Alfa Romeo Giulietta oppnår imponerende resultater hos Euro NCAP. Full pott i sidekollisjonstesten, neste beste resultat i stolpetesten, tangering av eksisterende voksenbeskyttelse-rekord, nest beste resultat i barnebeskyttelse-disiplinen og nest beste sammenlagtresultat noensinne. Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Giulietta oppnår imponerende resultater hos Euro NCAP. Full pott i sidekollisjonstesten, neste beste resultat i stolpetesten, tangering av eksisterende voksenbeskyttelse-rekord, nest beste resultat i barnebeskyttelse-disiplinen og nest beste sammenlagtresultat noensinne. Foto: Alfa RomeoVis mer

Alfa Romeo Giulietta imponerer

Den kommer til Norge i september. Da vil den kunne skilte med oppsiktsvekkende gode resultater hos Euro NCAP.

Alfa Romeo Giulietta (uttales "julietta") har allerede erstattet forgjenger 147 i hjemmemarkedet Italia, i Tyskland og i andre store bilmarkeder. Har i landet må italiofile bilentusiaster holde ut noen måneder til. Giulietta, som blant annet vil gå rett i strupen på Audi A3 og BMW 1-serie, får nemlig sin Norges-lansering først i september.

Bilen er imidlertid allerede kollisjonstestet hos Euro NCAP, noe som gikk usedvanlig bra. Hadde det ikke vært for nye BMW 5-serie, ville Giulietta hatt mulighet til å skilte med det beste sammenlagt-resultatet som er oppnådd siden Euro NCAP la om sitt testregime våren 2009.

Se alle resultatene her

Slår Golf

Giulietta kan nemlig vise til hele 86,7 prosent sammenlagt måloppnåelse, hele 2,1 prosentpoeng bedre enn den forrige rekordinnehaveren, Volkswagen Golf (DinSide er oss bekjent, alene om å regne ut og offentliggjøre sammenlagt-resultater, Euro NCAP oppgir ikke disse). Dessverre for Giulietta ble resultatene for nye BMW 5-serie - som klarte hele 89,7 prosent måloppnåelse - offentliggjort samme dag. Dermed må Alfa Romeo "nøye seg med" en andreplass på listen over 56 testede biler.

Les også: BMW 5-serie setter rekord

Full pott i stolpetesten

Stolpetesten Foto: Euro NCAP Vis mer


Hvis vi ser nærmere på enkeltresultater, klarte imidlertid Alfa Romeos nye kompaktbil å slå BMWen i to øvelser og to disipliner. Giulietta oppnådde blant annet hele 7,9 av 8,0 oppnåelige poeng i den såkalte stolpetesten, som går ut på at bilen slynges sideveis mot en jernstolpe i 29 kilometer i timen. Dette er det neste beste resultatet som så langt er tildelt - kun Volkswagen Scirocco kan skilte med full pott i denne øvelsen. Og ingen andre modeller har klart 7,9 poeng. BMW 5-serie måtte nøye seg med 7,4. Det var forøvrig denne øvelsen som ble så katastrofal for Toyota Urban Cruiser.

Gode resultater i alle øvelser

Foto: Alfa Romeo Vis mer


Giulietta ble også tildelt 3,4 poeng i nakkeslengtesten, mens BMW måtte nøye seg med 3,3. I sidekollisjonstesten klarte begge bilene full pott - 8,0 poeng - og begge gjorde det meget godt også i frontkollisjonstesten. Her vant imidlertid 5-serie knepent med 15,5 poeng mot Giuliettas 15,4.

Utlignet Golf-rekord

Likevel, takket være nakkeslengtesten og det særdeles gode stolpetest-resultatet, klarte Alfa Romeo hele 97 prosent i voksenbeskyttelse-disiplinen. Dermed får Volkswagen Golf selskap på toppen av pallen i denne disiplinen. 5-serie endte opp med 95 prosent og må dermed nøye seg "bronsemedalje", bak Giulietta/Golf (97) og Chevrolet Cruze (96).

Frontkollisjonstesten Foto: Euro NCAP Vis mer


I fotgjengerbeskyttelse- og utstyr-disiplinene endte Giulietta opp med henholdsvis 63 og 86 prosent måloppnåelse. Dermed ble den slått ganske grundig av 5-serie, som klarte 78 og 100 prosent - begge forøvrig nye rekorder. 63 og 86 prosent er imidlertid godt over snittet, som for tiden ligger på henholdsvis 49 og 76 prosent.

Beskytter barna

Når det kommer til disiplinen barnebeskyttelse derimot, klarte Giulietta igjen å slå 5-serie. Mens 5-serie måtte "nøye seg med" 83 prosent, klarte Giulietta hele 85 prosent. Kun fire biler har oppnådd et bedre resultat enn dette - BMW X1, Kia Soul, Toyota Avensis og Volkswagen Polo klarte i fjor 86 prosent. Alfa Romeo valgte å bruke et fremovervendt Fair G0/1S-sete for "3-åringen" og et bakovervendt Fair G0/1S-sete for halvannetåringen. Begge seter var festet ved hjelp av isofix.

Giulietta er altså først på plass i Norge i september. Den norske Alfa Romeo-importøren antyder en innstegspris på 300.000 kroner.

Kilde: Euro NCAP


Les også:

  • DinSides unike og rangerte resultatoversikt
  • DinSide Motors juveler