Fremtidsutsiktene er lyse, men tar også bort litt av friheten ved å bestemme selv. Foto: AUDI
Fremtidsutsiktene er lyse, men tar også bort litt av friheten ved å bestemme selv. Foto: AUDIVis mer

Alltid grønt lys med Audi

Intelligente systemer skal minske sjansen for røde lys. Bare i Tyskland anslår Audi at det vil spare 900 millioner liter drivstoff i året.

Morgendagens biler vil unektelig bli trådløst knyttet til et eller flere forskjellige nettverk, og bilprodusentene jobber allerede på spreng for å lage løsninger.

Det handler selvsagt om å lage infrastrukturer som er så bra at alle de andre produsentene ønsker å kjøpe patentet.

Volvo er kommet langt i et system som legger bilen i et slags togsystem, men andre jobber med tilsvarende systemer.

Et eksempel på dette er Fords intelligente bremselys, som forteller til bakenforliggende biler at den bremser i andre enden av svingen.

Men har trådløs kommunikasjon noe i en bil å gjøre? Selvfølgelig, og her er nok et bevis.

Audi er nemlig ikke mindre på hugget enn alle de andre. Heller tvert om. Deres Audi Connect er stadig under utvikling, og nå forteller Audi at bare en av deres enkleste systemer kan være med å spare så mye som 900 millioner liter drivstoff.

Rinspeeds selvkjørende løsning: Fleip eller fakta?

Leser trafikken

I dette tilfellet er løsningen like enkel som den er genial. Systemet handler om at bilen kommuniserer med trafikklysene, og deretter veileder føreren hvor fort han skal kjøre for å tilpasse farten til den grønne bølgen. Ikke bare justert nedover, men også opp i fart dersom det er beste løsning. Rammene for fartsgrensen må du kontrollere selv.

Informasjon om hvor fort du må kjøre, eller hvor lenge det er til neste grønne lys kommer opp som informasjon i displayet mellom speedometeret og turtelleren i instrumentpanelet.

Allerede i 2004 skrev vi om kø-radar

Dersom du allerede står og venter ved et rødt lys, så er systemet allerede i gang med å beregne tiden du bør bruke for lettest å få flyt opp mot neste lyskryss. Systemet gir også bilens start/stop-system beskjed når grønt lys er på vei, slik at det vet at det er på tide å starte motoren igjen.

MELDINGSENTRAL: Et bilde av et lyskryss dukker opp når systemet er aktivert. Ved siden av får du opp hvor mange sekunder du har igjen å vente på neste grønne lys. Foto: Audi Vis mer


Testene fortsetter

Audi har gjort omfattende tester på systemet i Las Vegas, og deretter regnet ut besparelsen i drivstoff. De mener at det er mulig å spare så mye som 15 prosent CO2-utslipp med et slikt system om bord. De har også regnet ut at dersom systemet var operativt og i bruk over hele Tyskland, så ville det utgjøre en potensiell besparelse på så mye som 900 millioner liter drivstoff.

Systemet er allerede produksjonsklart og vil inngå i Audis multimedia-system når det blir godkjent i de respektive markeder.

Under årets CES-messe i Las Vegas ble systemet demonstrert i bruk sammen med 50 utvalgte lyskryss.

Neste år skal det testes videre i Italia, og allerede i disse dager har 25 kunder av Audi systemet til test med totalt 1000 lyskryss, bare i Berlin alene.

Så snart systemet er godkjent for bruk innen EU, så kommer det også til Norge. Her hjemme blir ikke den største utfordringen å få bilene til å lytte, men å få lyktestolpene til å snakke. Audi er selvfølgelig ikke alene, og har selskap av broder Volkswagen i tilsvarende prosjekter.

Smart selvsagt, men spørsmålet er også hvor langt det går før litt av moroa med å kjøre bil forsvinner. Hva syns dere?