<b>LIKER, LIKER IKKE?</b> Vi har ikke opplevd samme «wow»-følelse når vi har betraktet nye Giulia som vi gjorde den gang forgjengeren, 159, ble lansert. Likefullt er det vanskelig å komme fra at Alfa Romeos nyeste har en original og slående design. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LIKER, LIKER IKKE? Vi har ikke opplevd samme «wow»-følelse når vi har betraktet nye Giulia som vi gjorde den gang forgjengeren, 159, ble lansert. Likefullt er det vanskelig å komme fra at Alfa Romeos nyeste har en original og slående design. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Alfa Romeo Giulia erstatter 159

Dette er en av de virkelig hete bilnyhetene fra Frankfurt-messen.

På bilmessen i Frankfurt står det en bil vi med skam å melde ikke har omtalt ennå, men som vi gleder oss stort til å prøvekjøre når den kommer på markedet.

Det dreier seg om Alfa Romeos nye flaggskip som etterfølger Alfa 159. Bilen ble vist første gang i juni i anledning Alfas 105-årsdag, men har altså sin store publikums-debut i disse dager.

Bilen bærer det historisk ladete navnet Giulia – logisk nok da lillebror heter Giulietta og har vært på markedet ganske lenge nå. Og Alfa har gått bort fra å bruke nummer som modellbetegnelser.

Men denne bilen handler om mye mer enn det.

Les også: Alfa GTV kommer tilbake

Premium-posisjonert

Vi tilhører dem som likte forgjengeren, Alfa 159, svært godt. Etter vår mening var den det nærmeste den Milano-baserte bilprodusenten hadde kommet premium-klassen på svært lenge da den ble lansert i 2005. Men allerede etter seks år, i 2011, stoppet produksjonen opp - bilen hadde vært kostbar å utvikle og salgstallene ble ikke bedømt høye nok til å fortsette.

Les også: Dinside kjører oppgradert Alfa Giulietta

VELPROPORSJONERT: Alfa lover perfekt vektfordeling - 50/50 - og god balanse da de mekaniske komponentene er samlet mellom de to akslene, som er plassert langt fra hverandre, hvorav korte overheng både foran og bak. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Grønt firkløver = bombe!

Men nå prøver Alfa seg på nytt med nye Giulia. Og de slår like godt på stortromma først som sist og lanserer en versjon helt oppe i BMW M3-ligaen, og vel så det. Det dreier seg om en kruttønne av en bil med intet mindre enn 510 hestekrefter produsert av en 2,9-liters V6 turbomotor. Dreiemomentet er på solide 600 newtonmeter.

Og i motsetning til 159: Den har bakhjulsdrift!

Alternativt til og med firehjulsdrift.

Duell: Alfa 4C mot Porsche Cayman

Dette, kombinert med den forholdsvis lave egenvekten på 1.520 kilo, skal gi den nye toppmodellen til Alfa en akselerasjon på heftige 3,9 sekunder fra 0 til 100 og en toppfart på over 300 kilometer i timen.

Denne über-GTI-en prydes selvsagt av navnet og logoen til merkets tradisjonelle grønne firkløver - Quadrifoglio Verde - og på Alfas stand står bilen som har stått historisk modell for nykommeren - en Giulia TI Super fra 1964.

INSPIRATOR: Alfa Romeo Giulia TI Super fra 1964 - demonstrerer Alfas arvestoff og prydes av det sportslige emblemet Quadrifoglio Verde. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer


Nye Giulia skal komme på markedet i løpet av tredje kvartal. Toppversjonen får en pris i Europa fra 79.000 euro eller cirka 750.000 kroner etter dagens kurs. Data angående de andre versjonene, som kommer til neste år, må vi vente en stund til på. De mer ordinære Giulia-modellene skal vises på bilmessen i Genève i mars.

Les vår bruktbiltest Alfa 159 mot BMW 3-serie

Våre bilder fra messen:

VELPROPORSJONERT: Alfa lover perfekt vektfordeling - 50/50 - og god balanse da de mekaniske komponentene er samlet mellom de to akslene, som er plassert langt fra hverandre, hvorav korte overheng både foran og bak. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KRUTTØNNE: Alfa Romeo Quadrifoglio Verde kan, med sine 510 hestekrefter, true både BMW M3/M4 og Mercedes-Benz C 63 AMG. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
RESOLUTT SPORTSLIG: Alfa Giulia har en dynamisk profil som lover fart og fres. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
INSPIRATOR: Alfa Romeo Giulia TI Super fra 1964 - demonstrerer Alfas arvestoff og prydes av det sportslige emblemet Quadrifoglio Verde. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
HISTORIENS SUS: Forfaren er over et halvt århundre gammel. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
GRÅDIG OPPSYN: Quadrifoglio-versjonen har et glupsk utseende takket være store luftinntak. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
BULDREBASSE: Lyden fra V6-motoren på 510 hester skal visstnok være særdeles heftig når den strømmer ut gjennom de fire enderørene. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LIKER, LIKER IKKE? Vi har ikke opplevd samme «wow»-følelse når vi har betraktet nye Giulia som vi gjorde den gang forgjengeren, 159, ble lansert. Likefullt er det vanskelig å komme fra at Alfa Romeos nyeste har en original og slående design. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Her er Alfas offisielle introduksjonsvideo: