Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Alfa Romeo MiTo testkjørt

Alfa Romeo har nylig fått en ny importør i Norge. Og nå kommer også snertne MiTo hit til landet.

Det er firmaet RSA i Drammen som nå står for importen hit til landet. Fra før har denne importøren agenturet for Suzuki, Isuzu og Fiat.

Den lille, sporty MiTo er en bil vi har ventet på lenge - den bringer et friskt pust inn i småbilverdenen med sine typiske Alfa Romeo-stilelementer og originale design. Den har ikke tidligere vært tilgjengelig her i landet, men allerede sommeren 2008 prøvekjørte vi bilen nord for Milano.

Vi kjørte den riktignok utstyrt med litt andre motorer enn de som i hovedsak tilbys i Norge, men vi fikk da et ganske gjennomgående kjennskap til modellen.

Importøren har opplyst oss om prisene på interessante versjoner.

Velutstyrt fra 250.000 kroner

I Norge starter prislisten på 250.000 kroner (vel... OK, hundrelappen under, da), for et eksemplar motorisert med 1,4-liters bensinmotor på 105 hestekrefter (alternativt en dieselmotor med 95 hester) - faktisk temmelig imponerende utstyrt med 2-soners klimaanlegg, sportsinteriør, tåkelys, sporty 17-tommers aluminiumsfelger og ryggesensor.

For den som vil ha litt mer pepper tilbys bilen med en 1.6 dieselmotor på 135 hestekrefter til rett under 280.000 kroner, mens den virkelig kraftfulle 170-hesters Distinctive Sport kroner listen med 330.000 kroner.

Slik opplevde vi prøvekjøringen for et og et halvt år siden:

03.07.2008, MONZA (DinSide Motor): Alfa Romeo viste verden hvilken vei de ser for seg inn i design-fremtiden da de lanserte supersportsbilen 8C Competizione, som ble vist første gang i 2003 men først kom i produksjon i 2007.

Mer tradisjon

Stil og formspråk er mer forankret i Alfas tradisjonsrike fortid og mindre "strengt" og aggressivt enn det man kan se i de meget stilsikre modellene 159, Brera og Spider. Uttrykket er mildere, mer "vennlig". Det er denne stilen som er blitt overført til den nyeste kreasjonen fra Alfa Romeo, MiTo.

Vi anser det ikke som vår oppgave å fortelle dere om bilen ser bra ut eller ikke - bildematerialet burde gi den våkne leser grunnlag for å gjøre seg opp sin egen mening. For øvrig er MiTo bygget på Fiats småbilplattform som deles av Fiat Grande Punto (og Opel Corsa). Dimensjonene er altså "sub-kompakte"; bilen er 406 centimeter lang, 172 centimeter bred og 144 centimeter høy.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Milano og Torino

MiTo har fått sitt navn som en hyllest til de to byene som deler på oppgavene rundt Alfa Romeos produktutvikling og produksjon, nemlig Milano og Torino. Konsept og design er naturlig hjemmehørende i førstnevnte, mens Torino er ansvarlig for det industrielle.

Mindre motorer - like mye kraft

Vi fikk kjøre bilen i bensin- og dieselversjon. Begge motorene er nyutviklede og representerer den nødvendige tendensen mot "downsizing", generell reduksjon i størrelse og vekt uten å redusere ytelsene. Bensinmotoren, en 1,4-liter turbo med en maksimal effekt på 155 hestekrefter og et dreiemoment på 230 newtonmeter ved 3.000 omdreininger, fungerer meget bra i bilen og gir den respektable ytelser på veien. 0 til 100 km/t går unna på åtte sekunder. Vi opplevde den som kraftfull, sprek og kultivert - men den gir ikke den store sportslige følelsen, hverken når det kommer til skyv (akselerasjonen er rask, men jevn) eller lydbilde.

Sterk ny diesel

Når det gjelder dieselutgaven har vi også her med en mindre motor å gjøre; med et slagvolum på 1,6 liter produseres 120 hestekrefter og et solid dreiemoment på 320 newtonmeter ved 1.750 omdreininger. Med denne enheten under panseret tar sprinten til 100 km/t 9,9 sekunder. Vi fikk en kortvarig erfaring med denne versjonen, men inntrykket var bra, og bilen virket faktisk hakket mer temperamentsfull med denne motoren.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Strupt utgave

I Italia skal en ny lovgivning hindre at unge, uerfarne sjåfører får tilgang til for spreke biler - en viss tid etter at de har fått førerkort begrenses de til å kjøre biler med 50 kilowatt (68 hk) effekt eller mindre per tonn egenvekt. I og med at MiTo også er beregnet for et ungdommelig publikum kommer den i en "Power Limited" versjon med 1,4 liter uten turbo. Denne yter 78 hester og har et maks dreiemoment på 120 newtonmeter.

Bra giring


De manuelle girkassene som er koblet til motorene har seks velstegede trinn og opplevdes som gode å håndtere med presise og raske girskift. Sånn sett hjelper de til å få en god kjøreopplevelse med MiTo; nok av krefter som det er lett å utnytte.

Sportsbil? Vel...

Alfa hevder selv at MiTo er en kompakt sportsbil. Vi mener at ordet sportsbil blir feil. At dette er en liten og sporty bil er derimot riktig. Som nevnt fungerer motorer og girkasser bra, og understellet følger opp. Under den begrensede tiden vi hadde til rådighet opplevde vi kjøreegenskapene som skarpe og effektive og bilen kan nok være morsom å kjøre på svingete veier selv om vi ikke fikk anledning til å utprøve underholdningsfaktoren i nevneverdig grad.

Imidlertid syntes vi det er et stykke igjen før sportsligheten når det nivået en Mini Cooper (en referanse i klassen), kan oppvise. Stabilitetssystemet / antiskrens (VDC) er for øvrig standard.

God kjøreopplevelse

Foto: Knut Moberg Vis mer


MiTo ligger godt på veien og det er ingen utpreget "småbilfølelse" over bilen under kjøring. Støynivået er behersket; verken diesel- eller bensinmotoren gjør mye av seg i lydbildet som er greit balansert og moderat. (Det begrenser for øvrig også sportslighetsfølelsen...)

Som nevnt opplevde vi kjøreegenskapene som tiltalende (vi ser frem til å gå grundigere til verks i en skikkelig test av bilen), og tendensene til understyring svært begrensede. Dette henger ikke bare sammen med et hjuloppheng som ga et godt inntrykk, men også et elektronisk system som Alfa kaller Q2 og som på en måte simulerer differensialbremsfunksjon på forakselen. Den fordeler kraften til fordel for hjulet med best grep, noe som gir mer effektiv oppførsel, for eksempel ved at ytterhjulet, som har best grep, får tildelt kreftene i akselerasjon ut av en sving.

Uvant el-styring

Når det gjelder styringen, bidro heller ikke den til å gi den helt store sportslige opplevelsen. Den ga også den litt ugne følelsen vi fikk da siste generasjon Clio ble lansert, at rattet stadig drar seg tilbake mot midtpunktet. Det har med den elektriske styreservoen å gjøre og er et fenomen som krever tilvenning, men som ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko. (NB: Oppdatert, 02/02/2010: En leser har gjort oss oppmerksom på at el-servoen på MiTo er blitt forbedret siden vi kjørte bilen. Det har vi verifisert, men vi har ikke prøvekjørt bilen med den oppgraderte styringen).

"D.N.A.-system"

Ganske spesielt på en liten bil er bryteren foran på midtkonsollen, som gjør det mulig å velge innstilling på oppsettet av understell, motorrespons og styring. I posisjonen "Dynamic" disponerer man den mest sportslige karakteren mens posisjonen "Normal" passer best for bykjøring. "All Weather" er innstillingen som velges under dårlige kjøreforhold og glatt føre.

Utstyrsnivåer

Alfa MiTo kommer i basisutførelsen Progression, mens Distinctive er nivået over. I tillegg kan det velges sports- og premium-pakker. Standard sikkerhetsutstyr omfatter ESP (antiskrens; VDC på Alfa-språk) og syv kollisjonsputer, derav en for kneet på førersiden. Av tilvalg finner man større alu-felger (17-tommere) (NB!! - OPPDATERING: Standard i Norge), og integrert kommunikasjons- underholdnings- og navigasjonssystem basert på "Blue&Me", som Alfa/Fiat-gruppen har utviklet i samarbeid med Microsoft.

Da bilen stilmessig passer godt sammen med Gucci-solbriller og Vuitton-vesker er det ikke utenkelig at en god del salg kan gå til behov for en tredje bil hos velstående og motebevisste husholdninger. Med mindre det også (enda bedre...?) kommer matchende Alfa-solbriller og Alfa-vesker på markedet...