Alfa Romeo Crosswagon Q4 1.9 JTD

Alfa Romeo er inne i en stor modelloffensiv og i nærmeste fremtid vil det dukke opp mye spennende fra Alfa. I tillegg til Crosswagon Q4 kommer også Sportwagon Q4, GT, facelift på 147, nye 159 og Brera. I første omgang har vi kjørt Crosswagon, men en GT står også parkert på tunet akkurat nå.

Alfa Romeo Crosswagon Q4 1.9 JTD

  1. Store bilder


Alfa Romeo har antagelig sett seg lei på at andre produsenter stikker av med store markedsandeler i 4x4-klassen. I Norge har Alfa i tillegg slitt med et elendig salg. Et totalt salg på 164 biler i 2004 og 127 biler 2003 er beviset på det.

Firehjulsdrift er nå på full fart inn i Alfa Romeo-modeller og på Crosswagon har til og med bakkeklaringen økt. Den samme firehjulsdriften vil også leveres til Sportwagon, men da med normal bakkeklaring. Begge bilene får tilnavnet Q4 som indikerer at det er drift på alle hjulene. Crosswagen har 6,5 centimeter høyere bakkeklaring enn Sportwagon.

Torsen

Alfa Romeo har som kjent motorene på tvers. Likevel har Alfa valgt å utstyre bilene med Torsen-differensial. For eksempel utstyrer ikke Volkswagen-konsernet sine biler med tversstilte motorer med Torsen. De bruker en Haldex-kobling som drar med seg bakhjulene etter behov. For Crosswagon sin del betyr Torsen-differensialen at det er kontinuerlig mekanisk overføring til alle hjul. Alfa har i tillegg satt opp fordelingen slik at du i utgangspunnktet har 42 prosent av kreftene foran og 58 prosent bak. Under akselerasjon kan opptil 70 prosent av kreftene sendes bakover og ved overstyring kan kraftfordelingen bakover reduseres helt ned til 40 prosent. Dette gjør at den føles balansert og at den blir lettkjørt under krevende forhold. Hvis man likevel skulle være uheldig vil det elektroniske stabilitetssystemet (ESP) hjelpe deg tilbake på rett spor. Dette er en del av standardutstyret.

Velkjent motor

Crosswagon-modellen som markedsføres i Norge er utsyrt med en velkjent motor. Det er dieselmotoren som Fiat og GM har utviklet sammen. Vi har tidligere testet den i både Opel Vectra og Astra samt i Saab 9-3. Den vil også dukke opp i nye Fiat Croma og i Alfa Romeo 159. I Crosswagon yter den 150 hestekrefter ved 4.000 omdreininger og dreiemomentet er oppgitt til 305 newtonmeter ved 2.000. Dette gjør at ytelsene blir gode, og 0 til 100 klarer den på 10,2 sekunder. Toppfarten er 192 kilometer i timen. Som vanlig er det fleksibiliteten som imponerer mest og draget i Crosswagen er imponerende. Motoren trekker kraftig fra 1.700 til drøyt 4.000 omdreininger og i 100 kilometer i timen ligger turtelleren på 2.000 omdreininger i sjette gir. Sekstrinnskassen fungerer bra og bidrar både til den gode akselerajonen og lavt turtall i høye hastigheter.

Motoren har også en rolig gange hvor vibrasjoner og støy er redusert til et minimum.

Mye utstyr

Crosswagon er som nevnt litt høyere enn Sportwagon. Den har også fått litt blank pynt nederst på støtfangerne og langs siden og den har dekk i dimensjonen 225/55-17. Det meste av utstyr er også inkludert i prisen. Som man kan se av bildene hadde vår bil skinnseter. Det koster 15.000 kroner og var det eneste ekstrautstyret vår bil var utsyrt med. Høyde- og lengdejusterbart ratt, klimaanlegg med to soner, elektrisk drevne vinduer foran og bak, radio med CD-spiller, aluminiumsfelger, sekstrinns girkasse, elektronisk stabilitetskontroll, tåkelys foran og bak, fartsholder og kjørecomputer er blant standardutstyret. Dette er med andre ord ikke en bil hvor det blir store utlegg i tillegg til listeprisen.

Litt liten

Crosswagon er ikke mer enn 4,44 meter lang og det er dessverre litt i minste laget. Hvis vi ser på ren lengde er en Audi A4 stasjonsvogn 4,58 meter og en Volvo V50 er 4,51 meter i lengden. Crosswagon er litt trang foran og trang bak. Alfa Romeo Crosswagon passer dermed ikke til de med det største transportbehovet. Dette er bilens største problem. For de som derimot er på jakt etter stil og italiensk kjørefølelse er Crosswagon helt klart noe å tenke på. Med høy bakkeklaring og firehjulsdrift blir det jo også praktisk. Seter og dashbord er sportslig og materialvalget i Crosswagon virker solid. Alfa har fortsatt litt problemer med overgangen fra dør til dashbord på høyre side. Delene passer ikke helt sammen. Over dumper og hull merker vi ingen knirkelyder og Crosswagon gir i det hele tatt et vanntett førsteinntrykk.

Av konkurrenter finnes det ikke noe tilsvarende i denne prisklassen. Crosswagon Q4 koster fra 454.900 kroner og det er egentlig BMW X3 2.0d som ligger nærmest selv om den er enda høyere og mer SUV-aktig. Denne bilen koster fra 489.000 kroner. Hvis man strekker seg til snaut 560.000 kroner er en Volvo XC70 D5 med manuelt gir innen rekkevidde. Da får du også større motor og 29 centimeter mer lengde.

Store bilder av Alfa Romeo Crosswagon finner du her.

Her finner du mer Alfa Romeo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder