Vis mer

Alfa Romeo 8C: Eksotisk italiener

Alfa Romeo 8C er laget i 500 eksemplarer og er en miks av Maserati og Alfa Romeo.

8C ble vist som konseptbil på messa i Frankfurt i 2003 og i 2007 ble produksjonsbilen vist. Da bilen ble lagt ut for salg forsvant de 500 bilene fort, men nå er det mulig å få tak i bruktbiler. På mobile.de ligger det ikke mindre enn 35 stykker, mange av dem knapt kjørt.

Alfa Romeo i Norge har ikke tatt i denne bilen, og det er andre importører som har sikret seg denne bilen til Norge. Vi måtte få hjelp av Ferdinand Motor i Bergen for å få hånden på en.

Hyllest

Alfa Romeo har en lang historie og det er arven etter motorsport på 30-, 40- og 50-tallet som hedres med dette navnet. Dette er for litt interesserte, men 8C er merket som Vittorio Jano brukte på sine åttesylindrete motor på både racing- og gatebiler på 30- og 40-tallet. Navnet Competizione er en hyllest til 6C 2500 Competizione som Fangio og Zanardi kjørte i Mille Miglia i 1950. De vant ikke i 1950. Siste seier var i 1947, men Alfa Romeo vant en rekke ganger før krigen. Competizione er med andre ord ikke et nytt og oppdiktet navn.

V8-musikk

8C er utstyrt med en lekker V8-motor med 4,7 liter slagvolum. Motoren yter 450 hestekrefter ved 7.000 omdreininger og 470 newtonmeter ved 4.750 omdreininger i minuttet. Motoren har variable ventiltider på inntaksiden, og dette er med på å gjøre at 80 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig fra lave 2.000 omdreininger. 0 til 100 går unna på 4,2 sekunder og toppfarten er 293 kilometer i timen.

Når man fyrer opp motoren starter den med et brak. Det buldrer og spraker i eksosrørene og den minst berøring av gassen honoreres med frekt brøl. Den leverer et lydnivå som man nesten kan lure på om er lovlig. Motoren startes med en knapp i midtkonsollen og en sexy kinnelyd er forspillet til den forløsende motorlyden.


Lekkert

Dette er kanskje ikke den mest presise mellomtittelen i verden, men nå skal det handle om motorplassering, transaksel, girkasse og differensial.

Den vakre motoren er plassert bak forakselen ,og vitner om at Alfa Romeo har tatt vektdistribusjon på alvor. I tillegg er girkassa plassert bak i bilen og ikke boltet til motoren som er mer normalt. Man kan også høre det når man kjører. Det er bak i bilen man hører alle de fine lydene fra transmisjonen. Den har også en LSD-differensial bak som låser slik at man er sikker på å spinne på begge hjulene og ikke bare det dekket som har dårlig grep. Den har anitsskrenssystem også, men det duger ikke til sportslig kjøring.

Girkassa er en automatisk singelkløtsj girkasse som betjenes med spaker bak rattet. Vi er vant til at slike spaker følger med rattet rundt, men det gjør de ikke her. Spakene er så store at man rekker frem ved små rattutslag, men de burde fulgt med rattet rundt.

Girkassa har seks gir og flere kjøreinnstillinger. Vi kan nevne manuell-normal, manuell-sport, automatisk-normal og automatisk-sport. Det finnes også en is-knapp. Denne girkassa fungerer desidert best i manuell-sport. Da sjalter du med spakene på rattet og sjaltingene er så snille at mykere girskift nesten virker meningsløst på en så sportslig bil.

Igjen må vi nevne lyd. Ved nedgiring kommer det noen skikkelige skarpe skrall fra eksosrørene, og snek oss forbi en patrulje som tydelig vurderte å ta i bruk sine lovlig lange armer for å stoppe dette spetakkelet av en bil med røde prøveskilt.

På veien

8C er en liten og kompakt bil der man sitter godt pakket sammen i et trangt bøttesete. Takhøyden er fin, og selv vi store sitter greit. Bilen har lite støyisolering, og det er mye lyd fra både motor og gir. Bilen settes i gang ved å klikke en gang på hendelen bak rattet. Vil du rygge, trykker du på en knapp i midtkonsollen. I midtkonsollen velger man også girprogram.

Styringen er veldig tung, og rattet har en overraskende stor diameter. På trange områder og på steder som krever finmanøvrering oppleves bilen som tungkjørt og uoversiktlig. Mektig gassrespons og singelkløtsj girkasse blir rykkete, og det er vanskelig å posisjonere ut kreftene.

Når den får lange ut på landeveien blir historien en annen. Et rått lydbilde fra en hissig turtallsmotor som freser gjennom girene er rett og slett deilig. Diffen bak låser seg, og et forholdsvis livlig bakparti gjør seg gjeldende. Bakdekk i størrelsen 285/35 montert på 20-tommers felger sliter nå. På svingete vei med mye forandring i hastighet koser vi oss. Opp- og nedgiringer er rene høytiden - ikke fordi girkassa er så innmari magisk, men motoren kvitterer med en fantastisk lyd.

Denne bilen er kanskje ikke direkte best på hverken motor, gir eller kjøreegenskaper, men et fyrverkeri på veien - det er den! Dette er noe annet enn tysk revisorpresisjon.

8C er en såkalt GT-bil, og til tross for revisorgenene til tyskerne ville vi sett på både BMW M6, Porsche 911 Turbo og diverse Mercedeser ved tanker om kjøp. Legg til Nissan GT-R fra Japan og det blir veldig vanskelig å velge.

Denne filmen fra på youtube gir et godt bilde av hvordan bilen høres ut. Vi anbefaler å spandere 3 minutter og 46 sekunder på denne: