Paris i 2010.


Monte Carlo-vinner

Hvordan et slikt merke kan vekke entusiasme som overlever flere tiår er denne videoen en illustrasjon på. Her ser vi en av bilsportens virtuoser, Jean Ragnotti, håndtere den nye Alpine. Og det på en måte svært få bør prøve å etterligne, på veier i Alpene der legenden oppsto på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet med Alpine A110. En modell som hentet troféer både i Rally Mont Blanc og Rally Monte Carlo.

Jean Ragnotti selv vant Rally Monte Carlo i en gruppe B Renault 5 Turbo i 1981. I videoklippet ser vi ham imidlertid kjøre den nye Alpine mot et (imaginært) og adskillig yngre alter ego som ratter den opprinnelige Alpine A110 som ble lansert for 50 år siden, på de nevnte ...alpine veiene.

Ikke prøv dette selv:


V6 på 400 hk

I motsetning til konseptet DeZir er ikke Alpine A110-50 noen elbil. Langt ifra. Motorisering er Renaults V4Y-motorblokk, en 3,5-liters V6-motor på 400 hestekrefter. Den er midtmontert og koblet til en Formel 1-inspirert sportsgirkasse av typen sekvensiell halvautomat. Den har en dobbeltplatekløtsj som kan kontrolleres enten via pedal eller med hendler på rattet. Dreiemomentet er 422 newtonmeter. Bilen veier bare 880 kilo, så det går fort unna.

Bilen er kompakt - den er 433 centimeter lang, men hele 196 centimeter bred og bare 123 centimeter høy.

Litt historikk

Bilmerket Alpine ble grunnlagt i 1955 av Jean Rédélé og var basert i Dieppe, på Normandie-kysten. I 1973 ble den lille sportsbilprodusenten overtatt av Renault, som de for øvrig hadde samarbeidet lenge med. Alpine A110 er den mest kjente modellen og den gjorde til og med Alpine til verdensmester i rally for konstruktører i 1973.

På 80- og 90-tallet kom de nye og moderne modellene A310 og A610 på markedet, men solgte ikke godt nok til at Renault fant det verdt å opprettholde produksjonen av Alpine. I 1995 var det slutt for merket, og fabrikken i Dieppe ble konvertert til produksjon av Renaults sportslige modeller. En av de mest markante var Renault Spider.

Men nå ser det ut til at det er et håp for merket Alpine også i fremtiden.